پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۲

هاشمي دوست دارد رد صلاحيت شود

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب: 287712
صادق زيباکلام مي‌گويد هاشمي دوست دارد رد صلاحيت شود.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، وي در مصاحبه با تسنيم اظهار داشت: هاشمي از خداي دو جهان و از ته دل دوست دارد که شوراي نگهبان وي را رد صلاحيت کند، چرا که او به وظيفه‌اش عمل کرده و در مقطعي که نظام و انقلاب نياز داشته، پا جلو گذاشته و به ميدان آمده است و شايد بدشان هم نيايد که چنين موردي پيش آيد.

او در عين حال در مصاحبه با «مسيح-ع» همکار خارج‌نشين نشريات زنجيره‌اي گفته است: فکر نمي‌کنم شوراي نگهبان صلاحيت آقاي هاشمي را رد کند البته اگر ايشان رد صلاحيت شوند معنايش اين نيست که با حکم حکومتي خواهد آمد.

حامي ديرينه هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال که اين پيروزي هاشمي توهم مجازي و روشنفکري نيست مي‌گويد به هر حال هاشمي راي منفي را همچنان دارد يعني کم نيستند کساني که اصلا از او خوششان نمي‌آيد.

وي در پاسخ اين سؤال که مردم عادي که خيلي سياسي نيستند تکيه کلام‌شان اين است که آقاي هاشمي [...] است، بچه‌هايش، پول بالا کشيدند. به اينها چه جوابي شما مي‌دهيد؟ مي‌گويد: پاسخي که من به شما مي‌توانم بدهم اين است که چنين ادبيات و چنين نگاه و چنين احساسي در خصوص آقاي هاشمي رفسنجاني وجود دارد و اين همان راي منفي است که گفتم در مورد هاشمي وجود دارد. منتها اين حس سال 84 خيلي‌خيلي قوي بود.

زيباکلام در ادامه با اين پرسش مواجه شد که «خيلي‌ها فکر مي‌کنند شخصيت فائزه هاشمي مستقل از پدرش است به اين دليل که وقتي زندان بود مطلبي نوشت که به بهائيان، احترام گذاشته بود و يا مجاهدين خلق را منافق خطاب قرار نداده بود. آيا خود آقاي هاشمي اصلا چنين نظري دارد که حالا زنداني شدن فرزندش به عنوان امتياز براي ايشان محسوب شود؟»

زيباکلام در پاسخ اظهار داشت: اگر يک سي يا چهل سال ديگر هم خداوند به هاشمي رفسنجاني عمر بدهد مطمئن باشيد که ايشان هم 40 سال بعد نه مي‌گويد بهائيان خائن هستند و نه به مجاهدين مي‌گويد منافق، ايشان هم مثل من و شما و مثل دخترش فائزه به جاي منافقين مي‌گويد مجاهدين و به بهايي‌ها هم خواهد گفت بهايي‌ها. منتها يادمان باشد که انتظارات ايده‌آل نداشته باشيم. اين را من بارها و بارها در دوران دوم خرداد به آقاي عبدي به آقاي بهنود به آقاي گنجي و به خيلي‌ها مي‌گفتم که هاشمي رفسنجاني واتسلاو هاول نيست، نلسون ماندلا نيست ولي هادي غفاري هم نيست، شيخ صادق خلخالي هم نيست و سعي نکنيم او را در اين جايگاه هل دهيم.

وي درباره اين سؤال که «اسم هاشمي، به عنوان تروريست در پرونده ميکونوس ثبت شده آيا او اساسا مي‌تواند به خارج سفر کند؟» گفت که قطعا اين چيزي که مي‌گوييد مطرح است اما او سعي مي‌کند بهبود در روابط ايجاد کند و بتواند به اروپا برود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *