پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

ترتیل جزء ۲۱ قرآن کریم+صوت

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 302782
امام صادق(ع) می‌فرمایند: هر کس سوره سجده را در هر شب جمعه بخواند خداوند نامه اعمال او را به دست راست او مى‏دهد و گذشته او را مى‏بخشد و از دوستان محمد (ص‏) و اهل بیت گرامی‌اش خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیات 46 سوره مبارکه عنکبوت تا آخر و تمام آیات سوره‌های روم، لقمان، سجده و سوره مبارکه احزاب، آیه یکم تا سی‌ام در بیست‌و یکمین جزء از قرآن کریم قرار دارد.
 
محتواى سوره روم

 
در حقیقت مطالب این سوره را در هفت بخش مى‏توان خلاصه کرد.
 
1 -پیشگویى از پیروزى رومیان بر ایرانیان در جنگى که در آینده درگیر مى‏شد به مناسبت گفت‌وگویى که میان مسلمانان و مشرکان در این زمینه روى داده بود که مشروح آن به خواست خدا خواهد آمد.
 
2 -گوشه‏اى از طرز فکر و چگونگى حالات افراد بى‏ایمان و سپس تهدیدهایى نسبت به آنها در مورد عذاب و کیفر الهى در رستاخیز.
 
3 -بخش مهمى از آیات عظمت خداوند در آسمان و زمین و در وجود انسان‌ها از قبیل خروج حیات از مرگ و مرگ از حیات خلقت انسان از خاک نظام زوجیت و آفرینش همسران براى انسانها و رابطه مودت در میان آنها آفرینش آسمان و زمین اختلاف زبان‌ها نعمت خواب در شب و جنبش در روز ظهور رعد و برق و باران و حیات زمین بعد از مرگ و تدبیر امر آسمان و زمین به امر خدا.
 
4 -سخن از توحید فطرى بعد از بیان دلایل آفاقى و انفسى براى شناخت خدا.
 
5 -بازگشت به شرح و تبیین حالات افراد بى ایمان و گنهکار و ظهور فساد در زمین بر اثر گناهان آنها.
 
6 -اشاره ‏اى به مسئله مالکیت و حق ذى القربى و نکوهش از رباخوارى.
 
7 -بازگشت مجددى به دلایل توحید و نشانه ‏هاى حق و مسائل مربوط به معاد.
 
روى هم رفته در این سوره همچون سوره‏ هاى دیگر قرآن مسائل استدلالى و عاطفى و خطابى چنان بهم آمیخته شده است که معجون کاملى براى هدایت و تربیت نفوس فراهم ساخته است.
 
فضیلت سوره روم

 
در حدیثى از پیامبر (ص) چنین آمده است: هر کس سوره روم را بخواند پاداشى معادل ده حسنه به تعداد هر فرشته‏اى که در میان آسمان و زمین تسبیح خدا مى‏ گوید خواهد داشت و آنچه را در روز و شب از دست داده جبران خواهد کرد بدیهى است کسى که محتواى این سوره را که سراسر درس توحید خدا و دادگاه بزرگ قیامت است در روح و جان خود جاى دهد و مراقبت پروردگار را در هر لحظه در خود ببیند و روز جزا و محکمه عدل الهى را مسلم بداند تقواى الهى چنان قلبش را پر مى‏ کند که شایسته چنین پاداش بزرگى است.
 
ترتیل جزء بیست و یکم قرآن کریم شامل آیات 46 سوره مبارکه عنکبوت تا آخر و تمام آیات سوره‌های روم، لقمان، سجده و سوره مبارکه احزاب، آیه یکم تا سی‌ام است که در ادامه می‌شنوید:

ترتیل جزء 21 قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی
 
محتواى سوره لقمان

 
به طور کلى محتواى این سوره در پنج بخش خلاصه مى ‏شود: بخش اول بعد از ذکر حروف مقطعه اشاره به عظمت قرآن و هدایت و رحمت بودن آن براى مؤمنانى که واجد صفات ویژه هستند مى‏ کند و در نقطه مقابل سخن از کسانى مى‏ گوید که در برابر این آیات آن چنان سرسختى و لجاجت نشان مى‏دهند که گویى گوش‌هایشان کر است علاوه بر این سعى دارند با ایجاد سرگرمی‌هاى ناسالم دیگران را نیز از قرآن منحرف کنند.
 
بخش دوم از نشانه‏هاى خدا در آفرینش آسمان و بر پا داشتن آن بدون هیچگونه ستون و آفرینش کوه‌ها در زمین و جنبندگان مختلف و نزول باران و پرورش گیاهان سخن مى‏ گوید.
 
بخش سوم به همین مناسبت قسمتى از سخنان حکمت آمیز لقمان آن مرد الهى را به هنگام اندرز فرزندش نقل مى‏کند که از توحید و مبارزه با شرک شروع شده و با توصیه به نیکى کردن به پدر و مادر و نماز و امر به معروف و نهى از منکر و شکیبایى در برابر حوادث سخت و خوشرویى با مردم و تواضع و فروتنى و اعتدال در امور پایان مى ‏یابد.
 
در بخش چهارم بار دیگر به دلایل توحید باز مى‏گردد و سخن از تسخیر آسمان و زمین و نعمت‌هاى وافر پروردگار و نکوهش از منطق بت‏ پرستانى که تنها بر اساس تقلید از نیاکان در این وادى گمراهى افتادند سخن مى‏ گوید و از آنها بر مسئله خالقیت پروردگار که پایه عبودیت او است اقرار مى‏ گیرد.
 
و نیز از علم گسترده و بى پایان خدا با ذکر مثال روشنى پرده بر مى‏دارد و در همین رابطه علاوه بر ذکر آیات آفاقى از توحید فطرى که تجلیش به هنگام گرفتار شدن در میان امواج بلا است به طرز جالبى بحث مى‏کند.
 
بخش پنجم اشاره کوتاه و تکان دهنده ‏اى به مسئله معاد و زندگى پس از مرگ دارد به انسان هشدار مى‏ دهد که مغرور به زندگى این دنیا نشود به فکر آن سراى جاویدان باشد.
 
این مطلب را با ذکر گوشه‏ اى از علم غیب پروردگار که از همه چیز در ارتباط با انسان از جمله لحظه مرگ او و حتى جنینى که در شکم مادر است آگاه است تکمیل کرده و سوره را پایان مى دهد.
 
ضمناً روشن است نامگذارى این سوره به سوره لقمان به خاطر همان بحث قابل ملاحظه و پر مغزى است که از اندرزهاى لقمان در این سوره آمده و تنها سوره ‏اى است که از این مرد حکیم سخن مى‏ گوید.
 
فضیلت سوره لقمان

 
روایات متعددى در فضیلت این سوره از حضرت رسول(ص) و بعضى از ائمه اطهار علیهم‏السلام نقل شده است از جمله: در حدیثى از پیامبر (ص‏) مى‏خوانیم: کسى که سوره لقمان را بخواند لقمان در قیامت رفیق و دوست او است و به عدد کسانى که کار نیک یا بد انجام داده‏اند (به حکم امر به معروف و نهى از منکر در برابر آنها) ده حسنه به او داده مى‏ شود.
 
در حدیث دیگرى از امام باقر (ع‏) مى‏ خوانیم: کسى که سوره لقمان را در شب بخواند خدا سى فرشته را مأمور حفظ او تا به صبح در برابر شیطان و لشکر شیطان مى‏ کند و اگر در روز بخواند این سى فرشته او را تا به غروب از ابلیس و لشکرش محافظت مى‏ نمایند.
 
نام‌هاى سوره سجده

 
نام این سوره در بعضى از روایات و در لسان مشهور مفسران سوره سجده یا الم سجده است و گاه براى مشخص ساختن آن از سوره حم، سجده آن را به نام سجده لقمان مى‏ خوانند چرا که بعد از سوره لقمان قرار گرفته است و در بعضى از روایات نیز از آن به الم تنزیل یاد شده است.
 
فضیلت تلاوت سوره سجده

 
در روایتی از پیامبر گرامى اسلام آمده است: کسى که سوره الم تنزیل و تبارک را بخواند مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته باشد!
 
در حدیث دیگرى از امام جعفر صادق (ع‏) چنین نقل شده است: هر کس سوره سجده را در هر شب جمعه بخواند خداوند نامه اعمال او را به دست راست او مى‏ دهد و گذشته او را مى‏ بخشد و از دوستان محمد (ص‏) و اهل بیت گرامی‌اش خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *