شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تصويربرداري از پديده اسرارآميز جوي +عکس

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 239880
پديده جوي شبح مانند نورهاي خيره كننده آبي و قرمز تنها در يك هزارم ثانيه روي مي‌دهد و تهيه عكس يا تصويربرداري از آن بسيار دشوار است.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، نخستين تصوير رنگي از پديده شبح مانند نورهاي آبي و قرمز رنگ (sprites) كه در ارتفاع 80 كيلومتري بالاي زمين روي مي‌دهد، در سال 1994 و توسط محققان دانشگاه آلاسكا تهيه شد.
 
در تابستان سال 2011 ميلادي جمعي از دانشمندان با استفاده دوربين هاي تلويزيون NHK ژاپن و از طريق دو جت جداگانه كه در فاصله 20 كيلومتري از يكديگر پرواز مي كردند، موفق به تصويربرداري از اين پديده شدند.
 
با تصويربرداري 10 هزار فريم در ثانيه، محققان موفق به نقشه برداري سه بعدي و تهيه يكي از بهتري فيلم هاي موجود از اين پديده اسرارآميز شدند.
 
فضانوردان مستقر در ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) نيز در تاريخ 30 آوريل 2012 موفق به عكسبرداري از پديده شبح مانند نورهاي آبي و قرمز رنگ برفراز زمين شدند و اين تصوير يك فرصت بسيار مناسب را براي تحقيق در خصوص اين پديده در اختيار محققان قرار مي دهد.
 
«هانس استنبك نيسلن»، متخصص ژئوفيزيك دانشگاه آلاسكا تأكيد مي كند: اين پديده در فاصله يك پلك زدن روي مي‌دهد و تهيه عكس و فيلم از آن بسيار دشوار است. چشم انسان قادر به مشاهده نور خيره كننده قرمز رنگ اين پديده نيست و تهيه فيلم هاي بيشتر به درك بهتر ماهيت اين پديده كمك مي كند.
 
بررسي دقيق تر اين پديده مي تواند به درك بهتر وضعيت خورشيد و سيستم آب و هوايي كه زمين را در برگرفته است، منجر شود.
 
عكسبرداري از شبح نوري از ايستگاه فضايي
 https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000239/nf00239880-1.jpg

تصوير رنگي از شبح نوري
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000239/nf00239880-2.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *