جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 7 Jun 2024
 
۰

آخرین جزئیات رسیدگی‌به دریاچه ارومیه+عکس

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 253980
رئیس سازمان محیط زیست از عدم اجرای ۹۰ درصد اقدامات لازم برای احیاء دریاچه ارومیه خبر داد.
به گزارش جهان، محمدجواد محمدی زاده در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر بازدهی آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۴۰ درصد است که باید حداقل به ۸۰ درصد برسد.


به گفته وی، باید با اصلاح روشهای آبیاری مصرف آب در این حوزه را کم کرده و آورد آب به دریاچه ارومیه را افزایش دهیم .

محمدی زاده در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس در مورد روند کند و ناکارآمد احیا دریاچه ارومیه اظهار داشت: ما با نمایندگان کمیسیون کشاورزی، برنامه و بودجه و اعضای فراکسیون محیط زیست برای رسیدگی به روند احیا دریاچه ارومیه کمال همکاری را خواهیم داشت.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: سال گذشته اعتباری معادل ۲۶۴ میلیارد تومان برای اصلاح روشهای آبیاری در ۳ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصص داده شد اما با این اعتبار تنها ۱۰ درصد مأموریتی که برای احیا دریاچه ارومیه باید انجام شود، اجرا شده است.

وی افزود: در سال جاری و سال آینده باید این اعتبار به شدت تقویت شود زیرا تنها برای اصلاح روشهای آبیاری سالانه باید حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری اقدامات لازم را انجام دهد.

محمدی زاده در ادامه گفت: همچنین وزارت نیرو باید محدودیتهایی که در رابطه با انتقال آب به دریاچه ارومیه وجود دارد برطرف کند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: در حال حاضر هیچ گونه تخصیص آب جدیدی برای مصارفی غیر از تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه صورت نمی گیرد و اجازه ساخت سدهای جدید در بالادست دریاچه به هیچ وجه داده نمی شود.

وی با بیان اینکه حداقل آبی که دریاچه ارومیه نیاز دارد معادل ۱/۳ میلیارد متر مکعب است تأکید کرد: در سال آبی گذشته ۹/۱ میلیارد مترمکعب آن تأمین شد یعنی در حال حاضر برای احیا دریاچه ارومیه ۳/۱ میلیارد متر مکعب کسری مخزن داریم.

محمدی زاده با اشاره به مصارف آب در دیگر بخشهای حوزه ارومیه اظهار داشت: با توجه به حجم این مصارف به نظر بعید می رسد وزارت نیرو قادر به تأمین تعهد سالانه خود برای احیا دریاچه ارومیه باشد بنابراین تنها راه نجات ارومیه برای جبران این کسری ها انتقال حوزه به حوزه آب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *