سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

جاسبي: وقف دانشگاه آزاد قابل بازگشت نيست

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 76980
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، "عبدالله جاسبي" روز چهارشنبه در شصتمين اجلاس شوراي مرکزي دانشگاه به تشريح جزييات وقف اموال دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: وقف اموال دانشگاه با دو هدف اصلي دنبال شده است و با توجه به اينکه همواره اين دغدغه وجود داشت که پس از سال‌ها که هيچکدام از ما ( اعضاي هيات موسس) نباشيم اتفاقي براي اموال دانشگاه رخ ندهد، بنابراين به اين نتيجه رسيديم هيچ چيز به اندازه وقف نمي‌تواند اين تضمين را ايجاد کند.
وي افزود: دليل ديگر اين بود که هر چند ما بارها اعلام کرديم هيچکس سهمي در اموال دانشگاه آزاد ندارد، با شايعاتي در اين زمينه روبرو بوديم که با وقف اموال اين شايعات نيز از بين مي‌رفت.
جاسبي با بيان اينکه ايده وقف اموال دانشگاه از حدود دو سال گذشته براي اولين بار توسط وي مطرح و با برخي از فقها در ميان گذاشته شده است اظهار داشت: قرار شد نظر فقها و مقام معظم رهبري که محور اصلي تصميم گيري ما بود گرفته شود و آقاي هاشمي با مقام معظم رهبري در اين زمينه صحبت کردند و نظر فقهي ايشان اين بود که هيات موسس مي‌تواند اموال و دارايي‌هاي دانشگاه را وقف کند.
وي ادامه داد: وقتي موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد در هيات موسس مطرح شد همه اعضا روي اين مساله کار کردند و در نهايت وقف ‌نامه تهيه شد و در اولين چهارشنبه ماه رمضان و پس بحث‌هاي 30 ساعته، در هيات موسس بخشنامه تصويب و صيغه وقف خوانده شد و در حال حاضر اموال دانشگاه وقف شده و متولي و ناظر آن هم مشخص شده است.
به گفته جاسبي، تنها اشکال موجود در رابطه با اعلام وقف دانشگاه آزاد اين بوده که در بيانيه تهيه شده به جاي اينکه نوشتن عبارت "با استعلام از نظر فقهي مقام معظم رهبري"، عبارت "با استيذان از نظر ايشان" عنوان شده که اين موضوع نيز از سوي دفتر مقام معظم رهبري تکذيب شد.
وي با اشاره به مطرح شدن برخي شبهات درخصوص وقف اموال دانشگاه آزاد توضيح داد: در حال حاضر به همه شبهات پاسخ داده شده و طرح مسائلي مبني بر اينکه سازمان اوقاف از اين موضوع اطلاع ندارد در اصل وقف، خدشه‌اي وارد نمي ‌کند و اين امر مانند عقد دختر و پسري است که صيغه بين آنها خوانده شده و به يکديگر محرم شده اند ولي براي ثبت آن هنوز به محضر نرفته اند که ما نيز، موضوع وقف دانشگاه آ‍زاد را به اطلاع مسوولان سازمان اوقاف خواهيم رساند.
رييس دانشگاه آزاد تاکيد کرد: ما هم بياييم و برويم دانشگاه آزاد خواهد ماند و حالا که اموالش وقف شده است اگر قرن‌ها هم بگذرد کسي نمي‌تواند به اين اموال تجاوز کند.
وي با پرشور خواندن حماسه حضور مردم در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ياد آور شد: در اجلاس قبلي نيز اعلام کردم دانشگاه آزاد در انتخابات از هيچ فرد، گروه يا حزبي حمايت نمي‌کند و حتي خود بنده هم به عنوان يک شخص موضعي ندارم که خوشبختانه به آن نيز عمل کرديم و اگر کسي جز اين، گفته باشد خلاف است.
جاسبي با تاکيد بر ضرورت وجود آرامش در محيط دانشگاه، خاطرنشان کرد: هرگونه تشنج در دانشگاه را قبول نداريم و به هيچ وجه اجازه نمي‌دهيم کوچکترين موضوعي آرامش فضاي دانشگاه را از بين ببرد.
وي از طرح هدفمندکردن يارانه‌ها و تحولات اقتصادي کشور به عنوان يکي از موضوعات بسيار مهم و اساسي ياد کرد و گفت: همه کشورهايي که اقتصادشان سر و سامان يافته از اين مرحله عبور کرده‌اند و ما نيز چاره‌اي نداريم جز اينکه از اين مرحله عبور کنيم و اميدواريم با همکاري دولت و مردم با کمترين پيامدهاي منفي، اين مرحله سخت اقتصادي را پشت سر بگذاريم.
وي تمرکز زدايي را يکي از سياست هاي جدي دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: از اين پس به تدريج اختيارات متمرکز سازمان مرکزي کاهش يافته و به دانشگاه‌ به استان‌ها و واحدها واگذار خواهد شد و در همين راستا هيات امناي مراکز استان قم و آذربايجان شرقي تشکيل شده و راه اندازي هيات امناي اروميه نيز اخيرا به تصويب رسيده است.
