سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

عامل تبدیل بدبختی به خوشبختی

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 271846
دید و بازدید در اسلام از امتیاز خاصی برخوردار است و در ایجاد عواطف انسانی نقش فوق‌العاده‌ای دارد.
عامل تبدیل بدبختی به خوشبختی
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، «صله ارحام» به معنی ارتباط با خویشاوندان است که از واجبات دینی شمرده می‌شود و قطع آن حرام است.
 
حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهراء(س) در اهمیت این مساله و این‌که چرا صله رحم واجب است؟ می‌فرمایند: "خداوند صله ارحام را به جهت فزونی تعداد افراد مقرّر داشته است1".
 
رسول مکرم اسلام(ص) نیز می‌فرمایند: "صدقه بجا و نیکوکاری و نیکی به پدر و مادر و صله رحم، بدبختی را به خوشبختی تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیری می‌کند2".
 
این عمل آنقدر ارزش دارد که احادیث و روایات فراوانی در مورد آن وارد شده است.
 
امام علی(ع) در جایی می‌فرمایند: "صله رحم محبّت آور است و دشمن را خوار می‌گرداند3".
 
همچنین امام باقر(ع) درباره اهمیت و جایگاه این عمل عبادی و انسانی فرمودند: "ثواب صله رحم سریع‌تر از هر کار خیری به صاحبش می‌رسد4".
 
مولای متقیان امام علی(ع) درباره این‌که زکات توانگری چیست؟ می‌فرمایند: "زکات توانگری، نیکی به همسایگان و صله ارحام است5".
 
رسول اکرم(ص) نیز همچنین فرموده‌اند: "هر کس با جان و مال خود در راه صله رحم کوشش کند، خداوند عزّوجلّ پاداش 100 شهید به او می‌دهد6".
 
براساس احادیث و روایات معصومین(ع) آثار و برکاتی همچون "طول عمر، فراوانی روزی، حسن خلق، پاکی اعمال، دفع بلا و گرفتاری‌ها، آسانی حساب، آبادی شهرها و... برای صله ارحام فراوان ذکر شده است.
 
منابع:
 
1- بحارالأنوار: 74 / 94 / 23 منتخب میزان الحکمة: 232
 
2- نهج الفصاحه، ح 1869
 
3- غررالحکم، ج4، ص209، ح5825
 
4- کافی، ج2، ص152، ح15
 
5- غررالحکم: 5453 منتخب میزان الحکمة: 246
 
6- من لایحضره الفقیه، ج 4، ص
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *