جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

یادداشت خرسندی برنوشته‌های گلابدره‌ای

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب: 304522
پرویز خرسندی بعد از مطالعه «لحظه‌های انقلاب» نوشت: می‌دانستیم که یکی می‌بایست بیهقی‌وار، لحظه‌هایی را که بر این امت گذشته، ضبط کند. و در لحظه‌ای که یاری دوستی به «لحظه‌های انقلاب» راهم نمود، لحظه‌های گمشده وطنم را یافتم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ سیدمحمود گلابدره‌ای در سال ۱۳۰۸ در محله گلابدره منطقه شمیران شهر تهران به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه، برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران وارد شد؛ اما تحصیلش را نیمه‌‌کاره رها کرد.

گلابدره‌ای با انتشار رمان «سگ کوره‌پز» در اوایل دهه ۴۰ وارد عرصه نویسندگی شد و از آن زمان چندین کتاب در زمینه ادبیات داستانی و رمان از وی منتشر شد. نخستین داستان کوتاهش نیز در مجله صبح امروز در سال ۱۳۴۱ چاپ شد.

وی به گفته خودش، بیش از ۱۰ سال از زندگی‌اش را در آمریکا به صورت خیابان‌خوابی گذراند و ایالت‌های مختلف این کشور را با پای پیاده طی کرد که حاصل آن کتابی است چند جلدی به نام «۱۰ سال هوم لسی آمریکا».

مهمترین نقطه درخشان کارنامه کاری‌اش انتشار رمان «لحظه‌های انقلاب» بود که به گفته بسیاری از کارشناسان از پیش‌درآمدان ادبیات انقلاب به شمار می‌رود. وی در این اثر بدور از شعارنویسی و با روایتی صادق به ثبت وقایع ابتدای پیروزی انقلاب پرداخته است. این کتاب را شخصیت‌های مختلف ادبی خوانده و در مورد آن نظر داد‌ه‌اند. یکی از این افراد، پرویز خرسندی از نویسندگان است که بعد از مطالعه این اثر گفته است:

«... و می‌دانستیم که یکی می‌بایست بیهقی‌وار، لحظه‌هایی را که بر این امت گذشته، ضبط کند. و در لحظه‌ای که یاری دوستی به «لحظه‌های انقلاب» راهم نمود، لحظه‌های گمشده وطنم را یافتم و در کلمه کلمه و جمله جمله‌اش، از صدای خون و فریاد و از عطر سرخ باروت و سرب پر شدم. هر چه بیشتر خواندم عمیق‌تر شدم و لحظه‌های سرنوشت‌ساز مردم وطنم را سریع‌تر و روشن‌تر لمس کردم و دریافتم که این همان دردانه گمشده من است و با جانش خواندم که:
«سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی/در کام نهنگان شو گر می‌طلبی کامی»

و دیدم و خواهید دید که «گلابدره‌ای» در کام نهنگان فرورفته و بازآمده است و از اعماق دریای انقلاب، دردانه‌ای چنین روشن و شفاف و سرخ و صیقلی هدیه‌مان آورده است...»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *