شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۴

سخنان رهبری از انتخابات مهم‌تر بود/ روحانی رهبر جنبش شود!

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 302147
نباید مهم‌ترین امری را که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رخ داد از نظر دور داشت. آن اتفاق مهم رفتار رهبری نظام در آستانه انتخابات است.
سخنان رهبری از انتخابات مهم‌تر بود/ روحانی رهبر جنبش شود!
به گزارش جهان، ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران در گفت وگو با روزنامه اصلاح طلب بهار گفت: نباید مهم‌ترین امری را که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم رخ داد از نظر دور داشت. آن اتفاق مهم رفتار رهبری نظام در آستانه انتخابات است. یک روز مانده به رای‌گیری برای انتخابات گفتند حتی کسانی که به نظام معتقد نیستند هم در انتخابات شرکت کنند. پس از مشخص شدن نتیجه انتخاب مردم هم از شرکت کننده‌ها در این انتخابات تشکر کردند. این اقدام رهبری خیلی مهم است، شاید مهم‌تر از نتیجه انتخابات.

وی افزود: این گفته ایشان به عنوان بالاترین مقام در جمهوری‌اسلامی ایران، به رسمیت شناختن حق مخالفان و منتقدان سیاسی بود. پس از این فرمایش رهبری باید کلیت نظام حقوق مخالفان یا منتقدان را به رسمیت بشناسد.

یزدی در همین راستا نتیجه گرفت: روحانی خواه ناخواه باید آهنگ تغییرات مطلوب را با افزایش سطح تساهل و تحمل مخالفان اصلاحات تنظیم کند.

او افزود: مخالفان و منتقدان نظام، باید با رعایت چارچوب‌های قانون اساسی، حقوق خود را دنبال کنند. به رسمیت شناختن مخالفان و منتقدان معادل تامین حقوق قانون آنان نیست. پیگیری تامین حقوق مخالفان و منتقدان، در این مقطع ضروری است. البته همچنان تاکید می‌کنم نباید در پیگیری این حقوق ساختار‌شکنی رخ دهد یا اصراری برای به دست آوردن زودهنگام حقوقمان داشته باشیم.

یزدی همچنین گفت که "امروز روحانی نباید تنها به عنوان رییس‌جمهوری کشور عمل کند. رای مردم او را درعین‌حال تبدیل به یکی از رهبران جنبش اصلاح‌طلبی و دموکراسی‌خواهی کرده است. آقای روحانی باید هرجا لازم شد به عنوان یکی از رهبران جنبش سخن بگوید."

سخنان دبیرکل نهضت آزادی از پذیرش حقوق مخالفان نظام در کشور و لزوم پرهیز آنان از ساختارشکنی گفت اما نگفت نقش آفرینی فعال افراطیون اصلاح طلب و همفکران او در فتنه 88 و شورش علیه جمهوری اسلامی نیز، پیگیری قانونی حقوق شان بود؟!

یزدی نگفت که عملکرد گذشته نهضت آزادی هم ساختار شکنی محسوب می شود یا نه. به عنوان نمونه:

- در جریان اشغال لانه جاسوسی آمریکا که در واکنش به توطئه های آمریکا در براندازی نظام صورت گرفت و پس از افشای اسناد ارتباط برخی از رهبران نهضت آزادی با آمریکا مانند بازرگان، یزدی، میناچی، امیرانتظام، سنجابی، نزیه مقدم مراغه ای و قطب زاده، نهضت آزادی دانشجویان پیرو خط امام را پیرو خط شیطان خواند.( اسناد نهضت آزادی، ج 11، ص 207).

- شرکت برخی از نهضتی ها مانند قطب زاده، امیرانتظام و دیگران در کودتای طبس و نوژه

- مهندس بازرگان در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی با طرح برخی از احکام مسلم اسلامی و ذکر آنها در قانون مجازات به مخالفت پرداخت. به طور مثال مخالفت با برخی از اصول حقوقی و جزایی اسلام مانند قصاص، حدود و... به دلیل مغایرت با حقوق بشر و سازمان های جزایی بین المللی. همچنین مخالفت با چگونگی برخورد با ضد انقلاب و نیز مخالفت با اعدام سران رژیم گذشته.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این نهضت آزادی ها دوباره سر بر آوردند؟!
Iran, Islamic Republic of
دیگر بازگشت به گذشته مشکلی را حل نخواهد کرد وقتی جریاناتی اعلام میکنند که میخواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند کفایت می کند باید دولت استقبال کند و فضا را باز کند همه در سیاست کشور مشارکت کنند .
دلایلی که آوردین نشون میده چه تلقی از منتقد و مخالف نظام دارین...!
البته اتفاقات 88 جای خودش رو داره و قطعا غیر قانونی و ضد امنیتی بوده...
اما به رسمیت شناختن حقوق مخالف نظام به معنی پست سیاسی دادن به اون در نظام نیست، این که اساسا نقض غرض محسوب میشه بلکه تامینی حداقلی از آزادی بیان و امکانات رسانه ای برای اونها برای ابراز نظراتشون البته به دور از توهین و دروغ و سپردن قضاوت درباره نظراتشون به مردم هستش بدون اینکه مخالفین به جهت ابراز نظراتشون گرفتار حبس و دادگاه و نیروهای امنیتی بشوند. حالا این خیلی زیاده؟!
علی اکبر
آقای یزدی حرف تودهن روحانی نذار
تعجب کردم از رفتار رهبری ستایش کردی آخر معلوم شد از نمد کلاهی برای خودتان درست می کنید
ضمنا مردم به روحانی رأی دادن نه به اصلاح طلبان