دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

پاسخ به چند شبهه درباره معراج پیامبر

پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 301831
آیت الله شفیعی در سخنرانی خود با توجه به 17 رمضان سالروز معراج پیامبر اکرم(ص) به چند شبهه پیرامون این مسأله پاسخ داد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جلسه سخنرانی خود که پس از نماز ظهر و عصر برگزار شد، به 17 رمضان سالروز معراج پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: معراج پیامبر اکرم(ص) از بزرگ‌ترین مسائل علمی جهان است که برخی به دلیل درک پایین آن را منکر شدند.
 
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که برخی معتقدند تنها روح پیامبر اکرم(ص) به معراج رفت، اظهار داشت: معراج پیامبر اکرم(ص) در قرآن نیز ذکر شده و این نشان از حقانیت این مسأله دارد.
 
آیت الله شفیعی به عقاید مذهب شیخیه پیرامون معراج پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: علمای این مذهب معتقدند از آن جایی که پیامبر از خاک به وجود آمده و آسمان از عناصر دیگر است؛ از این رو نمی شود پیامبر به عنوان انسان خاکی وارد عناصر دیگر شود.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مرجع همه مسلمانان قرآن است، گفت: خداوند در سوره اسراء به مسأله معراج به صورت مشروح پرداخته است.
 
کلمه «عبده» در سوره اسراء نشان از عروج جسمانی پیامبر است

 
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با رد شبهه ای مبنی بر این که «تنها روح پیامبر اکرم(ص) به معراج رفت» خاطر نشان کرد: کلمه «عبده» در آیه اول سوره اسراء نشان دهنده معراج جسم و روح پیامبر است؛ چرا که انسان تنها با روح خود بنده خدا نیست بلکه با جسم خود است که به بندگی معبود می پردازد.
 
آیت الله شفیعی به جمله «و عرجت بروحه » در برخی از کتاب های دعای ندبه اشاره کرد و گفت: حقیقت و اصل این جمله « عرجت به الی السمائک »بوده که به دلیل انحراف عده ای اشتباه چاپ می شود.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عروج پیامبر اکرم(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی را مرحله اول معراج پیامبر دانست و اظهار داشت: مرحله دوم این معراج عزیمت پیامبر به آسمان ها بود.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه خوزستان با اشاره به عبارت «‌لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتنا» در آیه نخست سوره اسراء تأکید کرد: در این عبارت خداوند می فرماید که ما پیامبر را به آسمان بردیم تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم و این نشان دادن تنها با وجود جسم پیامبر میسر نخواهد بود.
 
وی به وجود روایات متعدد پیرامون معراج پیامبر اکرم(ص) اشاره و با بیان این که برخی از این روایات جعلی هستند، خاطرنشان کرد: عایشه از همسران پیامبر نیز درباره مسأله معراج روایاتی مطرح کرده است در حالی که وی در سال دوم هجری یعنی 5 سال پس از این واقعه با پیامبر ازدواج کرد.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در شب معراج مکاشفاتی بر قلب پیامبر اکرم(ص) شد، خاطرنشان کرد: مسأله معراج پیامبر نشان دهنده نزدیکی مقام حضرت محمد (ص) به خداوند است.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه خوزستان به شبهه ای مبنی بر این که خداوند جسم نیست پس چگونه نزدیکی پیامبر به خدواند متعال در شب معراج در قرآن آورده شده است، گفت: تشبیه نزدیکی پیامبر اکرم به خداوند متعال به اندازه سر دو کمان تشبیهی در زبان عرب و نشانه‌ای برای درک انسان درباره نزدیکی معنوی پیامبر به خداوند است.
 
آیت الله شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به نخستین جنگ مسلمانان و کفار در 17 رمضان با نام جنگ بدر اشاره کرد و ابراز داشت: در این جنگ کفار از لحاظ تجهیزات و نیروهای انسانی از مسلمانان برتر بودند، اما لطف خدا سبب پیروزی مسلمانان شد.
 
جنگ بدر از افتخارات مسلمانان است

 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در جنگ بدر غنیمت های زیادی نصیب مسلمانان شد، اظهار داشت: جنگ بدر از افتخارات مسلمانان و سبب اقتدار اسلام شد.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که مسأله خمس پس از جنگ بدر نازل شد، تأکید کرد: به واسطه غنیمت های زیاد مسلمانان در این جنگ خداوند دستور داد از این پس مسلمانان یک پنجم مال خود را به خدا و رسول اختصاص دهند.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دادن خمس را سبب برکت مال انسان دانست و افزود: انسان با عمل به واجبات سعادت دنیوی و اخروی خود را رقم خواهد زد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *