دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

۲ مسیری که در آلماتی ۲ پیشنهاد شد

يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 282669
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه با بیان اینکه تحولات سیاست داخلی ایران تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای ندارد، ابراز امیدواری کرد 1+5 به درک صحیحی از پیشنهادهای ارائه شده ایران برسد و با رویکردی مثبت به مذاکرات برگردد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه و نماینده وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5، امروز (یکشنبه) در نشستی توجیهی در خصوص مذاکرات اخیر در آلماتی (آلماتی 2) در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران با اشاره به اهم روندهای منتهی به مذاکرات آلماتی 2 تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در آلماتی 2 گام‌های قابل اجرا و عملی خود را به کشورهای 1+5 پیشنهاد کرد که در صورت موافقت با آنها، مسائل مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، در روندی گام به گام و متعادل، با سرعت بیشتری به حصول نتیجه و اعتمادسازی متقابل منتهی می‌شود.

عراقچی تأکید کرد که هیئت ایرانی در این گفت‌وگوها آماده ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی بود، اما این طرف‌های مقابل بودند که ظاهراً از آمادگی لازم و اختیارات کافی برخوردار نبوده و نیازمند کسب نظرات پایتخت‌های خود بودند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز  هسته‌ای از جمله غنی سازی را در چارچوب معاهده ان پی تی، حق خود می‌داند و هرگز از این حق صرفنظر نخواهد کرد.

عراقچی اظهار داشت: در مذاکرات آلماتی 2 دو مسیر برای ادامه مذاکرات به طرف مقابل پیشنهاد شد؛ یکی مسیر گام به گام اعتمادسازی که مورد نظر کشورهای 1+5 است، این مسیر طولانی و زمانبر است و البته جمهوری اسلامی برای آن آمادگی دارد. اما مسیر دوم ، مسیری کوتاه و میانبر است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر کشورهای 1+5 حقوق ملت ایران به ویژه غنی سازی را مورد شناسایی قرار دهند و از رویکرد خصمانه اجتناب کرده و تحریم‌ها را لغو کنند، آنگاه همه چیز راحت و سریع جلو خواهد رفت.

معاون وزیر خارجه در خاتمه اظهارات خود با تأکید بر اینکه تحولات سیاست داخلی ایران تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای ندارد، ابراز امیدواری کرد 1+5 بتواند به درک صحیحی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی برسد و با رویکردی مثبت به مذاکرات برگردد.

در ادامه این جلسه همچنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران در  تولید و توسعه نیروگاه‌ها و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور توضیحاتی در خصوص رعایت ایمنی در طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به ویژه از جنبه مقابله با رخداد زلزله و به طور خاص در مورد طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و مطابقت با آخرین استانداردهای بین‌المللی و رعایت ضوابط ملی، همراه با اطلاعات تفصیلی در مورد زلزله اخیر ارائه کرد.
 
در این نشست برخی از سفرای خارجی دیدگاه‌ها و سؤالات خود را مطرح کردند که پاسخ داده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *