جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۴

تصاویر دیده نشده از بنیانگذار جنبش حماس زیر پرچم اباعبدالله الحسین(ع)

جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 303433
شاید اگر شیخ احمد یاسین زنده بود و رهبران حماس او را از دست نمی‏دادند، جنبش حماس در تحلیل‏ها و ریکردهای سال‏های اخیرش، بویژه در تضعیف جبهه مقاومت در سوریه و نزدیکی به قطر و سعودی، دچار این تزلزل‏ها نمی‏شد.
تصاویر دیده نشده از بنیانگذار جنبش حماس زیر پرچم اباعبدالله الحسین(ع)
به گزارش جهان به نقل از ابنا، روز قدس یادآور مظلومیت‏های مردم فلسطین، و مظلومیت‏های فلسطین یادآور مجاهدان شهید محور مقاومت است؛ شهدایی چون «شیخ عزالدین قسام»، «دکتر فتحی شقاقی»، «شیخ راغب حرب»، «سید عباس موسوی» و «شیخ احمد یاسین».
 
شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۳۷ میلادی (۱۳۱۷ شمسی) در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. وی در جوانی در اثر یک حادثه فلج شد؛ اما این حادثه وی را از فعالیتهای اجتماعی و تحصیلی دور نکرد و او به عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی به کار مشغول شد.
 
احمد یاسین در سال ۱۹۸۳ به اتهام فعالیت علیه رژیم جعلی اسرائیل محاکمه و به ۱۳ سال زندان محکوم شد؛ اما در سال ۱۹۸۵ در چارچوب تبادل اسراء میان اسرائیل و جبهه آزادیبخش فلسطین پس از تحمل ۱۱ ماه زندان، آزاد شد.
 
او در سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶ ش.) به همراه گروهی از فعالان اسلامگرا، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را در غزه بنیان گذاشت و در اکتبر ۱۹۹۱ (1370 ش.) به اتهام تأسیس حماس و تشکیل دستگاههای امنیتی و نظامی به حبس ابد به علاوه ۱۵ سال زندان محکوم شد!
 
وی پس از تحمل 6 سال زندان، در نوامبر 1997 (۱۳۷۶ ش.) در مقابل آزادی دو جاسوس سازمان موساد که در اردن دستگیر شده بودند آزاد شد.
 
شیخ احمد یاسین در سحرگاه روز ۲۲ مارس ۲۰۰۴ (۳ فروردین ۱۳۸۳ ش.) پس از اقامه نماز صبح در مسجد غزه با نظارت مستقیم «شارون» توسط سه موشک هلفایر بالگردهای ارتش اسرائیل ترور شد و در سن ۶۷ سالگی به شهادت رسید.
 
وی در اردیبهشت ۱۳۷۷ (آوریل 1998 م.) به مدت شش روز از ایران دیدن کرد و با «حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» و رییس جمهور وقت دیدار و گفتگو کرد. بنیانگذار و رهبر شهید جنبش حماس در جریان این سفر، روز دهم اردیبهشت 1377 با دعوت مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) به قم آمد.
 
شیخ احمد یاسین در سفر به قم با اعضای شورای عالی و مدیران مجمع ـ حضرات آیات و حجج اسلام «سید کاظم حائری»، «مصباح یزدی»، «آصفی»، «نواب»، «اسلامی»، «ربانی» و ... ـ دیدار کرد.
 
وی همچنین از تعدادی از مراکز علمی قم بازدید و در جمع طلاب خارجی حوزه علمیه قم سخنرانی کرد و با قدردانی از مواضع ثابت جمهوری اسلامی در قبال مسأله فلسطین، از علمای قم خواست به مبارزان فلسطینی کمک کنند.
 
احمد یاسین با اشاره به تاریخچه شکل گیری و ساختار جنبش حماس گفت: "اولین کشوری که از ما حمایت کرد جمهوری اسلامی ایران بود".
 
شاید اگر شیخ احمد یاسین زنده بود و رهبران حماس او را از دست نمی‏ دادند، جنبش حماس در تحلیل‏ها و رویکردهای سال‏های اخیرش، بویژه در تضعیف جبهه مقاومت در سوریه و نزدیکی به قطر و سعودی، دچار این اشتباهات نمی‏ شد.
 
تصاویر زیر یادآور این دیدارهای خاطره انگیز است که پس از 15 سال برای اولین بار منتشر می‏ شود:

 

 

آیت الله العظمی سید کاظم حائری و شیخ احمد یاسین

آیت الله مصباح یزدی (رییس وقت شورای عالی مجمع) و شیخ احمد یاسین

آیت الله آصفی (اولین نفر سمت راست) در دیدار با شیخ احمد یاسین

شیخ احمد یاسین

 

  

دیدار شیخ احمد یاسین با طلاب خارجی قم

شیخ احمد یاسین در مدرسه عالی حجتیه، در دیدار با طلاب خارجی حوزه علمیه قم، و زیر پرچم عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *