شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰

مخالفت مردم با توطئه آمریکایی سعودی

جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب: 223621
مردم بحرین امروز با برگزاری تظاهراتی گسترده، مخالفت قاطع خود را با طرح آمریکایی سعودی الحاق کشورشان به عربستان مورد تاکید قرار دادند.
مهر، امروز مردم بحرین همگام با مردم ایران اسلامی در مخالفت با پیوستن کشورشان به عربستان سعودی دست به تظاهرات زدند.

بر اساس این گزارش، مردم شهرهای السنابس و ستره در بحرین ظهر امروز (جمعه) برای اعتراض به طرح الحاق کشورشان به عربستان تظاهرات کردند.

واکنش منفی کویتی ها به طرح سعودی

"عبدالحمید عباس دشتی" از نمایندگان پارلمان کویت در گفتگو با العالم تصریح کرد: بدون شک رهبران این کشورها درباره ایجاد نوعی وحدت بین کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) اختلاف نظر دارند. دیدگاه کویت می گوید معیار پیش از وحدت باید آزادیها و دموکراسی باشد.

وی افزود: ما در کویت از دموکراسی برخورداریم که در اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) وجود ندارد. در نتیجه آنچه احمد السعدون رییس مجلس کویت بیان کرده است اکثر ملت کویت با آن موافق هستند.

رئیس پارلمان کویت از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است پیش از اتحاد بین خود دموکراسی را در کشورهای خود نهادینه کنند. اظهارات السعدون در پی پیشنهاد عربستان برای تبدیل شورای همکاری به اتحادیه ای که مرحله اول آن با الحاق بحرین به عربستان آغاز می شود، صورت گرفت.

دشتی افزود: وضعیت بحرین وضعیت الحاق است. اما در خصوص وضعیت کویت ، رهبری سیاسی، دولت، پارلمان و ملت این کشور دیدگاه مشخصی در این زمینه دارند. ما نمی توانیم متحد شویم در حالی که معیار مشخص نیست. معیار کویت پیشرفته و دموکراتیک است. اتحاد در وضعیت کنونی بسیار دشوار است.

این نماینده کویتی الحاق بحرین به عربستان را فاجعه آمیز خواند و گفت: این مسئله در را به روی مشکلات بزرگی باز می کند. ملت بحرین در سال ۱۹۷۱ هنگامی که مستعمران انگلیسی خواستند این جزیره را ترک کنند در یک همه پرسی خواستار استقلال شد و سرنوشت خود را مشخص کرد.

فروش" بحرین برای سرکوب قیام مردم

از سوی دیگر یک نماینده سابق فراکسیون وفاق در پارلمان بحرین، هدف اصلی آل خلیفه از طرح اتحاد با عربستان سعودی را نابودی انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین عنوان کرد.

"علی العشیری با تاکید بر مخالفت مردم بحرین با اتحاد این کشور با عربستان، از حضور نمایندگان جمعیتهای سیاسی و ائتلاف ۱۴ فوریه در راهپیمایی گسترده مردم در پایتخت خبر دادو خیابان «البودیه» خبر داد.

وی افزود: پیام این راهپیمایی مخالفت با "فروش" بحرین به عربستان و نقض حاکمیت این کشور است .. هر گونه توافق برای اتحاد با عربستان یا هر کشور دیگر باید با موافقت مردم انجام شود.

وی تاکید کرد: پیام دوم راهپیمایی امروز این بود که آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم ، خط قرمز انقلابیون بحرین است و تجاوز از این خط با واکنش سخت مردم روبرو خواهد شد.

العشیری خاطرنشان کرد: راهپیمایی امروز تاکیدی بود بر تداوم جنبش مسالمت آمیز و مخالفت با هرگونه توافق بدون رضایت مردم.

العشیری همچنین از تحصن فردا شنبه مقابل مقر سازمان ملل در بحرین برای اعلام مخالفت با هرگونه چشم پوشی از حاکمیت بحرین خبر داد و افزود: تحصن ها و راهپیمایی ها در سطح بین المللی برای اعلام مخالفت با طرح هایی تحت عناوین ادغام، الحاق یا اتحاد بحرین ادامه خواهد یافت.

عضو سابق پارلمان بحرین با اشاره به مخالفت عمان، کویت، قطر و امارات با طرح مبهم اتحاد، خاطر نشان کرد: هدف اصلی از این اتحاد نابودی انقلاب مسالمت آمیز در بحرین است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *