دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

«خليج فارس» در اسناد تاريخي مصر

دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 164902
با اينكه گفته مي‌شود جمال عبدالناصر كسي بود كه در اعتراض به حمايت محمد رضا پهلوي از رژيم صهيونيستي براي اولين بار نام مجعولي براي خليج فارس به كار برد اما واقعيت حكايت از موضوع ديگري دارد.
به گزارش فارس، جمال عبدالناصر بارها از نام تاريخي خليج فارس در اظهارات و نوشته‌هاي خود استفاده مي‌كرد و اسناد تاريخي بر اين موضوع گواهي مي‌دهد. مصري‌ها به عنوان يك كشور داراي فرهنگ و تمدن قديمي فهم اين موضوع را داشتند كه بازي با اسامي قديمي و تاريخي، بازي بچه گانه‌اي است كه كشورهاي با سابقه از آن ضرر خواهند كرد. به همين علت مصري‌ها صرف نظر از اقدامات سياسي كه گاه براي اعمال فشار در صحنه سياسي از آن سود مي‌بردند، در صحنه عملي همواره نام صحيح و كامل خليج فارس را به كار مي‌بردند.

نمونه اين نگرش صحيح را به نام واقعي خليج فارس در مراجعه به نقشه هاي تاريخي كه در مصر به چاپ رسيده، مي‌توان مشاهده كرد. در اسناد و نقشه‌هايي كه در مركز نقشه برداري مصر به چاپ رسيده است ( مربوط به سال ۱۹۰۸) از نام صحيح خليج فارس استفاده شده كه هم اكنون در مراكز رسمي مصر، قابل دستيابي است.

موضوع مهم ديگر، وجود خياباني به نام خليج فارس در قاهره است. اين خيابان كه در نزديكي خيابان‌هاي ايران، تهران و مصدق قرار دارد و كمي دورتر، خياباني به نام قمبيز (معرب شده كمبوجيه و كامبيز) ناشي از همين نگاه صحيح مصري‌ها به واقعيت‌هاي تاريخي است. مصري‌ها در دوره اخير نام خليج فارس را بر اساس مسائل سياسي زودگذر تغيير داده و آن را ابتدا به نامي مجعول تبديل كردند، اما گويا به خطرناكي بازي با اسامي تاريخي پي‌بردند و آن را با نام «عبدالمحسن سليمان» عوض كرده‌اند؛ كه هنوز تابلوهاي قديمي هر ۳ نام قابل مشاهده است.

بدون ترديد چندان دور از ذهن نيست كه با گذشتن موجي كه سال‌ها مي‌خواست مصر را از تاريخ و تمدن و هويت خود دور كند و به رفتاري شبيه به رفتار برخي كشورهاي نوظهور و ماجراجو بكشاند، جاي خود را به رفتاري متناسب با ملت ريشه داري چون مصر بدهد و بار ديگر نام خليج فارس را بر يكي از خيابان‌هاي مهم مصر شاهد باشيم. اقدامي كه تحقق آن از سوي دولتي برآمده از يك انقلاب مردمي، چندان دور از انتظار نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *