يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۵
چه کسانی از فتنه سربلند بیرون آمدند؟

تبار شناسي پنج‌گانه خواص در فتنه 88

دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 200840
تبار شناسي پنج‌گانه خواص در فتنه 88
سرویس سیاسی جهان - مالک شریعتی: در آستانه سالگرد یوم الله 9 دی بازخوانی علل و عوامل حوادث ایام فتنه اهمیتی دوچندان می یابد و در این میان یکی از مهمترین مولفه ها، بازخوانی عملکرد خواص در آن ایام است. براي

امتياز دهي به مواضع خواص جامعه در ايام فتنه 88 و پس از آن تا به امروز، مجموعه نكاتي كه رهبر حكيم انقلاب در بيش از 50 سخنراني خود از خطبه مهم نماز جمعه 29 خرداد 88 تاكنون در مورد فتنه بيان داشته اند شاخصي متقن و خدشه ناپذير است. مهمترين كليدواژه هاي ايشان در اين ايام تاكيد بر "تبيين جنگ نرم"، "تمسك توامان به بصيرت و صبر"، "تلاش براي فهم حقايق"، "اعلام مواضع صريح و شفاف"، "عدم اتخاذ مواضع دوپهلو"، "مرزبندي با ضد انقلاب و نظام سلطه" و نهايتا اعلام استراتژي نظام در "جذب حداكثري و دفع حداقلي" بوده است.

در مقايسه با اين شاقول و ميزان، خواص جامعه در مواجهه با فتنه به 5 دسته قابل تقسيم اند:

1. افراد در خط ولایت (اهل البصر و الصبر): اين گروه از خواص بصير و صبور جامعه، پشت سر رهبري حرکت کردند تا گمراه نشوند و نلغزند. اين افراد از موثرين كشور، خط مشي رهبري نظام را فهم كرده، در آن مسير حركت نمودند و هرجا كه صحنه را غبارآلود ديدند و دچار ابهام شدند تنها به يك دهان چشم دوختند. نه دچار افراط شدند و نه به ورطه تفريط گرفتار.

2. تندروها و جلورونده ها (ضعف صبر): اين گروه با اينكه بصيرت لازم براي درك صحيح فتنه را داشتند، چه بسا از سر دلسوزي با تندروي قبل از تكميل فرآيند روشنگری و از همان ابتدا با سردادن شعار دستگيري و حتي اعدام سران فتنه به دنبال فیصله دادن قائله بودند. ايشان كه فقط نيمي از دوگانه صبر و بصيرت را گرفته بودند، بعد از 9 دی و خصوصا بعد از غائله 25 بهمن 89 وقتي ديدند كه کسی برای سران داخلی فتنه تره هم خرد نمي كند به اشتباه خود پي بردند.

3. عقب مانده ها و متاخرين (ضعف بصیرت): اين گروه كه در تحليل صحنه دچار اشتباه شدند، يا از ابتدا بر خطر جنگ نرم واقف نبودند يا فتنه را كوچك شمردند. آنها بجای ديدن تقابل انقلاب و ضد انقلاب، به دليل اختلافات سیاسی احتمالي با رئيس جمهور، گناه اصلی فتنه گران يعني ظلم در حق رای مردم را نديدند يا معادل و هم سنگ خطاهاي ساختاري نظير كهريزك قلمداد كردند. در نتيجه برخي از ايشان با درک نكردن نیاز لحظه با تاخيري چند هفته اي، عده اي ديگر با چند ماه فاصله و حتي گروهي ديگر بعد از 9 دي به اعلام موضع عليه فتنه گران پرداختند.

4. ساکتین در فتنه تاکنون (بي بصيرت ها و مردودین): اين عده كه يك نام بزرگ در ميان آنها بيش از بقيه خودنمايي مي كند و همچنان ساكتند در امتحان فتنه مردود شدند، سقوط کردند و از چشم مردم انقلابی و نظام افتادند. شايد همراهي قبلي آنها با فتنه گران، خصوصا نامه بی ادبانه و بی سلام به نایب امام زمان (عج)، چنین سرنوشت شومی را برایشان رقم زده است. البته صبر علی گونه رهبر معظم انقلاب فرصت داد تا برخی از این خواص در معرض سقوط، بعد از گذشت یک و نیم سال از فتنه اعلام برائت کنند و جزء ساكتين نمانند؛ هرچند که حسنات الابرار سیئات المقربین.

5. سران فتنه (بازیچه های داخلی نظام سلطه): این جماعت دوم خردادی که از مدعیان همیشگی و دروغین جمهوریت نظام بودند در ماجرای فتنه علاوه بر ظهور تام مخالفت همیشگی با اسلامیت نظام، رای اکثریت مردم را نیز برنتافتند و به مقابله با قانونی برخاستند که قبل از انتخابات 88 با شیطنت همه چیز را تنها در چهارچوب آن قابل دفاع عنوان می کردند. ایشان به هر کاری برای رسیدن به اهداف پلیدشان دست یازیدند و از ذبح کردن شعارهای اصلی نظام در حمایت از فلسطین و حتی جسارت به عکس امام (ره) نیز دریغ نکردند. این گروه شقی کار را به جایی رساندند که در روز عاشورا به خیام عزای حسینی حمله ور شدند و نهایتا در 9 دی و 22 بهمن 88 توسط همان جمهوریت که مردم مومن و حسینی بودند حذف شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با تشکر از شما ، بسیار عالی بود . مختصر ولی مفید .
Iran, Islamic Republic of
با سلام

دسته بندی نسبتا خوبی بود اما در خصوص گروههای سوم وچهارم که علت آن را ضعف بصیرت و بی بصیرتی عنوان کردید باید کفت بزرگان این دو دسته هیچکدام آدمهای بی تجربه و نپخته ای نبوده و نیستند که تصور شود بصیرت و هوش لازم برای تشخیص فتنه و خطر اصلی را نداشتند امثال آقایان که متاسفانه ... هم در بین آنان بود بسیار با هوشتر و کاردان تر از آن بودند که خطر را درک نکنند . مشکل اصلی حسادت ها کینه توزیها و به خصوص تکبر و تفرعن بعضی آقایان است که صحنه فتنه را محل مناسبی برای بعضی تسویه حسابها دیدند خداوند همه مارا مورد لطف و رحمت خود قرارا دهد ان‌شاءالله
Iran, Islamic Republic of
تشكر از تحلیل شما. خصوصا افراد کم صبر برایم تازگی داشت. قبلا فقط ضعف بصیرت مطرح می شد
بنام خدا
به نظرم اگر مسئولین دیر بجنبند فتنه دیگر در راه است آن هم از اموال دانشگاه آزاد علیه ولایت فقیه احتمالا استفاده گردد !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر عناصر خود فروخته وطن فروش كه تحت عنوان اصلاح طلبي دروغين مشغول خيانت و وطن فروشي هستند .