پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

انتقاد شديد از نحوه اداره موقوفات حوزه‌ها

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۲
کد مطلب: 243101
رييس شوراي حوزه‌هاي علميه استان تهران با انتقاد از اين‌كه رقبات و موقوفات حوزه‌هاي علميه در اختيار مديران حوزه‌ها نيست، گفت: شوراي عالي حوزه‌هاي علميه و مركز مديريت حوزه‌هاي علميه كشور، شوراها و مراكز مديريتي حوزه‌هاي استاني هيچ دخالت، نقش و سهمي در ادارات موقوفات مربوط به حوزه‌هاي علميه ندارند.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر رشاد در نشست خبري پيرامون تشريح برنامه‌هاي آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با مسائل و مشكلات مالي، معيشتي طلاب و همچنين برخي مسائل مربوط به حوزه‌هاي علميه يادآور شد: متاسفانه موقوفات و رقبات حوزوي چندان در اختيار مديران حوزه‌ها نيست و بسياري از موقوفات، رقبات و درآمد موقوفات حوزه‌هاي علميه آنچنان كه بايد استيفا نمي‌شود و مدارس علميه نمي‌توانند از درآمد و منافع موقوفات بهره كافي ببرند.

وي خاطرنشان كرد: اگر رقبات و موقوفات مربوط به حوزه‌هاي علميه كشور مديريت مناسب،‌ كاردان و عالم و كارشناس دين و اقتصاد و حوزه‌شناس دلسوز اداره شود حوزه‌هاي علميه هيچ نيازي به هيچ منبع ديگري ندارند.

رييس شوراي حوزه‌هاي علميه استان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا چنين فردي در حوزه‌هاي علميه وجود دارد و شما پيشنهادي براي اين مسئوليت داريد، گفت: ما حاضريم چنين فردي را از ميان فضلاي حوزه كه مديريت و اقتصاد خوانده‌اند و همچنين حوزه را خوب مي‌شناسند پيشنهاد كنيم، زيرا بين فضلاي حوزه چنين شخصيت‌هايي فراوان وجود دارد كه مي‌توانند در قالب يك مديريت منسجم موقوفات مربوط به حوزه‌ها را اداره و درآمدزا كنند و حقوق موقوفات حوزه‌ها را استيفا كنند تا حوزه‌هاي علميه برخوردار شوند و اين فقري كه در حوزه‌هاي علميه حاكم است از بين برود.

رشاد يادآور شد: ما نسبت به اين قضيه گله‌مند هستيم، اما سعي مي‌كنيم با مساله بسازيم و دوستان را در اوقاف توجيه كنيم تا همراهي داشته باشند كه حوزه‌ها از اين وضعيت خلاص شوند.

وي همچنين با بيان اين‌كه «منبع ديگري براي تامين معيشت طلاب، وجوه شرعيه و سهم امام است» گفت: ما در اين مورد نيز ضعف داريم زيرا بسياري از مردم از اين حكم الهي آگاهي ندارند و خيلي آن را نمي‌پردازند در حالي كه بهترين محل هزينه خمس و سهم امام براي طلاب و حوزه‌هاي علميه است، لذا اگر موقوفات مربوط به حوزه‌هاي علميه و وجوه شرعيه را درست كنيم مشكلات حوزه‌ها نيز حل مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *