شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۱
۴

دیدار زنده یاد ضیاءالدین دری با رهبری

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 634920
ضیاءالدین دری کارگردان سریال‌های کیف انگلیسی و کلاه پهلوی صبح امروز درگذشت.
دیدار زنده یاد ضیاءالدین دری با رهبری
به گزارش جهان نيوز،سید ضیاءالدین دری کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون کشورمان صبح امروز بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
دری چندی پیش به دلیل عارضه کبدی در بیمارستان تهران بستری بود و برای پیوند کبد به بیمارستان شیراز منتقل و سه هفته قبل عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی که متولد 1332 بود تحصیلاتش در رشته علوم سیاسی و تحلیل فیلم در نیو انگلند کالج انگلستان تحصیلات خود را ناتمام گذاشت و به کشور بازگشت.
دری شروع فعالیت خود در سینما را با دستیاری کارگردان فیلم «گرداب» به کارگردانی حسین دوانی در سال ۶۱ شروع کرد.

دریافت فیلم

او فیلم‌های «دیدار در غبار»، «باد و شقایق»، «صاعقه»، «لژیون»، «در سرزمینی دیگر»، «سینما سینماست» را در کارنامه هنری خود دارد.
آخرین پروژه سید ضیاءالدین دری، «کلاه پهلوی» است که سال ۹۱ و ۹۲ از شبکه اول پخش شد. این کارگردان همچنین ساخت سریال تاریخی کیف انگلیسی را با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا در کارنامه هنری‌اش دارد. همچنین یکی از کارگردانان سریال «کمند خاطرات» در سال ۱۳۶۹ بود.
«سردار سنجرخان» تازه‌ترین پروژه ضیاءالدین دری است که توسط خود وی نگارش شده است و قرار بود ساخته شود.
این کارگردان فقید در دیدار هنرمندان با رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۹/۰۴/۱۲ حضور داشت و ضمن تشکر صمیمانه از توجه ویژه رهبر انقلاب به مسائل و مشکلات نخبگان هنری و فرهنگی گفت: جامعه ایران، جامعه ای متکثر و متنوع است و در چنین جامعه‌ای، جلب رضایت مردم و کاستن از شکاف فرهنگی قشرهای مختلف، وظیفه سنگین و پیچیده‌ای است که رسانه ملی برای تحقق آن، نیازمند حمایت کامل است.

نویسنده و کارگردان سریال‌های مختلف تاریخی از جمله کلاه پهلوی، فشارهای ناشی از اظهار نظرهای غیرتخصصی و محدودیت در باورپذیر کردن نقش های منفی را از جمله مشکلات این‌گونه سریال‌ها دانست و خواستار نوعی تغییرات در روش و اصول نظارتی دستگاه‌های ذیربط شد.
رهبر انقلاب پس از پایان این دیدار با مرحوم دری گفتند: اگر درباره مسئله ممیزی چیزی به نظرتان می‎رسد بنویسید و به ما بدهید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه
جای چنین هنرمندان خودباور و بیگانه ستیز در میان جامعه هنری ما خالی است !!!
پیروز
Iran, Islamic Republic of
خدا روحشون رو قرین رحمت کنه ، انصافا کارگردان متعهد و صاحب سبکی بودند
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه دوتا سریال ساخت از 1000 تا سریال هم بهتر بودن یکی کیف اینگلیسی و یکی کلاه پهلوی که فوق العاده بودن و تاریخ معاصر را به عالی ترین وجهی توضیح میدادن و نکته های فوق العاده ای درش وجود داشت مخصوصا کلاه پلوی که آدمه چی بودن و چی میشن و همینطور کیف ایگلیسی خیلی خیلی حیف شد ایشان واقعا مفید بودن خدا رحمتش کنه و جاش انشاالله دربهشته
محمد
Iran, Islamic Republic of
مثل ایشون کم داریم در سینما.روحش قرین رحمت حق باد