جاسبي، توسعه واحد دانشگاه آزاد در لبنان از يک نقطه به سه نقطه و برگزاري کنفرانس ايران شناسي در آکسفورد، تصويب بودجه هيات موسس و افزايش حقوق، مزايا و حق مرتبه علمي اعضاي هيات علمي و پرسنل را به عنوان مصوبات هيات موسس اين دانشگاه ذکر کرد و گفت: بخشنامه حق مرتبه علمي به واحدها و مراکز دانشگاه ابلاغ شده و از نيمه دوم امسال پرداخت خواهد شد.
وي با تاکيد براينکه تدريس تمام وقت، همزمان در دو دانشگاه، تخلف به شمار مي آيد اظهار داشت: روساي واحدهاي دانشگاهي دقت داشته باشند هيچ عضو هيات علمي نمي‌تواند همزمان در دانشگاه آزاد و در جاي ديگر به صورت تمام وقت فعاليت کند و در غير اينصورت با متخلفان برخورد خواهيم کرد و علاوه بر لغو حکم اين دسته از افراد، مساله را تا مرحله دريافت خسارت پيگيري مي‌کنيم.
رييس دانشگاه آزاد با ارائه آمار تبديل وضعيت و ارتقاي رتبه اعضاي هيات علمي اين دانشگاه در سال جاري، توضيح داد: امسال 315 عضو هيات علمي ارتقا يافتند که از اين تعداد 280 نفر از مربي به مرتبه استادياري، 35 نفر از استادياري به دانشيار و 4 نفر از دانشياري به استاد تمام ،ارتقاي رتبه گرفتند که تعداد ارتقاي استادي بسيار اندک است.
وي از تصويب مجوز ايجاد 16 مرکز جديد دانشگاه آزاد در سال جاري خبر داد و گفت: امسال يک هزار و 382 نفر عضو هيات علمي و بورسيه در دانشگاه، جذب شدند که از اين تعداد 470 نفر بورسيه دکترا، 101 نفر فارغ التحصيل، 801 نفر غيربورسيه و 165 نفر عضو هيات علمي بازنشسته هستند و جريان جذب اعضاي هيات علمي متوقف نمي‌شود.
جاسبي با اشاره به استفاده از 65 ميليارد تومان وام ساختماني در شش ماهه اول امسال توسط دانشگاه آزاد، تاکيد کرد: هرچقدر در زمينه ساخت و ساز، سرمايه گذاري انجام شود به نفع دانشگاه است، چرا که تورم، امري غيرقابل اجتناب است و يکي از دلايلي که امروز مي‌گويم وقف دانشگاه بزرگترين وقف در تاريخ بشر بوده است به دليل ايجاد اين سازه‌ها مي‌باشد.
وي، وجود پرسنل اضافي را يکي از مهمترين تهديدهاي فراروي دانشگاه آزاد توصيف کرد و اظهار داشت: هنوز مي بينيم پس از بازنشستگي روساي واحدها، نيروهايي هستند که بدون مجوز از طرف آنها بکار گرفته شده بودند و بلاتکليف مانده اند که ما هم ناچاريم آنها را اخراج يا معلق کنيم و همين امر براي دانشگاه، مساله ساز مي شود.
جاسبي تصريح کرد: از اين پس حتي يک نفر هم در بدون مجوز سازمان مرکزي در دانشگاه آزاد استخدام نخواهد شد و جابجايي هيات علمي و پرسنل نيز مطلقا ممنوع است، البته درخواست هايي که درمورد جابجايي از مناطق برخوردار به مناطق محروم است قابل بررسي بوده اما عکس آن محال است.
وي از روساي واحدها و مراکز دانشگاه آ‍زاد خواست در اعمال تخفيف شهريه به دانشجويان، سقف حداکثر دو درصد را درنظر گيرند و افزود: متاسفانه برخي واحدها از اين مرز عبور کرده و حتي بعضي از آنها مثل واحدهاي جيرفت، قم، لامرد، چالوس، قيامدشت، مرند، بردسير، سبزوار، آزاد شهر و آشتيان به خاطر اين قضيه بدهکار شده اند.
جاسبي به روساي واحدهاي دانشگاه آزاد هشدار داد پول هاي مازاد را در بانک به منظور گرفتن بهره بانکي، بلوکه نکنند چراکه اين موضوع، خلاف است و به اين نوع سپرده ها ماليات و جريمه تعلق خواهد گرفت و پيشنهاد کرد، اين پول ها را دراختيار صندوق مشترک دانشگاه قرار دهند.
رييس دانشگاه آزاد از کشف 433 مورد جعل اسناد و مدارک اين دانشگاه درشش ماه گذشته خبر داد و گفت: 195 مورد از اين تخلفات،‌توسط حراست واحدها کشف شده و براي سالم سازي فضاي دانشگاه ها بايد به تقويت حراست ها و گسترش بازرسي ها بپردازيم.
وي همچنين از روساي واحدهاي دانشگاه آزاد خواست با توجه به شيوع آنفلوآنزاي نوع A ، تيمهاي ويژه پزشکي به خوابگاه هاي دانشجويي اعزام شوند.
اجلاس سالانه شوراي مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي با حضور نمايندگان مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ، معاونان دانشگاه آزاد، مشاوران و روساي 357 واحد دانشگاهي در محل سالن اجتماعات علامه طباطبايي واحد علوم و تحقيقات تهران برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *