دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

پیام سرنگونی جنگنده ترکیه توسط سوریه

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 230153
این نگرانی برای رهبران این کشور به‌وجود آمده است که در صورت ورود سوریه به فاز مقابله به مثل و انجام اقداماتی نظیر استفاده از ظرفیت اکراد و علویان علیه دولت مرکزی ترکیه، اوضاع داخلی برای مقام‌های آنکارا به‌شدت بحرانی خواهد شد.
به گزارش جهان، رجانیوز در گزارشی درباره هدف قرار گرفتن یک هواپیمای شکاری ترکیه توسط پدافند سوریه نوشت: نکته جالب اینکه این حادثه در منطقه حفّه استان لاذقیه رخ داده که خاستگاه علویان همسو با دولت مرکزی سوریه است که سایت‌های موشکی سوریه با استعداد موشک‌های زمین به دریا و زمین به هوا و پدافند هوایی نیز در این منطقه مستقر است. همچنین یکی از قصرهای رئیس‌جمهور سوریه در همین منطقه حفاظت شده واقع شده است.

معارضان مسلح سوریه تاکنون در چندین نوبت برای تصرف این منطقه و سایت‌های موشکی برنامه ریزی و عملیات کرده‌اند که موفق نبوده‌اند و به پرواز درآمدن جنگنده ترکیه در این منطقه که توانایی شناسایی نیز دارد و پرواز آن در ارتفاع پایین، این شائبه را ایجاد کرده که جنگنده فانتوم در حال جمع آوری اطلاعات برای استفاده معارضان مسلح دولت اسد بوده است.

اما ضرب شست سوریه به ترکیه با سرنگون کردن جت جنگنده، علاوه بر اینکه حاوی پیام پایان مدارای نظامی با همسایه شمالی است، می‌تواند این هشدار را نیز برای آنکارا به‌دنبال داشته باشد که سوریه به‌تدریج پس از گذشت 16 ماه از آغاز ناآرامی‌هایی که ترکیه یک وزنه اصلی در تقویت معارضان و دامنه‌دار شدن این ناآرامی‌ها بوده است، رفته رفته خود را برای مقابله به مثل آماده می‌کند و از همین رو، اخباری مبنی بر گفت‌وگو با برخی اکراد و علویان ساکن در جنوب ترکیه که به دولت سوریه متمایل هستند، به گوش می‌رسد.

این اخبار نگرانی عمیق سرویس‌های امنیتی و دولت ترکیه را به‌دنبال داشته و در شرایطی که حدود دو هفته پیش بار دیگر حدود 40 نفر از مقام‌های ارتش ترکیه به اتهام توطئه برای کودتا بازداشت شدند، این نگرانی برای رهبران این کشور به‌وجود آمده است که در صورت ورود سوریه به فاز مقابله به مثل و انجام اقداماتی نظیر استفاده از ظرفیت اکراد و علویان علیه دولت مرکزی ترکیه، اوضاع داخلی برای مقام‌های آنکارا به‌شدت بحرانی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *