شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳
۶

نگرانی‌های افروغ درباره کابینه پیشنهادی

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 304364
استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس"لابی" را یک "واقعیت تلخ" در زمان رای اعتماد به وزرا دانست و اظهار داشت: لابی کردن "در راس بودن مجلس" را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امیدوارم مجلس اسیر لابی نشود.
نگرانی‌های افروغ درباره کابینه پیشنهادی
به گزارش جهان، عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از "لابی"هایی که در زمان رأی اعتماد به وزرا در مجلس صورت می‌گیرد، به‌عنوان یک "واقعیت تلخ" یاد کرد و با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن این لابی‌ها گفت: مجلس نباید تحت‌تاثیر برخی از لابی‌ها از وظیفه قانونی خود عدول کند.

وی به لیست پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه یازدهم اشاره کرد و با ابراز نگرانی درباره نحوه مواجهه مجلس با این لیست، تصریح کرد: وقتی نیم‌نگاهی به این کابینه پیشنهادی می‌کنیم، نگران می‌شویم که مجلس در راس بودن خود را در ارزیابی اعضا و برنامه‌های پیشنهادی به رخ نکشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم توجه همزمان به برنامه‌ها، تجارب کاری افراد، آرایش کلی وزرای پیشنهادی و آرایش کلی برنامه‌ دولت در نقد کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما ارزیابی خود را فعلاً به صورت کلی و بالجمله مطرح می‌کنیم البته نظرات و حتی نگرانی‌هایی راجع به این کابینه پیشنهادی داریم اما منتظریم ببینیم مجلس به وظیفه قانونی خود به احسن وجه عمل می‌کند یا خدایی ناکرده اسیر برخی لابی‌ها می‌شود.

افروغ مجلس را "جایگاه مصلحت‌اندیشی" ندانست و در توصیه‌ای به نمایندگان مجلس درباره بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: مجلس باید حسب وظایف مصوب و مقرر قانونی خود عطف به همین موازین تعریف شده و بدون توجه به مصلحت‌های روزمره البته با ادبیاتی حکیمانه، مدبرانه و فهیمانه ارزیابی خود را مطرح کرده و نقاط قوت و ضعف تک تک وزرای پیشنهادی را برای مردم معلوم کند تا این تصور پیش نیاید که در حال حاضر شرایط خاص، مصلحت‌های خاص و یا اقتضائات خاصی وجود دارد.

وی با یادآوری دوران حضور خود در مجلس به عنوان نماینده تهران تأکید کرد: در آن زمان به این نکته اشاره کردم که وظیفه مصلحت‌اندیشی برعهده مجلس نیست و مجلس سازمان، جایگاه و نهاد خود را دارد و همانطور که فلسفه تحلیف این است که در راس بودن مجلس بیان شود، یکی دیگر از بزنگاه‌هایی که مجلس در راس بودن خود را باید نشان دهد، همین رای اعتماد به وزرای پیشنهادی است چراکه در این زمان مردم می‌فهمند آیا مجلس در راس است یا نمایشی از در راس بودن را به تصویر می‌کشد؟

نماینده سابق مجلس با تأکید بر لزوم "نقد بی‌مهابانه و البته با رعایت موازین اخلاقی و تعریف شده" نمایندگان مجلس به فکر و برنامه وزرای پیشنهادی و انطباق تجارت گذشته آنها با جایگاه پیشنهادی، اضافه کرد: در این صورت مردم مطمئن می‌شوند که طی ۴ سال آینده نیز مجلس کماکان در راس امور است اما اگر مجلس الان کوتاه بیاید، دیگر نمی‌تواند جبران مافات کند.

افروغ با بیان اینکه "بارها بر این نکته اصرار ورزیده شده که مشکل ما بیش از آنکه اجرا باشد، نظارت است"، افزود: در اینجا جایگاه قانونی نظارتی باید خود را به خوبی نشان دهد و قابلیت نظارتی خود را به منصه ظهور برساند تا مردم متوجه شوند در ۴ سال آتی نیز بدون دغدغه از نظارت قوه مقننه به قوه مجریه، شاهد سیاست‌ها و رفتارهای تعریف شده در چارچوب انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني با معرفي كابينه پيشنهادي خودش ثابت كرد كه سخنانش در رابطه با بي طرفي تماما كذب بود و همانگونه كه مشخص است ايشان هم رهرو همان راه خاتمي هاشمي و موسوي هستند فقط اميدوارم مجلس در جايگاه اصلي خود ظاهر شود كه انهم دور از انتظار است.
Iran, Islamic Republic of
بعید میدونم رفیق

سرکاریم

مجلسی ها بیشترشون دنبال منافع هستند

ما داریم توی دوست و آشنایانمون نماینده مجلس
اتفاقا ظاهر رو میبینی کف میکنی. ریییییش و تسبیح و ... بعد میبینی حامی فتنه هستند . ولی تو مجلس یه جور دیگه هستند. این بنده خدا که نماینده یکی از شهر های شمال غرب است. در زعفرانیه زندگی میکنه. خواهر ایشو.ن در خانی آباد . نمی دونم چطور تایید صلاحیت میشه ولی این فامیل ماو باید اعدام کرد بخاطر رانتهاش. به فلان وزیر رای میده در ازای ان یکی از کارخانههای مواد غذایی ( اسمش رو نمیگم تا جهان این متن رو فیلتر نکنه) رو تاسیس میکنه با چه وام وحشتناکی
خدا به دادمون برسه با اینها. فکر میکنی چندتا شون آقای ابوترابی آقای حداد و اقای توکلی و آقای نوباوه و ... هستند
به شدتِ شدتِ شدت ... تاييد ميشه حرفاي اين عزيز! من هم سراغ دارم! در تلويزيون اردبيل، امام جمعه‌ي محبوب اين شهر آقاي عاملي نيز در اين مورد در دوران انتخابات مجلس فعلي حرفاي مهمي زدند و اين موضوع (رانت‌ها در مقابل راي اعتماد و چيزهايي از اين دست و حتي بدتر از آن!!) را به طور خيلي شفاف مطرح كردن و من در اون زمان خيلي تعجب كردم كه اين مسائل هست در مجلس ميتونيد از قسمت آرشيو خطبه‌هاي سايت اين بزرگوار با توجه به تاريخ انتخابات مجلس دانلود كنيد!
به جز نماينده‌هايي كه معروف هستن و از شهرهاي معروف و پرجمعيت تهران و اصفهان و مشهد و ... هستن كه نماينده‌هاي معروفي دارن، بقيه نماينده‌ها آنچنان معروف و شناخته شده نيستن و امكان بروز همچين اتفاقاتي در مجلس وجود داره!
محمد مهدی
ایشون در کابینشون کاملا اعتدال رو رعایت کردن
البته اعتدال بین هاشمی وخاتمی
واقعا که
کدوم از این وزرا میتونن مثل وزرای احمدی هر هفته تو یه استان باشن و بالا سر کارمنداشون باشن
عزیزم احمدی نژاد با همه ی ضعفهاش حالا حالاها تکرار نشدنیه
محسن
France
از این مجلسی که من میشناسم هیچ کاری بعید نیست.حتی رای اعتماد به ربیعی و زنگنه و نجفی