يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

کتب کمک‌درسی ممنوع می‌شوند

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 255748
وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب‌هایی که به صورت چهار گزینه‌ای باشد، فکر دانش‌آموز را تعطیل کند و اجازه زحمت کشیدن به دانش‌آموز ندهد، در مسیر خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت نیست.
به گزارش جهانبه نقل از فارس، حمید رضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه همایش «امر به معروف و نهی از منکر در حوزه تعلیم و تربیت» که در مجتمع فرهنگی سیدالشهدا (ع) برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «آیا امسال در آموزش و پرورش جذب نیرو داریم؟» اظهار داشت: با توجه به نیازهایمان بررسی می‌کنیم و استخدام خواهیم داشت؛ در صورتی که قرار باشد استخدامی صورت بگیرد، بر اساس ساماندهی نیروی انسانی و رشته‌هایی که نیاز است، اقدام می‌کنیم که هنوز به جمع‌بندی در این خصوص نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال آزمون استخدامی نخواهیم داشت، ادامه داد: در صورتی که آزمون استخدامی برگزار شود، اولویت با رشته‌های فنی است.

حاجی‌بابایی در خصوص تعیین تکلیف نیروهای پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش افزود: وقتی آزمونی برگزار شود، این افراد می‌توانند شرکت کنند و با توجه به جنسیت، مدرک و نیازهایی که وجود دارد در اولویت قرار خواهند گرفت.

* ۱۰۰ معلول در آموزش و پرورش استخدام شده است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «بر اساس مجوز دولت یک هزار تا چهار هزار نفر در استان‌ها جذب می‌شوند، آیا از این تعداد، در آموزش و پرورش نیز استخدام صورت می‌گیرد؟»، گفت: آموزش و پرورش دستگاه ملی است و اگر تصمیمی گرفته شود، در سطح ملی خواهد بود؛ در مابقی وزارتخانه‌ها به غیر از یک یا دو وزارتخانه، تصمیمات استخدامی را استاندار انجام می‌دهد، یعنی استاندار تصمیم می‌گیرد و استخدام برای کار اداری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش نیرویی به عنوان حق‌التدریس ندارد بلکه تعیین تکلیف داریم که در مسیر استخدام قرار دارند.

حاجی‌بابایی در خصوص انتقاد سازمان بهزیستی از آموزش و پرورش به دلیل عدم استخدام معلولان در این وزارتخانه، بیان کرد: فکر می‌کنم تنها جایی که استخدام معلولان را انجام می‌دهد، آموزش و پرورش است؛ اگر لیست جداگانه‌ای تهیه شود، مشخص می‌شود که هر وزارتخانه‌ای چند نفر را استخدام کرده است و می‌توان با آموزش و پرورش مقایسه کرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک کار دانشگاهی است و بر اساس رشته‌های گوناگون، آزمون برگزار می‌کند؛ به عنوان مثال آزمون که برگزار می‌شود، فردی دارای مدرک ریاضی است و چون در آن زمان به این رشته نیاز نداریم، نمی‌تواند در این آزمون شرکت کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش تأکید کرد: این موارد دلیل بر این نیست که در بخشی کار انجام می‌شود و در بخشی دیگر کار انجام نشده است؛ ما سعی می‌کنیم که براساس قانون عمل کنیم؛ در آزمون استخدام ۴۰ هزار نفر در آموزش و پرورش نیز ۱۰۰ معلول استخدام شدند.

* منتظر نتایج بررسی‌ها درباره تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هستیم


حاجی‌بابایی در پاسخ به این پرسش که «در انتخابات مجلس نهم شاهد بودیم که برخی از کاندیداها از فضای مدارس برای تبلیغات استفاده می‌کردند؛ آموزش و پرورش در این خصوص چه اقدامی انجام داده است؟»، گفت: دو، سه کار در مجلس که بودیم، انجام دادیم؛ یکی از این کارها که انجام پذیرفت تا آموزش و پرورش از این گردونه خارج باشد، سن رأی‌دهندگان بود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون کلی کشور، دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و جاهایی که مربوط به دولت هستند نباید تحت هیچ شرایطی کاری برخلاف قانون انجام دهند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پیگیری موضوع تصادف اتوبوس دانش‌آموزی بیان کرد: رئیس قوه قضائیه مسئولی در این خصوص مشخص کرده است و کمیسیون‌های مجلس جلسه گذاشتند و بررسی کردند؛ آنها باید نتیجه را اعلام کنند و ما نیز منتظر پاسخ هستیم.

* تعهدی برای جذب دانشجویان دانشکده‌های فنی نداریم


حاجی‌بابایی در خصوص گلایه فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های فنی برای جذب در آموزش و پرورش اظهار داشت: دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه تربیت معلم است و در حال حاضر کارشناس، کارشناس ارشد و دکترا تربیت می‌کند؛ در حال حاضر دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان به جذب نیرو و تربیت آن برای آموزش و پرورش می‌پردازند.

وی اضافه کرد: دانشگاه شهید رجایی، بیشتر رشته تعهد دبیری را انجام می‌دهد ولی در طول چند سال گذشته، بخش عمده‌ای از نیروهایش را به صورت آزاد گرفته است که از امسال مقرر شد همه نیازهایش را از دبیران بگیرد.

این مقام مسئول آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فنی، فارغ‌التحصیل دیپلم می‌گیرد و کاردان تحویل می‌دهد یا کاردان می‌گیرد و کارشناس فنی تحویل می‌دهد؛ در حالی که ما کارشناس دبیری نیاز داریم و موردی در خصوص تعهد استخدام نیز برای آنها وجود ندارد.

* کمک درسی‌ها نباید به وسیله‌ای برای راحت‌طلبی دانش‌آموزان تبدیل شود

وزیر آموزش و پرورش به موضوع ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را مصوب کردیم و بر اساس آن، سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی موظف شد این موضوع را پیگیری کرده تا کتاب‌های کمک آموزشی، استانداردها را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال قطع کار آموزشگاه‌ها نیستیم، افزود: آنها باید در مسیر تعلیم و تربیت قدم بردارند و کتاب‌های کمک درسی، دانش‌آموزان را به سمت تعقل و تفکر هدایت کند.

حاجی‌بابایی افزود: کتاب‌هایی که به صورت چهار گزینه‌ای باشد، فکر دانش‌آموز را تعطیل کند و اجازه زحمت کشیدن به دانش‌آموز ندهد، در مسیر خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت نیست.

وی با بیان اینکه رشد کتاب‌های درسی خوب است، اظهار داشت: هر کتابی خلأ دارد و اجرای تحول بنیادین برای کتاب‌های درسی نیز به همین دلیل است، زیرا می‌خواهیم دانش‌آموزان را از حفظ‌ محوری به تفکرمحوری هدایت کنیم و در این مسیر کمک دیگران قطعاً نیاز است چرا که می‌خواهیم کتاب‌ها را تغییر دهیم و عیوبش را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: مدرسه، معلم و آموزشگاه می‌تواند از هر وسیله کمک آموزشی استفاده کند ولی به شرطی که این وسیله در تفکر و اندیشیدن به دانش‌آموز کمک کند و وسیله‌ای برای راحت‌طلبی، جدا کردن دانش‌آموز از فکر کردن و زحمت نکشیدن، نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *