پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱

آیا آمار سفرهای نوروزی واقعی است؟

دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 280287
رشد34 درصدی سفرهای نوروزی و 50میلیون سفر طی ایام تعطیلات بازهم ارائه آمارهای غیرواقعی از میزان سفرها را در افکار عمومی زنده کرد چرا که 50 میلیون سفر در بازه زمانی کوتاه مدت تعطیلات کمی عجیب است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، با شروع هر سال جدید بازار ارائه آمار از میزان سفرهای نوروزی داغ داغ است و جالب اینکه میان نهادهای مختلف نوعی رقابت برای ارائه آمار سفرهای نوروزی صورت می‌گیرد همچنین هر سال با رشد میزان مسافرت‌های مردم مواجه هستیم اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته این است که این آمارها چگونه استخراج می‌شوند؟

بر اساس اعلام مسئولان گردشگری در بازه زمانی بیستم اسفند 91 تا دهم فروردین 92 ، 50 میلیون سفر در کشور انجام شده است اما مبنای اعلام این آمار بر چه اساسی است؟ طبق نظرات محمد شریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی  از تاریخ 28 اسفند 91 تا 16 فروردین، 85 میلیون و 639 هزار اقامت شبانه مسافران نوروزی انجام شده است و با رشد 34 درصدی مسافرت‌های نوروزی مواجه بودیم همچنین سفر به مناطق روستایی و عشایری نیز با رشد 78 درصدی مواجه بود.
 
اما موضوعی که باعث ارائه آمارهای عجیب همچون 50 میلیون سفر در بازه زمانی 20 روز می‌شود نبود تعریف مشخص از سفر است یعنی باید میان عبور و مرور وسایل نقلیه و سفرهای توریستی تفاوت باشد اما هم‌اکنون آمارهای ارائه شده بر مبنای عبور و مرور خودروهاست که بر این اساس اگر فردی می‌خواهد از تهران به محل کار خود در کرج برود تردد او در جاده جزء سفرهای نوروزی محسوب می‌شود.

امسال استان‌‌های مازندارن،هرمزگان، فارس، اصفهان و گیلان در حالی رکوردار سفرهای نوروزی شناخته شدند که بسیاری از خانواده‌ها برای رسیدن به مقصد مورد نظر به صورت گذری از این شهرها عبور کردند به عنوان مثال چنانچه خانواده‌ای با خودروی شخصی خود از تهران به شیراز سفر کند باید از شهرهای مختلفی عبور کند و عبور این خانواده از تمام این شهرها برای رسیدن به مقصد مورد نظر جزء آمار سفرهای نوروزی درنظر گرفته می‌شود شاید به همین دلیل است که استان هرمزگان جزء استان‌های رکورددار سفرهای نوروزی شناخته شده است.

آمارگیری از میزان مسافرت‌های نوروزی بر اساس نفر سفر موضوعی است که سال‌ها کارشناسان نسبت به آن انتقاد دارند چرا که یک خانواده برای رسیدن به مقصد ممکن است از شهرهای مختلفی عبور کند و نباید این تردد را به حساب سفر توریستی گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارمان
اخه استان هرمزگان کجا محل عبور به شهر دیگه ست؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
حالا شیراز و اصفهان بگین یه چیزی
استان هرمزگان هر سال تعطیلات نوروز بالای 8 میلیون گردشگر میاد.