پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۲
۱۳
تلاش برای تغییر به نفع مردم پایتخت؛

شهرداری تهران اتوبوس‌ داخلی نمی‌خرد؟!/ عقب افتادگی تاریخی تهران چگونه جبران می‌شود؟

شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 879971
شهرداری تهران از زمان مدیریت «علیرضا زاکانی» ۵ هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرده است که به گفته مسئولان داخلی با توجه به تعداد بالای نیاز تهران و برای سرعت دادن به این امر نیمی از این خریدها از داخل و نیمی دیگر از خارج تامین شده است.
شهرداری تهران اتوبوس‌ داخلی نمی‌خرد؟!/ عقب افتادگی تاریخی تهران چگونه جبران می‌شود؟
گروه جامعه جهان نيوز:‌ شهرداری تهران برای خرید اتوبوس و تاکسی‌های برقی از چین با یک شرکت قرارداد بسته که جنجال‌های متعددی حول آن ایجاد کرده‌اند؛ حواشی که این موضوع را اثبات می کند که نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری تهران بسیار کار سخت و دشواری است و این کار با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است.

پس از حاشیه سازی درباره شرکت چینی و خبرپراکنی های بدون مبنا حالا برخی عنوان می‌کنند که چرا شهرداری تهران از اتوبوس‌های داخلی استفاده نکرده که انقدر متحمل مشکلات مختلف نشود. این درحالی است که شهرداری تهران ابتدا به سراغ اتوبوس‌های داخلی رفته است اما با توجه به شرایط خاص تهران که یک شرایط نسبتا فوق العاده با وجود قصور مدیریتی سال‌های گذشته است، مدیریت و حمل ونقل شهری وقت کافی برای در انتظار ماندن ندارد.

وضعیت فوق العاده حمل و نقل شهری تهران
وضعیت حمل و نقل شهری تهران را «علیرضا زاکانی»‌ اینگونه توصیف می‌کند که « از 100 درصد رفت و آمد شهری 66 درصد آن با خودرو شخصی و 34 درصد آن با حمل و نقل عمومی صورت می‌پذیرد علت آن این است که ما هم در زیرساخت‌ها و هم ناوگان حمل و نقل دچار یک عقب افتادگی تاریخی هستیم. یعنی سال ها این نوسازی و توسعه انجام نشده و چنین مشکلی به وجود آمده است.»

 وی ادامه می‌دهد: «طبق سند تهران 11 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد؛ روزی که مدیریت شهری را در دست گرفتیم تهران یک هزار و 800 اتوبوس داشت که تنها 800 عدد از اتوبوس‌های آن فعال بود. در حال حاضر 3 هزار و 200 اتوبوس داریم که حدود 2 هزار 100 دستگاه در خطوط فعال است و تا چند روز آینده به 2 هزار 400 دستگاه می رسد که این مقدار نیز کفاف حمل و نقل شهر تهران را نمی‌دهد.»

فیلم توضیحات زاکانی

چرا شهرداری تهران به سمت خرید اتوبوس‌های خارجی رفت؟
شهرداری تهران از زمان مدیریت «علیرضا زاکانی» ۵ هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرده است که به گفته مسئولان داخلی با  توجه به تعداد بالای نیاز تهران و برای سرعت دادن به این امر نیمی از این خریدها از داخل و نیمی دیگر از خارج تامین شده است.

 شهردار تهران خود در این راستا می گوید: « 5 هزار دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است که از این تعداد 2500 دستگاه داخلی و 2500 دستگاه خارجی هستند.»

بنابراین،‌ علت تقسیم خرید اتوبوس های داخلی و خارجی نیز عواملی چون زمان تحویل، فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری تهران، کیفیت بالای اتوبوس‌ها و در کنار وارد کردن تکنولوژی آن‌، ایجاد سیستم حمل و نقل پاک و مقابله با آلودگی و افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، بودجه ای که شهرداری آن را تهیه کرده و خرید آنی جهت پایین آورد هزینه در نوسانات قیمت و ... بوده است.

شهردار تهران درباره علل سیاست مدیریت شهری پایتخت بیان کرد: «اتوبوس‌هایی که شهرداری تهران قرارداد خرید آنها را امضا کرده است، اتوبوس‌های باکیفیت و قابل‌قبولی است اما ما اعلام کردیم که تولید داخل به‌اندازه نیاز ما نیست و نمی‌توانیم مردم را گروکشی کنیم که چندین سال بعد اتوبوس‌ها را وارد چرخه خدمت‌رسانی کنیم.»

زاکانی تاکید دارد که در کشور هر ظرفیتی داشتیم دنبال کردیم تا خریدها از داخل صورت بگیرد.

بنابراین شرایط فوق العاده شهر تهران و در کنار عدم تامین اتوبوس‌های داخلی در زمان مورد نیاز ایجاب می‌کند که شهرداری ضمن استفاده از اتوبوس‌های تولید داخل بخشی از خرید خود را از خارج انجام دهد.

فیلم توضیحات زاکانی درباره قیمت گران اتوبوس خودروساز داخلی!

مصوبه دولت برای خرید اتوبوس از خارج از کشور
نکته دوم طرح دولت در خصوص آزاد بودن واردات اتوبوس از خارج از کشور برای تامین نیاز داخلی است. این طرح نیازمندی ایران در این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

اخیرا در 17 اردیبهشت ماه سال جاری بود که معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص مجاز بودن ثبت سفارش واردات تا ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از ۵ سال را ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران اربعین حسینی(ع)، ثبت سفارش واردات اتوبوس های بین شهری در صورت تأیید وزارت راه و همچنین تأمین خدمات پس از فروش و قطعات با تأیید وزارت صمت مجاز است.

بنابراین نه تنها در شهرداری تهران بلکه در کل کشور نیاز به خریداری و تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی وجود دارد که دو وزارتخانه صمت و وزارت راه و شهرسازی آنرا مورد تاکید و در جلسه هیات دولت به صورت طرح تصویب کرده‌اند.

نکته‌ای که وجود دارد تلاش شهرداری تهران برای بالا بردن سطح رفاه شهروندان تهرانی و حومه آن است که در لابه لای همه حواشی باید به آن توجه کرد. این در حالی است که شهرداری باید قصور مدیریتی گذشته را نیز حل و فصل کند. در دوره‌ قبل متاسفانه نه تنها کار انجام نشده بلکه مشکلاتی برای کلانشهر تهران نیز بوجود آمده اما کسی نسبت به این قصور مدیریتی شکایتی نمی کند. تهران شهری با مدیریتی پیچیده و چند لایه است که باید به طور روزآمد برای آن برنامه ریزی داشت چه برسد به اینکه چند سال نیز در حوزه مدیریتی متوقف باشد! با این حال به نظر می‌رسد با وجود اینکه شهرداری تهران با موانع و جنجال‌های متعددی روبروست اما با استحکام خاصی در تلاش برای خدمت رسانی به شهروندان است که قطعا آنان مواهب این خدمات را خواهند دید.
https://jahannews.com/vdciy3avzt1ay32.cbct.html
jahannews.com/vdciy3avzt1ay32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم دارن تو اتوبوس های تاریخ مصرف گذشته عذاب میکشن
Iran, Islamic Republic of
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای هیبریدی و ساخت نیروگاههای اتمی دلایل اصلی آلودگی هواست اصلاح طلبان بهتره سکوت کنند تا مردم کمی نفس بکشند.
Iran, Islamic Republic of
تمام حمله یک جریان خاص به این خرید اتوبوسها فقط یک دلیل داره که دیگه نمیتونن با اعصاب مردم بازی کنن و با ورود ناوگان جدید معلوم میشه که در سالهای گذشته که شهرداری دست خودشون بوده هیچ کاری برای مردم نکرده بودن
Iran, Islamic Republic of
چند تا اتوبوس چه خاری شده در چشم اصلاحطلبانی که هشت سال شهرداری تهران دستشون بود و جز اسم فامیل بازی با خیابونها و دوچرخه سواری هیچ دستاوردی نداشتن
Iran, Islamic Republic of
آقا جون شما بخرید و وارد کنید و مردم حتما ازتون تشکر میکنن و اصلا این حمله رسانه ای جریانهای مخالف راحتی مردم براتون مهم نباشه
Iran, Islamic Republic of
دو ساله شهرداری میخواد این خرید رو انجام بده و تا کار جدی شد یکهویی خودروساز داخلی یادش افتاد باید اونم بسازه البته با قیمتهای نجومی و در مدت زمان بسیار طولانی
Iran, Islamic Republic of
نیاز مردم از همه چیز مهمتره . الان با این وضع گرونی کرایه ها بیشتر مردم به سمت مترو اتوبوس دارن میرن و باید اتوبوسرانی خیلی سریع تجهیز بشه
Iran, Islamic Republic of
دم زاکانی گرم
نه منتظر بشینه اینا هفته ای یه دونه اتوبوسبسازن
چیینی ها روزی 1000 تا میسازن
مشکل تهران یک هفته ای حل میشه
دهقان
Iran, Islamic Republic of
خودرو سازان داخلی توقع دارند همان معامله ای که با مردم می کنند، با دستگاه عریض و طویل شهرداری تهران هم بکنند!
م
Iran, Islamic Republic of
اگر خودرو ساز گران‌فروشی کند نباید از آنها خرید کرد.
شهرداری حق دارد.
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر شهرداری وتاکسیرانی قبول کند .کسانی که ون دارندودارای گواهینامه پایه یکم هستند.ونها را تحویل دهند وبه جایش اتوبوس بگیرند .
Iran, Islamic Republic of
جزییات قرارداد را منتشر کنید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اولا رهبر معظم انقلاب صراحتا سالها است که حمایت از تولید داخلی را در صدر مطالبات خویش قرار داده اند . دوم اینکه قانون حمایت از تولید صراحتا واردات هر چیزی که مشابه آن در داخل قابل تولید است را ممنوع کرده ، سوم اینکه طبق قانون قراردادهای عمده توسط شهرداری باید طی مناقصه صورت بگیرد