چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

ایراد مجلس به طرح انتقال آب خزر چیست؟

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 231651
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه مجلس طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی را رد و لغو نکرده است، گفت:ایراد مجلس به طرح مزبور مشخص نبودن منبع تأمین اعتبار طرح است.
به گزارش جهان، علیرضا دایمی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سؤال که ظاهرا مجلس مصوبه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی را لغو کرده است، گفت: مجلس به دلایل کاملا حقوقی و قانونی این موضوع را رد نکرده است و اعلام کرده است مبانی حقوقی طرح از قبل پیش‌بینی نشده است و طبعا وزارت نیرو و دولت موظف است که رفع آن مشکلات را انجام دهد.
 
وی گفت: مجلس به درستی می‌گوید که این اعتباری که برای طرح مزبور پیش‌بینی شده است منبع اعتبار آن به عنوان مثال دقیق نبوده است یا مصوبه خاصی را باید از مجلس اخذ می‌کردند که گرفته نشده است، پس این از لحاظ قانونی درست است اما به معنای رد طرح نیست.
 
* تذکر مجلس کاملا تذکر قانونی و درستی است
 
وی خاطر نشان کرد: تذکر مجلس کاملا تذکر قانونی و درستی است که یک طرح وقتی می‌خواهد انجام شود باید یک مراحلی را طی کند، بنابراین مجلس به وزارت نیرو و دولت اعلام کرده که این طرح باید طی شود اما نگفتند که طرح انتقال آب رد است.
 
دایمی ادامه داد: پس از ارائه این تذکر وزارت نیرو در تلاش است موانعی را که مجلس عنوان کرده را رفع کند تا طرح انجام شود.
 
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: به عنوان مثال شاید طرحی شروع شود و ردیفی نداشته باشد و مجلس هم تذکر می‌دهد و ما نیز برای رفع آن و تعیین ردیف اقدام می‌کنیم.
 
*ایراد مشخص مجلس برای طرح انتقال آب
 
دایمی در پاسخ به این سؤال که مجلس به طور مشخص چه ایرادهایی گرفته است، تاکید کرد: منبع تأمین اعتبار طرح از سوی مجلس ایراد گرفته شده است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که مگر قبلا اعلام نشده بود که 2 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح از سوی فروش سهام پتروشیمی تأمین شود، گفت: بله درست است اما به هر حال همانطور که می‌دانید دولت بر روی بحث تهاتر خیلی کار کرده است و براساس اصل 44 و خصوصی‌سازی بسیاری از تأسیسات وزارت نیرو یا در حال واگذاری است و یا به بخش خصوصی داده شده است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های وزارت نیرو از همین طریق تأمین اعتبار می شود یعنی فرض شود که برای انجام طرح یا طرح‌های زیادی نیروگاه و یا تاسیساتی از وزارت نیرو تهاتر و یا به فروش برسد.
 
وی ادامه داد: برای تأمین اعتبار طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی جلسات زیادی در وزارت نیرو و دولت برگزار شده است.
 
دایمی گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم از محل فروش سهام پتروشیمی اعتبار این طرح تأمین شود باید مجوزی از مجلس اخذ شود که این کار هم باید انجام شود.
 
وی افزود: بحث تأمین اعتبار 2 هزار میلیارد تومان فروش سهام پتروشیمی همچنان سرجای خود است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که به غیر از این 2 هزار میلیارد تومان چه میزان اعتبار دیگر برای طرح نیاز است، گفت: اعتبارات طرح‌های وزارت نیرو متناسب با پیشرفت طرح انجام شود و این 2 هزار میلیارد تومان نیز به یکباره تأمین نمی‌شود بلکه آرام آرام تزریق می‌شود.
 
وی ادامه داد: آنچه که ما پیش‌بینی می‌کنیم وقتی مطالعات جزئیات طرح تمام شود متناسب با آن مشخص می‌شود که آیا به این 2 هزار میلیارد تومان باید مبلغی اضافه شود یا اینکه مبلغ کمتری نیاز است.
 
*وزیر نیرو هم 6 ماه سرپرست بود
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حکم شما همچنان حکم سرپرستی است، گفت: از نظر قانونی تا 4 ماه این سرپرستی پابرجاست و تا آن زمان تصمیم گرفته خواهد شود که هر حکمی زده شود.
 
دایمی افزود: البته این موضوع از دیدگاه بنده موضوعی نیست که رسانه به آن بپردازد و بحث معمول است.
 
وی ادامه داد: در برخی از وزارتخانه هم سرپرستی تا 5 یا 6 ماه طول می کشد و حتی خود وزیر نیرو تا شش ماه سرپرست بودند و به هر حال این بحث سرپرستی به تصمیم دوستان باز می‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *