سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
وحید جلیلی:

هنرمندان در مواجهه با انقلاب سه دسته اند

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب: 276139
وحید جلیلی معتقدست با پيروزي انقلاب اسلامي گروهي از هنرمندان به خدمت آرمان‌هاي آن درآمدند، گروهي بي‌تفاوت ماندند و گروهي نيز راه عناد در پيش گرفتند.
هنرمندان در مواجهه با انقلاب سه دسته اند
 به گزارش جهان به نقل از مهر، وحید جلیلی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در همایش اکران‌کنندگان مردمی این جشنواره، با اشاره به تدوین "منشور هنر از نگاه مقام معظم رهبری" در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: هنر مطلوب در جمهوری اسلامی سه محور اساسی دارد که عبارتند از گسترش کمی، ارتقای کیفی، جهت‌گیری ارزشی. ما معتقدیم که هنر باید در جامعه انقلابی و اسلامی گسترش کمّی پیدا کند یعنی چه در بعد تولیدات هنری و چه در بعد مصرف و استفاده از آثار هنری باید هنر انقلابی همه‌گیر شود.
 
وی افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای نظرشان این است که کسی که از تئاتر، نقاشی، عکس و شعر چیزی نمی‌فهمد راه های معرفت به رویش بسته است. ملتی که اینها را ندارد دریچه‌ای به روی او بسته است. همه آحاد مردم در کشور باید از امکان بهره فرهنگی متمکن شوند. مساله فرهنگ و هنر از مسایل اصلی زندگی بشر است.
 
جلیلی ادامه داد: ایشان در جای دیگری نیز گفته‌اند بسياري از افراد خودشان نمي‌دانند كه محتاج كتاب و مطبوعات و محتاج شنيدن شعر و ديدن انواع و اقسام هنر و جلوه‌هاي هنري هستند. اصلاً خودشان هم توجه ندارند. بنابراين گسترش كمي فرهنگ يك كار اساسی است كه به عهده همه بخشهاي فرهنگي است كه در كشور وجود دارد. بخصوص علماي دين مي‌توانند در اين بخش خيلي مؤثر باشند. عناصر فرهنگي و روشنفكران در هر جامعه در هر وقت از كشور و سطح استان مي‌توانند تأثير بگذارند و مانند مشعلی اطراف خودشان را روشن كنند.

وی عنوان کرد: یکی از لوازم اساسی به جریان انداختن حرکت‌های بزرگ که لازمه تأسیس نظام‌های آرمانگراست، استفاده از هنر است. هنر انقلاب از آنجا كه بايد عامل مفاهيم نو و قهراً ناآشنا باشد و از آنجا كه بايد با همه معارضه‌ها و خصومت‌هایی كه هيچ انقلابي از آن مصون نیست، درگير شود و از آنجا كه بايد معارف نوين را در اينها راسخ و ماندگار سازد ناگريز بايد هنري ممتاز و فاخر و پيشرو باشد.
 
جلیلی در بحث ارتقاي كيفيت شرط اول را بحث خودباوري و عزم دانست و گفت: شناسايي استعدادها، آموزش و نقد از لوازم مهم این مقوله است و باید فضای حمایت از  هنر انقلاب اسلامی را با یادآوری سخنان رهبر انقلاب تقویت کرد. با پيروزي انقلاب اسلامي گروهي از هنرمندان به خدمت آرمانهاي آن درآمدند، گروهي بي‌تفاوت ماندند و گروهي نيز راه عناد در پيش گرفتند. استعدادهاي جديدي وارد عرصه هنر شدند و در رشته‌هاي مختلف آثار درخشاني آفريدند.

این کارشناس هنری تاکید کرد: با مرور زمان بعضي از هنرمندان با همان احساساست ديني و انقلابي با انگيزه‌هاي پاك و شفاف احساس كردند كه بي‌پناهند و احتياج داشتند كه يك دستگاهي از آنها حمايت كند و آنها را در کار و رشته خودشان تقويت كنند، به آنها ميدان و امكانات بدهد تا بتوانند بنیه‌های فنی و هنري خودشان را قوی كنند و ببالند و بدرخشند. اين اتفاق نيفتاد يا همه جا نيفتاد. عده‌اي مغلوب شدند، عده‌اي خودشان را باختند و عده‌اي هم کار را کنار گذاشتند و رشد نكردند و امروز هر چه هنرمندان مسلمان تجليل و تشويق بشوند جا دارد که اتفاق بیفتد و اين يك وظيفه بزرگ است.

جلیلی در ادامه تاکید کرد: اگر حلقه‌هاي جدي نقد شكل بگيرد، نقد به هر دو معنايش هم به معناي ديدن ارزش‌هاي يك اثر و هم كاستي‌ها و ضعف‌هايش، مهم است و اگر اين اتفاق بيفتد هم در روحيه دادن به هنرمندان و هم در تبديل دغدغه‌هاي هنري به دغدغه‌هاي فراگير عمومي تاثير خواهد داشت.

وی همچنین مولفه‌هاي جهت‌گیری ارزشی در دو حوزه آثار هنري و جريان‌هاي هنري را تشریح و نسبت به آثار و جریان‌های شبه دینی و شبه انقلابی هشدار داد. وی ایمان، آرمان و امید را سه مولفه و معیار اصلی هنر انقلاب اسلامی  برشمرد که توجه همزمان به این سه موجب جلوگیری از لغزش خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *