شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰
۲۲

اظهارات سوال‌برانگیز صالحي درباره تركيه و تروريست‌هاي سوری

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 238441
علي‌اكبر صالحي در سفر اخير خود به تركيه مواضع و اظهارات بسيار ابهام‌انگيزي داشت كه از اين اظهارات معنايي جز همراهي با اقدامات خصمانه مقامات ترك در قبال نظام و مردم سوريه نمي‌توان دريافت.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز خبري از اظهارات علي‌اكبر صالحي در سفر به تركيه بر روي خروجي سايت وزات امور خارجه قرار گرفت كه دقت در اين اظهارات، سؤالات و ابهامات متعددي را درباره نوع مواضع وزارت امور خارجه كشورمان در قبال اقدامات مقامات ترك در قبال تحولات سوريه در اذهان ناظران و كارشناسان ايجاد كرده است.
 
وزير امور خارجه در اين اظهارات که در بدو ورود به آنکارا بیان شده، بدون كوچكترين اشاره‌اي به مواضع به‌شدت خصمانه تركيه در قبال نظام و مردم سوريه و حمايت آشكار مقامات ترك از تروريست‌ها در سوريه صرفا به اين اظهارات مبهم اكتفا كرده كه: "با كمك دو كشور ایران و تركیه ملت سوریه به خواسته‌های خود خواهد رسید و روال عادی حكمرانی در این كشور ادامه خواهد داشت."
 
صالحی در ادامه اظهارات خود بدون اعلام برائت از اقدامات تروريست‌هاي معارض سوريه كه در مخالفت با بشار اسد به كشتار مردم بي‌دفاع مشغولند و آشكارا از سوي كشور‌هايي مانند تركيه حمايت اطلاعاتي و تسليحاتي مي‌شوند، به اين جمله دوپهلو بسنده كرده كه: "وضعیت كنونی در سوریه افزایش افراطی‌گری است."
 
اما بخش جالب و البته تاسف‌انگيز اظهارات وزير امور خارجه كشورمان مربوط به اين بخش است كه صالحی درباره نقش تركیه در تحولات كنونی منطقه بدون كوچكترين اشاره‌اي به اعترافات مقامات تركيه كه بارها به صراحت از تلاش خود براي ساقط كردن حكومت بشار اسد و تجهيز معارضان و تروريست‌ها در سوريه سخن به ميان آورده‌اند، مدعي شده: " تا آنجایی كه اطلاع دارم، برادران ترك دخالتی در تحولات منطقه نداشته و همچون ایران(؟!) خواستار حل مسالمت‌آمیز مسائل هستند كه این مورد باعث به وجود آمدن اشتراكاتی بین دو كشور شده است."
 
در ادامه صالحي در مواضعي بسيار تامل‌انگيز با بيان اينكه هر دو كشور خواستار تحقق خواسته‌های مردم سوریه هستند(؟!) گفته: "ایران و تركیه به آزادی احزاب، برگزاری انتخابات و همچنین رفع فساد حكومتی در سوریه معتقد هستند."
 
حال سوال اينجاست كه اگر مقامات تركيه به ادعاي صالحي به برگزاري "انتخابات" در سوريه معتقد هستند چرا با تمام توان به تجهيز معارضان سوريه از مليت‌هاي مختلف پرداخته‌اند كه اين معارضان در خلال تحولات چند هفته اخير سوريه به تمامه در قامت تروريست‌هايي كه مورد حمايت همه‌جانبه غرب و ارتجاع عربي هستند، به كشتار مردم بي‌دفاعي مشغولند كه تنها جرمشان حمايت از بشار اسد و خط مقاومت است.
 
و در پايان اينكه توده‌هاي مختلف ملت انقلابي ايران و رزمندگان مقاومت اسلامي در كشور‌هاي مختلف منتظر ارائه توضيحات و شواهد صالحي درباره ادعاي "فساد حكومتي در سوريه" خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی ببخشید !!!!!! این مناقشات همه بخاطر ما و ارتباط ما با جهان اطرافمان است و می خواهند ارتباط ما را با سایر کشور های منطقه قطع کنند .
United Kingdom
آقای صالحی برای استفاده از نفوذ ترکها بر گروه های تروریستی در سوریه و ازادی زائران ایرانی به ترکیه سفر کرده است حالا شما انتظار دارید در انجا مانیفست مرگ بر ترکیه بخواند
پیشنهاد: به جای تیتر "اظهارات سوال برانگیز صالحی" بنویسید "اظهار امیدواری صالحی در خصوص ازادی گروگانها"
در جواب اخرین انتظار شما از صالحی همین بس که پدرو پسری 42 سال است که انجا نفر اول هستند ...
واقعا جای تأسف و تأثر دارد به عنوان یک مسلمان می گویم این حرف زدن ها باعث شرمندگی است ایشان اصلا ظرفیت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سواد اون را ندارند.
بعضی ها به هر قیمتی می خوان که با دنیا رابطه داشته باشن ولو به قیمت ذلت و خفت. خدا ما رو از شر افکار مسامحه کار و بزدلانه شون نجات بده
به نام خدا
با عرض سلام به دوستان و آرزوی داشتن ایرانی به عظمت ایران و ایرانیان
دوستان عزیز ما فقط بلدیم بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم اظهار نظر کنیم
فرض کنیم روزی خودمان وزیر باشیم و مجبور باشیم چنین کاری را کنیم و این به مصلحت ایران باشد. آنموقع هم همینجور انتقاد می کنید؟؟؟؟؟
مطمئنا نه
پس واقع بین باشیم عزیزان
United States
تا حالا نشنیدین با پنبه سر بریدن یعنی چی؟
تقیه و مصلحت سیاسی نمی دونید یعنی چی؟
یادتون رفته همین چندوقت پیشا که اردوغان در خلال همین اقداماتش در سوریه به ایران آمد در محضر رهبر عزیزمون و ایشان چطور با اردوغان برخورد کردند؟
Iran, Islamic Republic of
این اقا اساسا استاد فیزیک هست نه سیاسی کار اشتباه احمدی نژاد بود که این آقا رو گذاشت و متکی رو برداشت
Iran, Islamic Republic of
باز خوب است همین اواخر رهبری معظم به دانشجویان فرمودند آرمانگرایی به جای خویش ولی با دیپلماسی متعارف مخالفت نکنید (نقل به مضمون) حالا شما انتظار دارید صالحی از همان اول در فرودگاه شروع کند به اینکه ترکیه غلط می کند در سوریه دخالت می کند ترکیه ایها دارند به تروریستها کمک می کنند و برضد مردم هستند و ...؟!
طبق معمول ما بدون بررسي دليل سفر اقاي صالحي ؛سريع ميخواهيم دست به يقه شويم.
زماني كه هموطنانتان به تعداد 48 نفر در شرايط بحراني گروگان هستند و گروگانگيرها هم تحت نفوذ تركيه هستند ؛حتما انتظار داريد ايشان با تشر برخورد كنند و لذا اظهارنظركنندگان محترم؛ اخبار دنيا را ابتدا گوش داده؛ سپس تجزيه و تحليل كرده و بعد خواهشا نظر اصلاحي بدهند
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک وزیر مسلط و قوی را به جرم تبعیت نداشتن از برخی افراد برکنار می کنند و به جایش یک مهندس مکانیک بی تجربه و مطیع را وزیر خارجه می کنند نباید بیش از این انتظار داشت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عملکرد آقای صالحی به عنوان وزير امور خارجه به هیچ وجه عملکرد قابل دفاع و مطلوبی نیست!! متاسفانه در زمان وزارت آقای صالحی دیپلماسی ایران فوق العاده منفعلانه در برابر کشورهای دیگه عمل میکنه و به هیچ وجه عملکرد مقتدرانه و البته توام با عزت و منطقی نداره!!
نميدانم چرا گفت ارتش ازادي سوريه به جاي تروريست ا؟
لطفا يكي توضيح بده چرا اقاي صالحي اين جمله رو گفته
Iran, Islamic Republic of
دیگه خسته شدیم از دست این شل وسفت کنی های دولت احمدی نزاد دردوره دهم !!! اینقدرمواضع انفعالی در مسائل جهان اسلام گرفتند که حضرت اقا ناچار شدند اقای جلیلی را روانه کشورهای عضو جبهه مقاومت کنند !!خدا این اخر کار دولت احمدی نزاد را به خیر کند که عاقبت به خیری چیز مهمی است من که با این حوادث چند سال اخیر وانحرا ف بسیاری از خواص به عاقبت خودم هم خوشبین نیستم
یا الله یا رحمن یا رحیم ثبت قلوبنا علی دینک
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید زائرین عزیز دربند مزدوران اسرائیلی بویژه وزیر خارجه صهیونیست ترکیه اسارت به دست آن جنایتکاران را به این برخورد ذلیلانه ترجیح می دهند.
United States
آیا اینکه یک نفر به صورت مادام العمر صاحب حکومت یک کشور باشد فساد نیست؟ پدر و پسری برای حفظ قدرت خودشان دست به هرکاری می زنند این فساد نیست؟ اینکه یک اقلیتی حاکم بر یک کشور باشد و اکثریت حق ری و انتخب ندارند این اگر فساد نیست پس چیست؟
حضرت آقا در همین جلسه ی اخیر دانشجویی فرمودند نباید رفتارها و عرف دیپلماتیک را که بین کشورها مرسوم است را انفعال دانست.
آقای جهان در کشوری که هم همسایه است و هم روابط آنان شکننده شده نمی شود بی محابا سخن گفت.
دوستان منافع ملي در كشورهاي مختلف متفاوت تعريف ميشود و ما بايد با رعايت احترام حرف حق خودمان را در مجامع بين المللي بزنيم . بنده كه اساسا نظرات جناب صالحي رو سئوال برانگيز نميدانم و فكر كنم ايشان كار خودشو خوب (حداقل بهتر از قبلي ) بلد است.
خیلی بهتر از این میتوان سخن گفت و احترام میزبان را هم داشت. مجبور نیستیم آنجا مواضع انقلابی بگیریم اما لازم هم نیست دروغ بگوییم.
نباید به گونه ای حرف زد که خلاف سیاست های ما باشد، مسلما برای آنها نیز این گونه حرف زدن به شوخی شبیه است تا دیپلماسی.
اگر اقای صالحی سخنان اتشین می گفت احتمال داشت ترکیه ایشان را به گروگان بگیرد بنده هم اگر به جای ایشان بودم متواضعانه حرف می زدم
درست است که عملکرد وزیر محترم درست نیست ولی این که وزارت امورخارجه ناکارآمدشده است ریشه اش در خلع سلاح کردن این وزارت مهم از نیروهای کارآمد توسط وزیر پیشین است که متاسفانه کسی عملکرد ایشان را دقیق و بی خط نقد و بررسی نکرده است که مشخص شود چه اتفاقی افتاده است و آن عزل نمایشی بوده است..
اقای متکی بهترین استفاده را از نیروهای کارشناسی و زبده وزارت خارجه داشتند و بیشترین بها را به انها دادند . انهایی که ادعای گزاف می کنند و می گویند متکی نیروهای کارشناسی را خلع سلاح کرد اساسا یا به رویکرد دیپلماسی نرم افزارانه تهاجمی اصولگرایانه و واقع بینانه اعتقادی نداشتند یا اینکه به دنبال نان و نوایی خارج از عرف بودند که متکی برایشان مانع شده بود
لطفا در درج برخی اظهار نظرها که حاوی افترا به چهره های خدوم اصولگرای مغضوب جریان انحرافی است دقت بیشتری داشته باشید