چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

تهدید اردوغان علیه اقلیم کردستان عراق

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 307285
اردوغان اعلام کرد که اگر تصممیات کنگره مغایر با امنیت ملی ترکیه باشد، آنکار در روابط خود با اربیل، تجدید نظر خواهد کرد.
به گزارش جهان، کردپرس به نقل از پایگاه تحلیلی خبریilkehaber نوشت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه امروز در مسیر بازگشت از ترکمنستان، در هواپیما، به سوالات خبرنگاران همراه خود پاسخ داد.

اردوغان در خصوص موضوع برگزاری نشست موسوم به کنگره ی ملی کردها در اربیل گفت:«این کنگره در خارج از ترکیه برگزار می شود و ربط چندانی به ما ندارد اما بگذارید بی تعارف بگویم مدیریت منطقه ای شمال عراق، باید در این خصوص به شیوه ای قدم بردارد که تصمیمات کنگره با تعهداتی که در قبال ما دارد، مخالفت و تناقضی نداشته باشد. آنها در بیانات و سخنان خود تعهداتی به ما داده اند. من قبلا به آنها گفته ام و حالا هم آشکارا اعلام می کنم که اگر در این کنگره گام هایی در راستای اشاعه ی فکر تجزیه ی ترکیه برداشته شود، ما در روابط و مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با اربیل، تجدید نظر خواهیم کرد.»

اردوغان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کردها در این کنگره درخواست پذیرفته شدن به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل را مطرح کنند، وی در پاسخ به این سوال نیز گفت:«مساله ی فلسطینی ها فرق می کند و خاک آنان توسط دیگران اشغال شده و دارای گذرنامه نیستند. مگر هموطنان کُرد من در ترکیه چنین مشکلی دارند که بخواهید آنها را با فلسطینیان مقایسه کنید؟»

بیان این سخنان اردوغان در حالی صورت گرفته که تنها چند دقیقه پس از انتشار این صحبت ها، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی و پروین بولدان نمانیده ی اغدیر برای ملاقات با اوجالان به زندان ایمرالی رفته اند و برخی تحلیل گران ترکیه به این موضوع اشاره کرده اند که اردوغان از بیان این مواضع هدف خاصی داشته و مخاطب اصلی سخنان وی شخص اوجالان بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *