شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

طراحی نظام ملی آموزش مهارتی

شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 127048
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی از طراحی نظام ملی آموزش مهارتی خبر داد و گفت: نظام آموزشی مهارتی را در مدت معینی طراحی و مبتنی بر چند اصل اجرا می کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس دوشنبه در مراسم معارفه خود در دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: آنچه اکنون مصوب شده است سازمان مهارتی است که دو مسئولیت عمده استقرار نظام آموزشی مهارتی و استقرار نظام آموزشی صلاحیت های حرفه ای را بر عهده خواهد داشت. در حال حاضر از نظر نیروی انسانی کار مشکلات عمده ای داریم که صلاحیت های حرفه ای می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

وی با اشاره به مسائلی که درباره ادغام و انحلال دانشگاه علمی کاربردی مطرح شده است، گفت: هیچ کدام از این مسائل مطرح نیست بلکه طراحی یک نظام جدید مدنظر است.

پورعباس یادآور شد: در کشورهای پیشرفته نظامهای آموزشی وجود دارد که بخشی از آن نظام آکادمیک از دوره ابتدایی تا دکتری است و یک نظام دیگر به عنوان نظام مهارتی مطرح است که بخش دیگری از نظام آموزشی را در بر می گیرد.

وی گفت: نظام آموزشی آکادمیک عناوین علمی مشخصی دارد و افراد در یک نظام صفر تا صد تربیت می شوند. این نظام بیشتر مبتنی بر تئوری است. نظام آموزشی صنعتی هم نوع دیگری از نظام آموزشی است که متاسفانه در کشور ما با وجود سابقه زیاد این موضوع مغفول مانده است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: برای نظام فنی حرفه ای در سالهای گذشته سازمانی برای این امر پدید آمد که در حد زیر دیپلم ماند و در عرض پهن شد و رشد نکرد. از سوی دیگر دانشگاه علمی کاربردی تاسیس شد و قرار بود که دانشگاه بر اساس نظام مهارتی شکل گیرد. البته دانشگاه توسعه خوبی پیدا کرده است اما در این مقطع زمانی این تغییر باید صورت گیرد چرا که توسعه دانشگاه در بستر یک نظام صورت نگرفته بود و جایگاه دانشگاه مشخص نبود.

وی خاطرنشان کرد: دعوا این بود که مدرک ناشی از آموزش علمی کاربردی متعلق به حوزه آموزش عالی است و یا مجری صنعتی. در صورتی که باید گواهی و مدرک در هر دو حوزه داشته باشیم و اگر بتوانیم بحث ورود به آموزش را سهل و خروج را سختگیرانه تر کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

پورعباس یادآور شد: این موضوع که مهارت چیست باید تعریف شود و پس از آن طی مدارج باید به صورتی طراحی شود که داوطلب بتواند در هر حوزه نظام آموزشی به راحتی حرکت کند. در واقع باید به این سمت برسیم که ارزش هر کدام از این نظام ها همسان شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تمام کشورهایی که در این حوزه به موفقیت رسیده اند، نظام آموزشی مهارتی را تبیین کرده اند و این نظام قرار است حلقه واسط برای سازمان فنی حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی باشد. در واقع جایگاه این سازمانها در طول هم قرار دارد و تحصیل باید به صورت سهل و آسان در اختیار تمام اقشار باشد. در این نظام دانشگاه علمی و کاربردی جایگاه ویژه ای خواهد داشت و تنها در کاردانی و کارشناسی سیر نخواهد کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *