سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۸
۳

شکایت 150 نماینده مجلس از رئیس جمهور به قوه‌قضائیه

دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 286510
جمعی از نمایندگان مجلس که بیش ا ز 150 نفر هستند در نامه ای به قوه قضائیه خواستار رسیدگی قانونی به تخلف رئیس جمهور همراهی با یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری به هنگام ثبت نام در وزارت کشور شدند.
شکایت 150 نماینده مجلس از رئیس جمهور به قوه‌قضائیه
به گزارش جهان به نقل از مهر، نمایندگان در نامه خود به اصل 121 قانون اساسی مبنی بر سوگند رئیس جمهور و همچنین بندهای 6 و 9 اصل سوم قانون اساسی مبنی بر رفع تبعیضات ناروا اشاره کردند.

 جمعی از نمایندگان در متن نامه‌ای به شورای نگهبان اقدام رئیس جمهور در تبلیغ یک نامزد خاص و حمایت از وی را بدعتی پذیرفته نشدنی و نقض آشکار بی طرفی رئیس جمهور و قانون و سوگند وی خواندند و از شورای نگهبان خواستند در رسیدگی به امر صلاحیت داوطلبان این سوء استفاده و قانون شکنی داوطلب مورد بحث را در نظر بگیرند.
 
جمعی از نمایندگان مجلس به دنبال حضور رئیس جمهور در وزارت کشور و هنگام ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی جمعی از نمایندگان مجلس  روز گذشته امضای نامه ای را کلید زدند که در آن از شورای نگهبان خواسته شد در بررسی صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی تخلف رئیس جمهور از قانون را مد نظر قرار دهد.
 
نمایندگان در این نامه اقدام رئیس جمهور را غیرقانونی دانسته و این حرکت را خرج کردن جایگاه قوه مجریه برای یک کاندیدای خاص عنوان کردند.
 
نمایندگان همچنین تاکید کردند: در مردم سالاری دینی، افتخار جمهوری اسلامی ایران، نحوه واگذاری و پایین آمدن از نردبان قدرت بود که متاسفانه این بدعت خطرناک و قانون شگفت آور آن هم از ناحیه رئیس جمهور موجب تعجب و حیرت است و رفتار رئیس جمهور، ماجرای سفرهای استانی اخیر را به خوبی برملا کرد که مساله استفاده از اموال ملت جهت حفظ تداوم قدرت فردی است.
 
نمایندگان در نامه  خود به اصل 121 قانون اساسی مبنی بر سوگند رئیس جمهور و همچنین بندهای 6 و 9 اصل سوم قانون اساسی مبنی بر رفع تبعیضات ناروا اشاره کردند.
 
در بخش دیگری از این نامه آمده است: اقدام رئیس جمهوری در تبلیغ نامزدی خاص و حمایت آشکار از ایشان نه تنها بدعتی پذیرفته نشدنی است بلکه که نقض آشکار بی طرفی رئیس جمهور و قانون اساسی بوده و خلاف سوگند ایشان در آغاز دوره است.
 
نمایندگان در پایان این نامه ضمن محکوم کردن این بدعت و قانون شکنی آشکار، از شورای نگهبان خواستند که در رسیدگی به امر صلاحیت داوطلبان این سوء استفاده و قانون شکنی آشکار در موضوع مورد بحث را در نظر داشته باشد.
 
تهیه این نامه از سوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس بوده است و جمع آوری امضا برای آن همچنان در مجلس ادامه دارد.
 
گفته شده است که تا کنون 160 نماینده آن را امضا کرده اند.مهر،
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
اگر اقدام رییس جمهور جرم باشد خود قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم می تواند ورود پیدا کند. نامه نگاری نمایندگان جز ایجاد تنش چه هدفی را دنبال می کند؟
سید
United Kingdom
اولا که رئیس جمهور مرخصی بوده.دوما تبلیغات که شروع نشده.اگه اینطور باشه صدا و سیما هم نباید چهره کاندیداها رو قبل از شروع تبلیغات نشون بده.سوما نیاز به نامه نمایندگان نبود.در نهایت چرا از کارناوال هاشمی چیزی نگفتن؟؟؟؟
یاسین
اولا اگر رئیس جمهور مرخصی بوده چرا از ستاد انتخابات سرکشی کرد؟چون بعنوان یک "شخصیت حقیقی" و نه "حقوقی" مشایی رو همراهی کرد.
ثانیا اگر تبلیغات شروع نشده چرا رسما به نفع مشایی صحبت کرد؟ اگر اسم این تبلیغ نیست پس بگین تا ما هم یاد بگیریم؟
ثالثا نیاز بودن یا نبودن نامه نمایندگان پای خودشون
درنهایت، کارناوال هاشمی جای خود؛ ولی مگر از کارناوال و سفرهای استان! دور چهارم چیزی گفتند؟