يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

ائتلاف کارگران و جنبش ضدوال‌استریت درآمریکا

چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب: 220754
در ادامه اعتراضات جنبش تسخیر وال استریت، شهرهای مختلف آمریکا شاهد برگزاری بزرگترین تظاهرات ضد سرمایه‌داری در تاریخ آمریکا موسوم به "تظاهرات روز اول ماه مه" بود که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارگران آمریکایی و همچنین فعالان جنبش "تسخیر وال استریت" روز گذشته در اعتراض به نظام سرمایه‌داری، تظاهرات گسترده ای در آمریکا برگزار کردند که در پی آن صدها نفر دستگیر و زندانی شدند.

بنا به گفته شاهدان، پیش از دخالت پلیس و استفاده از گاز اشک آور و دستگیری معترضان، این تظاهرات در مقایسه با تظاهرات سال گذشته کاملاً آرام و مسالمت آمیز انجام می شد.

یکی از فعالان حاضر در این تظاهرات در گفتگو با خبرنگار آسوشیتدپرس گفت : شرکت کنندگان در این تظاهرات در اعتراض به سیاستهای اقتصادی غلط دولت آمریکا و حرص و طمع شرکتهای بزرگ و همچنین مخمصه ای که مردم این کشور در آن دست و پا می‌زنند دست به این تظاهرات زده اند.

پیش از این فعالان جنبش "تسخیر وال استریت" طی صدور بیانیه ای خواستار برگزاری اعتصاب سراسری در آمریکا شده بودند و از کارگران آمریکایی خواسته‌ بودند که روز اول ماه مه به محل کار خود نروند. آنها همچنین از دانشجویان نیز خواسته بودند که در این روز به دانشگاه نروند و مردم نیز خرید کالا را تحریم کنند.

کانون اعتراضات شهر نیویورک بود و معترضان اقدام به بستن نقاط مهم شهر از جمله "پل بروکلین" کردند. این تظاهرات همچنین در 115 ایالت آمریکا از جمله سان‌فرانسیسکو، سیاتل و اوکلند برگزار شد.

روز گذشته تظاهرات مشابهی در دهها کشور دیگر جهان از جمله اسپانیا و استرالیا برگزار شده است.

در اغلب کشورها روز اول ماه مه  به عنوان روز مه و یا روز جهانی کارگر شناخته می شود.

در بیانیه ای که جنبش تسخیر وال استریت در سایت خود منتشر کرده است، آمده است : در حالی که رسانه های بزرگ آمریکا مشغول پرداختن به موضوع کهنه انتخابات آمریکا هستند و تنها رقابت بین نامزدهایی که از سوی وال استریت حمایت می شوند را دنبال می کنند، جنبش تسخیر اولین اعتصاب سراسری را در آمریکا بر نامه ریزی و اجرا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *