سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

وزیری كه با وعده كاهش تورم رای گرفت

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب: 255329
حسینی در روز اخذ رای اعتماد از مجلس در 15 مرداد 1387، اولین اولویت كاری خود را مهار تورم معرفی كرد. او با تاكید بر اینكه تورم به عنوان یكی از مشكلات اقتصادی امروز در كشور ما مطرح است، در مورد لزوم مهار تورم گفته بود
به گزارش جهان به نقل از نیمروز، رشد سرسام‌آور نرخ تورم در ماه‌های اخیر كه اقشار مختلف مردم را به شدت تحت فشار قرار داده در حالی است كه وزیر اقتصاد خود را مبرا از هر نقشی در این معضل می‌داند، اما گویا او فراموش كرده كه مهمترین برنامه كاری‌اش برای تصدی وزارت اقتصاد، وعده كاهش تورم بود!
 
شمس‌الدین حسینی از 15 مردادماه سال 1387 به عنوان دومین وزیر اقتصاد دولت نهم مشغول به كار شد و در دولت دهم نیز این سمت را حفظ كرد. او در این مدت با همكاری با مرد حاشیه ای دولت توانسته جای خود را در سطوح تصمیم‌گیری دولت ارتقا دهد و سمت سخنگویی اقتصادی دولت را نیز عهده‌دار شود. در حالی كه تصمیم‌گیران اصلی دولت، حسینی را مهره موفقی می‌دانند و دامنه نفوذ او را به بانك مركزی و صندوق توسعه ملی نیز گسترش داده‌اند، اما عملكرد او بر مبنای واقعیات اقتصادی، كاملا سوال برانگیز بوده است. 

حسینی در روز اخذ رای اعتماد از مجلس در 15 مرداد 1387، اولین اولویت كاری خود را مهار تورم معرفی كرد. او با تاكید بر اینكه تورم به عنوان یكی از مشكلات اقتصادی امروز در كشور ما مطرح است، در مورد لزوم مهار تورم گفته بود: «در برنامه پیشنهادی با ارائه تبیین ساختاری ضمن احصاء ویژگی‌های تورم در كشور تاكید كردم مسئله تورم موضوعی نیست كه در طول یك سال بتوان آن را حل كرد ولی معتقدم در عرض چند ماه می‌توان شعله‌های آن را فرونشاند و با اعمال سیاست‌های مناسب تجاری برای تعدیل تورم وارداتی كه ناشی از تكان‌های نفتی است می‌توان تورم را تا حدودی كنترل كرد.»
 
یك سال بعد نیز حسینی كه برای اخذ رای اعتماد مجلس برای وزارت اقتصاد دولت دهم معرفی شده بود، بار دیگر «كاهش تورم»‌را اولویت اصلی سرفصل برنامه‌های خود قرار داد. وی مدعی شد كه با «اجرای سیاست‌های انضباط مالی و مهار رشد نقدینگی همراه با هدایت آن به سوی فعالیت‌های مولد، ارتقاء بازار پول، كاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و ارزش‌گذاری پول ملی به صورت شناور مدیریت‌شده»، خواهد توانست نرخ تورم را كاهش دهد.
 
اكنون با گذشت بیش از 4 سال از فعالیت حسینی به عنوان وزیر اقتصاد كشور به خوبی می‌توان ناكامی‌ وی در تحقق برنامه‌ اصلی‌اش یعنی كاهش تورم را مشاهده كرد. تاسف‌آور آن كه او هنوز هم با قیافه حق به جانب اقدام به موضع‌گیری می‌كند و انگار نه انگار كه در دوره او نرخ تورم شتاب گرفت و رشد اقتصادی كشور به نزدیكی‌های صفر رسید.
 
در پنج سالی كه حسینی وزارت اقتصاد را عهده‌دار بوده، میانگین نرخ تورم 19 درصد بوده است. این در حالی است كه در دوره 5 ساله قبل از او، میانگین نرخ تورم 14 درصد بود.

سال

نرخ تورم

1385

11.9

1386

18.4

1387

25.4

1388

10.8

1389

12.4

1390

21.5

مهر 1391

24.9

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


24.9 ؟؟؟؟؟