شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

کتاب دفاع مقدس در بین زیباترین کتب جهان

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 274753
«دخیل عشق» اثر مریم بصیری و منتشره از سوی انتشارات «عصر داستان»، تنها کتاب ایرانی است که توانسته به مرحله نهایی انتخاب زیباترین کتاب جهان راه یابد.
به گزارش جهان،‌ داوری مسابقه زیباترین کتاب جهان در لایپزیک آلمان برگزار شد. برای نخستین بار از زمانی که کتاب‌های ایرانی به همت انتشارات شباویز در این مسابقه شرکت داده شده‌اند، یک کتاب ایرانی به‌مرحله نهایی رسید و در میان 36 کتاب برتر جهان قرار گرفت.
 
در این مسابقه 575 کتاب از 32 کشور جهان به‌عنوان زیباترین کتاب‌های کشور خود حضور داشتند، ولی تنها 36 کتاب از 13 کشور به مرحله‌ی نهایی راه یافتند که عبارت بودند از: آلمان با 8 عنوان، سوئد با 6 عنوان، سوئیس با 5 عنوان، کانادا با 4 عنوان، هلند با 3 عنوان، بلژیک و اتریش هر کدام با 2 عنوان و ایران، برزیل، چین، لیتوانی، لهستان و رومانی هر کدام با یک عنوان.
 
کتاب «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری که از سوی انتشارات «عصر داستان» منتشر شده، تنها کتاب ایرانی است که توانسته در میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی قرار بگیرد.
 
بنا به گفته مسئول اصلی برگزاری نمایشگاه، این عنوان تنها با یک امتیاز کمتر از دریافت جایزه نمایشگاه محروم ماند،‌ مراسم اعطای جوایز و اعلام رسمی برگزیدگان روز جمعه 15 مارس ساعت 16 در لایپزیک برگزار خواهد شد.
 
رمان «دخیل عشق» از آسایشگاهی در شهر مشهد آغاز می‌شود و خواننده را درگیر زندگی دختری می‌کند که تمام زندگی‌اش را وقف خدمت به جانبازان کرده است. سرنوشت این بهیار بر اساس نذرش که ازدواج با یک جانباز و خدمت به اوست رقم می‌خورد.
 
مریم بصیری در این کتاب، داستانش را با سرگذشت جانبازی به نام رضا پیش می‌برد که پاها و یک دست خود را در جبهه از دست داده است. جانباز شدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می‌شود. پدر آن‌ها را ترک می‌کند و بعد از گذشت ده سال از پایان جنگ رضا به دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل می‌شود.
 
نویسنده با به تصویر کشیدن رنج‌های رضا و نذری که صبوره در دل دارد مخاطب را برای خواندن ماجرا به دنبال خود می‌کشد: «رضا از درد به خود می‌پیچد، طوری که دختر او را نبیند، صبوره دلش می‌خواهد همان جا و همان موقع خجالت را کنار بگذارد و حرف دلش را بزند. اما حرف زدن با مردی که دوست ندارد حرف بزند سخت است.»
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *