يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

احتمال کودتای ارتش در مصر

يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 296005
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر شرایطی در مصر به وجود آمده است که امکان دارد ارتش مصر وارد عمل شود و دست به کودتا بزند.
احتمال کودتای ارتش در مصر
به گزارش جهان، حسن هانی‌زاده در گفتگو با تسنیم، در مورد تحولات اخیر مصر و اعتراضات مردمی در این کشور اظهار داشت: تظاهرات اخیر مصر در اعتراض به عملکرد محمد مرسی رئیس‌جمهور و در واقع شکست حاکمیت افراطی‌گری ها در مصر است چراکه ملت مصر انتظارات زیادی از محمد مرسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار بود ولی مرسی در طول ریاست‌جمهوری خود ثابت کرد که گرایش به سلفی‌ها و تکفیری‌ها دارد و نمی تواند خارج از چارچوب آنها رفتار کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تحولات موجود و حمله به شیعیان مصری، موجب شد تا بار دیگر مردم مصر با خیابانها ریخته و همچنین رهبر جبهه نجات ملی و نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری طی فراخوانی از مردم خواستند تا در مصر علیه سیاست‌های مرسی تجمع کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در حال حاضر شرایطی در مصر به وجود امده است که اگر ادامه پیدا کند، موجب خواهد شد تا ارتش مصر وارد عمل بشود و قدرت را در دست بگیرد که در این صورت امکان کودتا در این کشور وجود دارد و اگر مرسی نتواند به خواسته‌های مردم توجهی کند، قطعا منجر به درگیری‌های خونین در مصر خواهد شد.

هانی‌زاده ادامه داد: در طی روزهای گذشته و با کشته شدن تعدادی از شیعیان، اوضاع داخلی مصر بهم ریخته است که این موارد نشانه خوبی از شرایط میدانی و اجتماعی در مصر نیست لذا هر لحظه امکان کودتای ارتش وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر قطر رابطه تنگاتنگی با اخوان المسلیمن دارد و در واقع دخالت‌های قطر موجب شد تا مرسی به پیروزی برسد درحالیکه عربستان رابطه محکمی با وهابیت و سلفی‌ها دارد و به دنبال براندازی حکومت مرسی است، در واقع نوعی پارادوکس در میان رفتار عربستان و قطر در مورد مرسی وجود دارد .

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: دولت مرسی باید به خواسته‌های مردم خود توجه کند چراکه در غیر این صورت مصر دچار بحران شدیدی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *