پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

آخرین فرصت آمریکا برای فرار از باتلاق سوریه

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 229587
تحلیلگر ارشد مسایل منطقه با قطعی دانستن شکست آمریکا در سوریه، آخرین فرصت واشنگتن برای فرار با آبرو و غیر مستقیم از شکست درسوریه را تشریح کرد.
به گزارش جهن به نقل از فارس، غالب قندیل تحلیلگر و استراتژیست منطقه‌ای در مقاله جدید خود در پایگاه خبری الشرق الجدید نوشت که آمریکا تلاش های زیادی را برای از بین بردن حقیقت اتفاق‌هایی می کند که در سوریه روی می دهد، حقیقت تلخی که آنها نمی خواهند آن را برای همه فاش کنند این است که امپراتوری آمریکا در مقابل پایداری سوری ها تاکنون شکست خورده و با وجود تمامی فریبکاری ها و هیاهوهای تبلیغاتی کاری از پیش نبرده است.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا می خواهد مسئولیت شکست خود در عراق را به سوریه انتقال دهد، گفت که سوریه حتی باید مسئولیت شکست های آمریکا و اسرائیل در لبنان و غزه را نیز بپردازد، این امپراتوری شکست خورده می‌پندارد که می تواند قدرت بالای سوریه را از بین ببرد، اما بار دیگر در مقابل پایداری سوری ها و اراده مردمی در این کشور که در کنار دولت و ارتش قرار گرفته، شکست خورده و در مقابل جنگ جهانی که آمریکا و شرکای غربی و عربی آن علیه این کشور تدارک دیده بودند، پیروز شده است.
 
غرب در جنگ با سوریه دچار فرسایش شده است
 
وی در ادامه به چند نکته اشاره و تاکید کرد که جنگ علیه سوریه در استفاده از گزینه ها و ابزارهای فشار آمریکا و غرب علیه سوریه به بیشترین زمان خود رسیده و در این راستا تمامی تدابیر و تحریم ها و اقدامات خصمانه‌ای که غرب علیه سوریه به کار گرفته بود، به پایان رسیده است.
 
از مجموعه فشارها و تحریمها و قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی، دیگر وسیله ای باقی نمانده که  غرب آن را علیه سوریه امتحان نکرده باشد، قطعا از تمامی این اهرم ها فشارهای زیادی بر ملت سوریه و اقتصاد این کشور وارد شده، اما واقعیت ها نشان می دهد که اراده مقاوم مردمی در برابر این فشارها افزایش پیدا کرده و این تهدیدها را به فرصتی برای افزایش تولیدات داخلی و تقویت موسسات کوچک و تقویت خودکفایی در بخش‌های مختلف تبدیل کرده است.
 
تعاملات جهانی سوریه با تحریم ها متوقف نمی شود
 
قندیل تاکید کرد که سوریه از سال 2005 نشان داده که روبط این کشور و مناسبات بین المللی و منطقه ای آن قویتر از آن است که با محاصره و انزوا بتوان آن را از بین برد، چرا که تعاملات این کشور تا کشورهای عضو بریکس شامل چین و هند و روسیه و آفریقای جنوبی و آمریکایی لاتین نیز کشیده شده و فشارها حتی تاثیری بر مناسبات این کشور با عراق یا اردن نداشته است.
 
تهدیدها برای حمله سوریه مجازی است
 
قندیل در تشریح نکته دوم گفت که تهدیدها در مورد حمله به سوریه بیشتر به تهدیدهای مجازی شبیه است تا واقعی، چرا که غرب با پیامدهای ناشی از این حماقت آشناست و ادعاهای این کشورها در زمینه حمله نیز تنها تلاشی برای تاثیر گذاشتن بر روحیه مردم و باج خواهی از سوریه و شرکای این کشور است. آنها می دانند که اگر وارد درگیری با سوریه شوند، تنها با این کشور جنگ نمی کنند، بلکه باید با مجموعه ای بجنگند که شامل ایران و لبنان و فلسطین نیز خواهد بود، مجموعه ای که برای ضربه زدن به ناتو و پایگاه های اسرائیل در منطقه آماده‌اند.
 
در آغاز بحران سوریه، خیلی ها تصور می کردند که دولت این کشور برای مقابله با هجمه‌های آمریکا، جنگ با صهیونیست ها در جولان را آغاز خواهد کرد، اما اسد اصلاحات داخلی را در راستای منافع ملت خود آغاز کرد و به این ترتیب ابهام و اشتباه در شناسایی گروه های توطئه‌گر با گروه های معترض مسالمت آمیز و اصلاح طلب را از میان برد.
 
علل ناکامی غرب در ایجاد جنگ داخلی در سوریه
 
وی در تشریح نکته بعدی می‌نویسد که شورش‌های غرب و ترکیه و دولت های خلیجی در سوریه با همراهی مزدوران و افسران اطلاعاتی خارجی به بالاترین حد خود رسیده و آنها در توطئه های خود روی ایجاد جنگ داخلی در این کشور حساب کرده اند، این در حالی است که این توطئه ها با دو مانع بزرگ مواجه شد، اول اینکه در این تلاش ها هویت گروه های مرگ و تروریست ها فورا شناسایی شد و در نتیجه دروغ های رسانه ای و سیاسی غرب علیه سوریه رسوا شد، مانع دوم نیز در همبستگی ملت سوریه با جریان های سیاسی و وحدت ملی در این کشور بود که نیروهای امنیتی را به مقابله با تمرد و شورش ها برای جلوگیری از هرج و مرج در کشور کشاند.
 
غرب هزینه های ایجاد کانون تروریستی جدید در منطقه را خواهد پرداخت
 
قندیل می افزاید که با پیشرفت عملیات ارتش سوریه در حمص و مناطق مجاور مرکز اصلی تروریست های مسلح سقوط خواهد کرد و از آنجائیکه دولت تسلط خود بر مرزها را نیز ایجاد کرده، کمک های خارجی به تروریست ها نیز متوقف خواهد شد و با وجود انزوای گروه های تروریستی از مردم عملیات جداسازی امنیتی این عناصر به آسانی پیش خواهد رفت، این در حالی است که روند کنار گذاشن سلاح با فرصت عفو همچنان به روی مخالفان باز است.
 
این گزارش می افزاید که غرب در آینده هزینه های ایجاد کانون جدید تروریستی و تکفیری را خواهد پرداخت، این در حالی است که به نظر می رسد دولت سوریه قدرت امنیتی و سیاسی مقابله با این گروه ها و پایان بردن این جنگ را دارد و از سوی دیگر بر خلاف پیش بینی غربیها، نتایج این جنگ سوریها را بیش از پیش دور دولت مرکزی خود جمع کرده است.
 
آخرین فرصت آمریکا برای فرار از باتلاق سوریه
 
این تحلیلگر مسایل راهبردی همچچنین تاکید می کند که توقف عملیات هیئت ناظران سوری و وانمود کردن به آغاز جنگی دیگر از برگه های فشار آمریکا است، این در حالی است که آنها هرگز موفق به تاثیرگذاری بر مواضع روسیه در این مورد نشدند، چرا که روسیه به خوبی اهمیت درگیری بین سوریه و آمریکا در ایجاد توازن جهانی جدید را می داند و از سوی دیگر می داند که غرب حتی به دنبال ایجاد هرج و مرج در داخل روسیه است، به این علت به نظر می رسد که این دلایل اعتقاد روسیه به دفاع  از سوریه را تقویت می کند وآن را به عنوان بخشی از مواضع این کشور در دفاع از امنیت ملی خود نشان می دهد.
 
قندیل در پایان مقاله خود تاکید کرد که آمریکا یک فرصت دیگر در پیش روی دارد تا به صورت غیر مستقیم از طریق تعامل با طرح روسیه شکست خود را بپذیرد و اگر مسیر خود را مانند عربستان سعودی و قطر و ترکیه ادامه دهد، باید دیر یا زود منتظر شکست صریح و اعلام شده از سوی سوریه بماند، چرا که ابزارهای جنگ غیر مستقیم تمام شده و در صورت بروز جنگ مستقیم نیز اوضاع به گونه ای خواهد بود که منافع همه را تهدید می کند که پیش از همه رژیم صهیونیستی قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *