سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

نبویان:مجلس هشتم اولویت ها را نادیده گرفت

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 223314
منتخب مردم تهران در مجلس نهم می گوید: گرانی های سرسام آور بخش منفی کارنامه مجلس هشتم بود و مجلس به جای پرداختن به این مساله تمام فکر و انرژی خود را معطوف مسائل کم اهمیت تر نظیر یک فوریت اصلاح قانون سوال از رییس جمهور کرد.
به گزارش جهان آنچه در پی می آید ماحصل گفتگوی عصر امروز با حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان نماینده منتخب مردم تهران در مجلس نهم است که با هم از نظر می گذرانیم:

* ترکیب آرا نشان داد که مردم افرادی را انتخاب کرده اند که ادعای طرفداری از ارزشهای اسلامی داشتند. یعنی گزینش در درون نیروهای ارزش گرا و اسلامی صورت گرفت. بنا بر این اولین نکته در اولویت برنامه های کاری ما باید اجرا کردن ارزشهای اسلامی در ابعاد گوناگون جامعه از جمله عدالت، عدالت در حوزه قضا، عدالت در حوزه اقتصاد، عدالت در حوزه اشتغال و حوزه های دیگر باشد.

* مردم به دعوت مقام معظم رهبری لبیک گفتند لذا مجلس نشینان نهم باید تبعیت و پیروی از مقام معظم رهبری و ولایت فقیه را دنبال کنند.

* این جانب تصمیم دارم فراهم کردن زمینه برای تولید نرم افزار علوم اسلامی را در مجلس آینده پیگیری کنم و بسیار اولویت هم دارد و باید به سمت آن برویم است که بتوانیم مدیرانمان را با داشته ها و دانشهای اسلامی آشنا کنیم تا در جامعه مدیریت اسلامی وجود داشته باشد.

* ما باید از تازه واردها که با پتانسیل بهتر و بیشتری وارد مجلس شده اند بیشتر استفاده کنیم. چون ممکن است اکثر آنها با ایده و طرح های جدیدی بیایند. بالاخره نماینده ای که چند دوره و مدت در مجلس بوده، فضا برایش عادی می شود، البته شاید طرحهایی هم برای ارائه و عملیاتی کردن داشته باشند اما انسان که دیگر علامه دهر نیست، لذا در دراز مدت طرحهای آن تمام شده و پیگیر هایش نیز به اتمام می رسد و حتی ممکن است خسته نیز بشود. پس نیروهای جدید مفیدتر هستند برای مجلس که انشاءالله با طرح، تخصص و تعهد نیز آمده باشند. اما نباید غفلت کرد از تجربیاتی که پیش کسوتان دارند. از این تجربیات هم باید به نحو احسن استفاده کرد.

* مجلس باید در قانون گذاری و در بحث تولیدی در دو بعد کار کند. یکی بحث قانون گذاری و دیگری بحث نظارت است. ما باید قانونی تصویب بکنیم که صدا و سیمای ما و نهادها و ارگانهایی که امر تبلیغات در جامعه را برعهده دارند حق نداشته باشند تبلیغ کالاهای خارجی را بکنند. بلکه بیایند فواید تولیدات داخلی و کالاهای داخلی را بگویند. با تولیدات داخلی است که برای فرزندان ما اشتغال ایجاد می شود و این پول و سرمایه در داخل خود کشور خواهد ماند و به دست اجانب و به دست بیگانه نخواهد رسید

* این برای ما زشت است که همین الان در تهران می بینیم که کالاهای خارجی مانند سامسونگ و ال جی در حال تبلیغ کردن هستند و این خیلی بداست که ما فقط برای اینکه یک مقدار پول از این مسئله دریافت کنیم، این تبلیغات را درسطح شهر ادامه دهیم. ما باید در این بخش قانون گذاری کنیم.

* باید برای آن کسانی که کالاهای داخلی را تولید می کنند و در تولید صنایع کشورمان دست دارند، قانون گذاری کنیم که صنایع موطف شوند کیفیت کالاها را بالا ببرند. وقتی کیفیت کالا بالا باشد آن فرهنگ سازی نتیجه خواهد داد و مردم از تولیدات داخلی استفاده خواهند کرد. ما باید به مرغوبیت کالا بپردازیم، منتهی خود این مسئله شرایطی دارد که باید رعایت شود.

* اگر صنایع ما یکسری احتیاجات دارد ما باید آن احتیاجات را برآورده کنیم. حال چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ تمام دولت مردان ما باید براساس قانون گذاری موظف بشوند که نیازهای صنایع درداخل کشور را برآورده کنند. انشاءالله این مسئله در مرغوبیت و بهبودی کالاهیمان و در بالابردن کیفیت کالاهایمان موثر است

* مجلس وظیفه اصلی اش نظارت است. ضمن اینکه قانون گذاری می کند باید نظارت هم داشته باشد. قطعا عده ای در کشور با بحث نظارت مخالفند چون با این کار منافع عده ای به خطر می افتد و آنهایی که فقط نقش واسطه گری دارند و کالاهی خارجی را وارد می کنند و برای خودشان پول و سرمایه جمع میکنند به فکر مملکت نیستند. این افراد حتما نسبت به مسئله نظارت دسیسه خواهند کرد و چون منافعشان به خطر می افتد مانع این کار می شوند و حتی ممکن است سستی کار بوجود بیاورند، لذا مجلس باید خیلی با نظارت دقیق به این مسئله وارد شود.

* من نمی خواهم بگویم مطلقا در واردات را باید بست، بلکه این مسئله را باید به تدریج پیش ببریم به طور مثال کالاهای لوکس را. فرض کنیم از لوازم آرایشی و لوازمی که جزو لوازم اصلی زندگی ما ایرانی ها نیست مانند ماشین هایی که خیلی گران قیمت و خیلی لوکس هستند، به نظر من وارد کردن آنها هیچ ضرورتی ندارد. ما اگر بتوانیم حداقل محدود کردن واردات این قبیل کالاها را آغاز کنیم، یعنی آنچه که لوازم ضروری جامعه و زندگی مردم عزیز ما و مردم مسلمان ما نیست و بعضی از لوازم و کالاهایی است که اصلا با اندیشه های ما سازگاری ندارد و ضرورتی به وارد کردن آنها نیست، توانستیم کمک بزرگی به بخش واردات انجام دهیم.

* ما باید در واردات کالاهای لوکس را ببندیم و هزینه واردات آنها را به بخش تولیدات داخلی خودمان تزریق بکنیم تا آرام آرام به سمت و سوی تولیدات داخلی برویم. البته ممکن است این قضیه و تاثیر آن در جامعه پنج الی ده سال طول بکشد منتهی ارزش آن را دارد چون بالاخره از جایی باید این قضیه را آغاز کنیم و به تدریج پول بدست آمده از این کار را به جای وارد کردن کالاهای بی مورد در زمینه تولیدات داخلی تزریق کنیم.

* مجلس هشتم نقاط مثبت زیادی دارد البته در مقابل نقاط منفی هم دارد. نقطه مثبت مجلس هشتم ایستادن در مقابل فتنه ها که بسیار خوب بود، در مقابل زورگویی ها و در بحث هسته ای بسیار خوب بود. اما بخش منفی مجلس هشتم بحث گرانی هاست. نباید به مردم این قدر فشار بیاید و این مسئله باید تعدیل می شد. مجلس شورای اسلامی به جای اینکه الان بیاید این بحث را مطرح کند و یقه مسئولین را بگیرد، یقه مدیران اجرایی را بگیرد، توضیح بخواهد، استیضاح کند و به طور کلی نظارت کامل داشته باشد، در حال حاضر تمام فکر و انرژی خود را معطوف این کرده که لایحه یک فوریتی باید بدهیم که استیضاح رییس جمهور یا سوال از رییس جمهور در آینده چگونه باید باشد. مگر مشکل جامعه ما الان این مسائل است. مجلس باید حواسش نسبت به این مسائل خیلی جمع باشد.

* مجلس نهم باید تعامل خودش را با دولت مردان بیشتر کند چون آنچه که مهم است حقوق این مردم است نه سیاست بازی ها، نه اینکه فلان آقا در خط من است و یا در خط من نیست. به نظر من این مسائل آسیب می رساند به جامعه. مسائلی مانند نگاه فقط سیاسی و بویژه نگاه جناحی داشتن به دولت. اگر مجلس بخواهد نگاه جناحی داشته باشد یقینا به نفع مردم نخواهد بود و این یک نقطه ضعف بزرگ است. به نظر بنده مجلس نهم باید تعاملش با دولت بسیار خوب باشد و مجلس در کنار دولت باید به حل مشکلات جامعه بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *