پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۲
فرزند شهید مطهری:

پدرم «محی‌الدین» عصر حاضر بود

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب: 284204
فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری با بیان اینکه علوم غربی ادامه دهنده علوم اسلامی است، گفت: شهید مرتضی مطهری در عصر حاضر «محی‌الدین» بوده و بی‎گمان یکی از احیاگران اندیشه اسلامی در دنیای امروز است.
پدرم «محی‌الدین» عصر حاضر بود
به گزارش جهان به نقل از فارس، مجتبی مطهری، فرزند ارشد استاد مرتضی مطهری و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ظهر امروز در آیین هفتمین همایش سالانه اشراق اندیشه مطهر که در محل دانشکده الهیات شهید مطهری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهارداشت: با نگاهی به آثار ارزشمند استاد مطهری به این مسئله می‎رسیم که یکی از بزرگ‌ترین خدماتی که ایشان به جامعه داشتند، پیوند زدن بین علوم و هنرهایی مانند ادبیات، فرهنگ، سیاست، جامعه، تاریخ و دیگر موارد با دین بوده است.

وی ادامه داد: یکی از نقدهای روشنفکران امروزی مانند مرحوم دکتر علی شریعتی بر اسلام این است که دین اسلام یک دین و ایدئولوژی جهانی محسوب نمی‎شود و نمی‎تواند فرهنگ و تمدن تمام دنیا را زیر پوشش خود قرار دهد که این یک برداشت کاملا اشتباه است.

مطهری با اشاره به اینکه دین اسلام یکی از کامل‌ترین ادیان بوده و با توجه به پیشرفت آن در حوزه‎های مختلف می‎توان آن را با تمام فرهنگ‎ها وفق داد، تاکید کرد: در تمام تمدن و فرهنگ‎ها تفاوت‎هایی وجود دارد ولی نمی‎توان برای معیارهای انسانی مرز تعیین کرد و در کل تمام موارد انسانی در تمدن‎های مختلف یکسان است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اسلام هرگز با پیشرفت و تمدن مخالف نبوده یادآور شد: بعضی از روشنفکران امروزی جامعه اسلامی و بزرگان جامعه غربی سعی در آن دارند که دین و فرهنگ اسلامی را یک دین بسته و غیر قابل ارتقا معرفی کنند که این یک ذهنیت کاملا اشتباه بوده و اسلام از همان دوره آغازین پیروانش را به ارتباط با دیگر مذاهب و فرهنگ‎ها فرا خوانده و مصداق این سخن هم حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) است که می‎فرماید «در طلب علم و دانش باشید، حتی اگر در چین باشد».

وی تاکید کرد: فرهنگ و سنت الهی هیچگاه قابل حذف و مردن نیست، شاید در طول زمان قسمتی از آن کم رنگ شود ولی هرگز نمی‎توان این سنت‏ها را از فرهنگ امروزی جدا کرد.

مطهری با انتقاد از برخی مورخان، توضیح داد: همه دنیا می‎داند که ایران قدیم مهد علوم، حکمت، عرفان، فرهنگ و تمدن بوده و این بر همگان واضح و آشکار است، حال پذیرفتن دین اسلام توسط این مردم و اینکه چگونه شیفته این دین شده‏اند، باید خود دلیلی بر کامل و جامع بودن این دین باشد، زیرا کامل‎ترین، آگاه‎ترین و با تمدن‎ترین مردم آن زمان با آگاهی پذیرای این مکتب شده است.

وی همچنین با انتقاد از بعضی از دولت مردان در به‎کار بردن تمدن ایرانی به جای تمدن اسلامی تاکید کرد: تمدن ایرانی بدون تمدن اسلامی معنایی نداشته و این تمدن اسلامی بود که بعد از ورود به این منطقه تمدن ایرانی را رشد داد و نباید بزرگواران سعی در رواج این برداشت غلط در جامعه را داشته باشند.

وی با بیان این جمله از استاد مطهری که «اسلام هم فرهنگ آورد و هم تمدن» توضیح داد: دین اسلام پس از ورود به ایران با توجه به خواسته‎های دینی بلافاصله به فکر این افتاد که تمدن را شکوفا کند، از اولین برنامه‎های آن رشد و توسعه علم و دانش و ارتباط برقرار کردن با دیگر بلاد سعی در شکوفایی و به روز کردن فرهنگ این کشور داشت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه علوم غربی ادامه دهنده و دنبال رو علوم اسلامی است یادآور شد: هیچ کس نمی‎تواند منکر پیشرفت و موفقیت مسلمانان در عصر‎های گذشته باشد و بی‌شک علوم روز دنیا در حال حاضر ریشه در افکار اسلامی گذشته دارد.

وی توضیح داد: همانگونه که تمدن امروزه غربی قابل نقد است، به راحتی می‎توان ادعا کرد که تمدن امروزه غربی هم در اوایل بر گرفته از تمدن اسلامی است، در غیر این صورت هرگز نمی‎توان این ادعا را داشت که تمدن غربی به یکباره و بعد از رنسانس صورت گرفته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرهاد
شهید مطهری شهیدی والامقام و متفکری بزرگ و انقلابی ای دلسوز واندیشمندی فرزانه بود اما حد هر کسی را باید محفوظ داشت محی الدین عربی عارفی بی بدیل بود که کتاب های عرفانی اش نظیر فتوحات مکیه هنوز هم بدیل ندارد نباید کسی را با این عارف عظیم مقایسه نمود
م - ا
منظور آقای مطهری این نبوده که پدرش را با محی الدین ابن عربی مقایسه کند بلکه منظورش معنای لغوی محی الدین بوده یعنی زنده کننده دین در عصر خودش پس اعتراض شما از روی عدم درک مطلب است .