يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف زیتون محلی

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 231970
معده دارای خاصیت اسیدی می‌باشد و با مصرف مواد غذایی ترشح آن تحریک می‌شود. (PH) معده به شدت کاهش می‌یابد و خاصیت اسیدی معده افزایش و در تخم انگل بی‌تاثیر می‌باشد. مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری و ویروس موجود در مواد غذایی موثر است اما در تخم انگل تاثیری ندارد.
به گزارش جهان، تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با توجه به شایع‌ترین بیماری‌های انگلی منتقل از دام به انسان بیان کرد: «فاسیولا هپاتیکا شایع‌ترین بیماری انگلی در بین علف‌خواران می‌باشد. خانواده فاسیولیده کرم‌هایی هستند پهن به شکل برگ درخت که در کبد یا مجرای صفراوی و روده پستانداران هستند و دارای چرخه زندگی پیچیده‌ای می‌باشد.»

وی افزود: «تخم انگل پس از لقاح از طریق مدفوع دفع می‌شود و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی تخم تکامل می‌یابد و لارو آن آزاد و وارد بدن حلزون می‌شود و تکامل می‌یابد و در صورتی که حلزون در محیطی با پوشش گیاهی مناسب قرار گیرد نوعی لارو از بدن حلزون خارج می‌شود و در آب شناکنان به طرف گیاهان اطراف برکه یا جوی آب رفته، دور آن را لایه مقاومی می‌گیرد و در انتظار خورده شدن توسط میزبان که بیشتر گوسفند می‌باشد قرار می‌گیرد و بنابراین انسان به صورت تصادفی با مصرف گوشت گوسفند آلوده به این انگل مبتلا می‌شود.»
 
هشدار به ساکنین مناطق شمالی کشور

نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به شیوع این بیماری در مناطق شمالی کشور و عوامل ایجاد کننده آن بیان کرد: «فاسیولا هپاتیکا در مناطقی که پوشش آبی و گیاهی مناسب داشته باشد از قبیل گیلان و مازندران تکامل می‌‎یابد. مصرف سبزی‎های آلوده به خصوص سبزی‌های که به طور وحشی در مناطق تکثیر حلزون قرار دارد از عوامل اصلی آلودگی به این انگل است.»

وی افزود: «زیتون پرورده به عنوان یکی از مواد غذایی موثر در انتقال فاسیولا می‌باشد. زیتون با سبزی کوهی و وحشی و در شرایط خاص به عمل می‌آید و تخم انگل در این شرایط مقاوم است و امکان آلوده شدن انسان را فراهم می‌نماید. شستشوی سبزیجات به خصوص در فصل تابستان حائز اهمیت می‌باشد.»
 
خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف زیتون محلی


تیرنگ نیستانی دانشیار دانشگاه علوم شهید بهشتی با توجه به علائم ابتلا به فاسیولا هپاتیکا بیان کرد: «انگل فاسیولا موجب بروز ورم در کبد، هپاتیت انگلی و انسداد مجاری صفراوی می‌شود و در فرد یرقان و زردی ایجاد می‌کند. تهوع، بی‌اشتهایی، دردهای مبهم شکمی و اختلال در عادات دفع از جمله شایع‌ترین علائم ابتلا به این بیماری می‌باشد. احتمال می‌رود این انگل با بروز اختلال در کبد منجر به سرطان کبد شود.»

وی افزود: «فاسیولا هپاتیکا از فرد به فرد و از جگر آلوده منتقل نمی‌شود. این انگل با تشخیص زود هنگام و درمان دارویی و در ‌‌نهایت با خارج نمودن انگل از بدن فرد به طور کامل از بین می‌رود»
تیرنگ نیستانی توصیه نمود: «با توجه به آغاز فصل تابستان و مسافرت به خصوص به مناطق شمالی کشور توصیه می‌شود از خرید مواد غذایی به خصوص سبزیجات و زیتون پروده کنار جاده‎ای خودداری نمایند.»
 
جلوگیری از انگل فاسیولا هپاتیکا با ضد عفونی کردن سبزیجات

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم شهید بهشتی در پایان خاطر نشان کرد: «سبزیجات را از مکان‌های مورد اطمینان که از کود انسانی استفاده نشده تهیه نمائید. آن‌ها را با مواد پاک کننده مانند مایع ظرفشویی به مقدار کم آغشته کرده و با فشار آب خوب شستشو دهید. تخم انگل چسبنده می‌باشد و شستشو مناسب با مواد پاک کننده منجر به لزج شدن سطح سبزی شده و از چسبندگی انگل جلوگیری می‌نماید. فایسولا هپاتیکا به حرارت حساس می‌باشد و در دمای پخت به طور کامل از بین می‌رود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *