پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۸
۱

منتخبان زن مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟

شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 880012
۱۴ کرسی در مجلس دوازدهم به زنان اختصاص یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در نهاد قانون‌گذاری را دارند و ۷ نفر دیگر به عنوان نمایندگان جدید راهی بهارستان می‌شوند.
منتخبان زن مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، یازده دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی سپری شد و سهم زنان در ادوار مجلس نشان می‌دهد که آنها توانستند تاکنون از ۲۳ استان در خانه ملت کرسی کسب و حتی در برخی ادوار رکورد شکنی کنند. اما در مجلس دوازدهم کدام چهره‌ها بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه زده‌اند؟

با نگاهی گذار به حضور زنان در ادوار مجلس پس از انقلاب مشخص می‌شود که زنان از همان ابتدا و با تشکیل نخستین مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی را از آن خود کرده بودند و کار به اینجا ختم نشد و در سه دوره نخست از عُمر مجلس شورای اسلامی، زنان از همین حوزه انتخابیه کرسی‌های خود را حفظ کردند. در این دوره زنانی بـه مجلس راه یافتـند که سرشناس، مبارز و انقلابی بودند و در کنار همسرانشان به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخته بودند.

در این دوره تاریخی، مهمترین فعالیت نمایندگان زن در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی هموار کردن مسیر پیشرفت زنان ایرانی برای حضور بیشتر و فعال‌تر در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی و فرهنگی بود که همین اقدام باعث شد تا زنان از حوزه های انتخابیه دیگر هم سهمی در مجلس چهارم داشته باشند. در مجلس چهارم تعداد زنان راه یافته به خانه ملت از چهار کرسی به ۹ کرسی و از یک حوزه انتخابیه تهران به چهار حوزه انتخابیه در استان‌های تبریز، کرمانشاه و مشهد افزایش یافت.

این روند در مجلس پنجم منجر به دورقمی شدن نمایندگان زن شد و سهم آنها از ۹ به ۱۱ کرسی افزایش یافت، با این احتساب که در این دوره برای نخستین بار حوزه‌های انتخابیه اصفهان با ۲ کرسی، و ارومیه، ملایر و همدان، هر کدام یک کرسی توسط زنان کسب شد.

در مجلس ششم هم شمار نمایندگان زن مجلس به ۱۳ نفر افزایش یافت، اما در حوزه انتخابیه تهران در مقایسه با دوره قبل سهم آنان از ۷ کرسی به ۶ کرسی کاهش پیدا کرد.

تقویم انتخابات به دوره هفتم رسید. در این دوره تعدادکرسی‌ بانوان با مجلس ششم تفاوتی نداشت ۱۳ کرسی به زنان اختصاص پیدا کرد، با این تفاوت که از سه حوزه انتخابیه زنجان، کرج و رشت برای اولین بار زنان به مجلس راه یافتند. هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هم تنها ۸ نامزد زن توانستند به عنوان منتخبان مردم از چهار حوزه انتخابیه تهران، کرج، مشهد و اصفهان راهی پارلمان شوند که پنج کرسی آن به تهران اختصاص یافت. در مجلس نهم نیز ۹ زن از ۶ حوزه انتخابیه تهران، اصفهان، ساوه وزرندیه، سراب، سمیرم و زابل راهی خانه ملت شدند.

حضور زنان در مجلس دهم ـ برخلاف دو دور گذشته ـ افزایش یافت و این بار ۱۷ منتخب از ۱۰ حوزه انتخابیه راهی بهارستان شدند و این بار از حوزه‌های انتخابیه بروجن، نیشابور و فیروزه، قزوین آبیک و البرز، کنگان، دیرجم و عسلویه و شبستر شاهد حضور منتخبان زن در هرم سبز بهارستان بودیم که از ۱۷ کرسی بانوان، ۸ کرسی متعلق به تهران بود.

مجلس یازدهم دارای ۱۱ نماینده زن از ۱۳ حوزه انتخابیه بود، اما در این میان «فاطمه رهبر»، منتخب مردم تهران در دوره«پسا انتخابات» به ویروس کرونا مبتلا شد و به دیار حق شتافت. در مجموع در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، ۷۸ زن موفق به کسب ۱۱۱ کرسی در دوره‌های مختلف شده‌اند و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با داشتن ۵۷ کرسی زن در دوره‌های مختلف مجلس، رکورددار حضور زنان است.

مجلس دوازدهم و ورود چهره های جدید
همچنین در مجلس دوازدهم، برای اولین بار دو حوزه انتخابیه ساری و میان دورود در استان مازندران و از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) در استان هرمزگان زنان صاحب کرسی شده‌اند که عالیه زمانی کیاسری و فاطمه جراره زنان منتخب از استان‌های مازندران و هرمزگان هستند که برای نخستین بار این دو حوزه انتخابیه را صاحب کرسی کرده‌اند. همچنین از حوزه انتخابیه زرتشتیان در تهران برای نخستین بار یک نماینده زن اقلیت از تهران به مجلس دوازدهم راه یافت که نام او بهشید برخوردار است.

این در حالی است که در هیچ‌یک از دوره‌ها، نماینده زنی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس حضور نداشته‌ است. مریم عبداللهی از حوزه انتخابیه میانه،شهین جهانگیری از حوزه انتخابیه ارومیه، زهرا خدادی از حوزه انتخابیه ملکان و لیان و زینب قیصری از تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس اعتماد مردم را کسب و به مدت ۴ سال نمایندگی آنها را در خانه ملت برعهده گرفته‌اند.

از میان راه یافتگان به بهارستان، سارا فلاحی از حوزه انتخابیه (ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی، سیروان، هلیلان وچوار)، فاطمه محمدبیگی از حوزه انتخابیه (آبیک و البرز)، فاطمه مقصودی از حوزه انتخابیه (بروجرد)، الهام آزاد از حوزه (نایین و خور و بیابانک)، زهرا سعیدی از حوزه انتخابیه (ملکان)، زهره سادات لاجوردی و سمیه رفیعی از حوزه انتخابیه (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس)دوباره ردای وکالت مردم در مجلس را بر تن کرده‌اند.

براین اساس، از ۱۴ کرسی اختصاص یافته به زنان در مجلس دوازدهم ۷ نماینده دارای سابقه نمایندگی در پارلمان هستند که با رنگ آبی و ۷ نفر هم برای نخستین بار راهی خانه ملت شدند که با رنگ سبز در جدول مشخص شده است.
 
منتخبان زن در مجلس دوازدهم
 
منتخبان استان و حوزه انتخابیه سابقه نمایندگی
زهرا سعیدی مبارکه استان اصفهان (مبارکه) (دهم)
الهام آزاد استان اصفهان (نایین و خور و بیابانک) (یازدهم)
سارا فلاحی استان ایلام (ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی، سیروان، هلیلان وچوار) (یازدهم)
فاطمه محمدبیگی استان قزوین (آبیک و البرز) (یازدهم)
فاطمه مقصودی استان لرستان (بروجرد) (یازدهم)
زهرا خدادی استان آذربایجان شرقی (ملکان و لیلان) نخستین بار
مریم عبداللهی استان آذربایجان شرقی (میانه) نخستین بار
شهین جهانگیری استان آذربایجان غربی (ارومیه) نخستین بار
عالیه زمانی کیاسری استان مازندران (ساری و میان‌دورود) نخستین بار
فاطمه جراره استان هرمزگان (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) نخستین بار
بهشید برخوردار منتخب زرتشتیان نخستین بار
زینب قیصری( دور دوم) تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نخستین بار
زهره سادات‌لاجوردی( دور دوم) تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس (یازدهم)
سمیه رفیعی( دور دوم) تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ( یازدهم)
https://jahannews.com/vdcgqz97xak97z4.rpra.html
jahannews.com/vdcgqz97xak97z4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا کم کم ارزشهای عالی الهی را دست کم می گیریم. در عکسی که انداخته شده حجاب بانوی ردیف سوم یکی مانده به آخر مناسب نیست. آیا این در شان عظمت مجلس شورای اسلامی انقلابی جای سئوال ندارد؟