جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

كشف دو سرعت‌گير در مسكن مهر

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 70283
تعاوني‌هاي مسكن مهر با انبوهي از بي‌برنامگي‌ها روبه‌رو هستند كه به نظر مي‌رسد اگر شخص وزير مسكن از آنها اطلاع پيدا نكند، هرگز نمي‌توان اميدي به رفع آنها داشت.
به رغم تاكيد‌هاي چندباره محمود احمدي‌نژاد، رييس شوراي عالي مسكن بر تسهيل امور مربوط به مسكن مهر، تعاوني‌هاي خط‌شكن در اين طرح ملي همچنان به سرعت‌گيرهاي جديد برخورد مي‌كنند. 

اين بار چالش بر سر تامين آب و برق كارگاه ساختماني است. مديرعامل يك تعاوني مستقر در پرند مي‌گويد، پيمانكارش ماهانه حدود دو ميليون تومان براي خريد آب مورد نياز ساخت‌وساز، هزينه مي‌كند. 

براي تامين برق نيز يك ژنراتور به ارزش 15‌ميليون تومان خريداري كرده كه حالا براي خريد گازوئيل مورد مصرف آن، مشكل خريد و تامين اعتبار دارد. 

شايد چندين ماه معطلي به بهانه آماده‌سازي زمين‌هاي 99ساله و همچنين اجبار تعاوني‌ها به رعايت مشاعات غيرضرور كافي نبوده تا تعداد انصرافي‌ها از صف خريد مسكن مهر، افزايش يابد! 

به نظر مي‌رسد برخي زيرمجموعه‌هاي سياست‌گذار در حوزه مسكن يا علاقه‌اي به حل مشكلات ندارند يا اينكه توان قانوني براي حذف سرعت‌گيرها در اختيارشان نيست. 

سرعت‌گير بعدي كه در مسير مسكن مهر در برخي شهرها قرار دارد، عدم‌آماده بودن كامل زمين‌هايي است كه به تعاوني‌ها تحويل داده مي‌شود.
 
به ‌طوري‌كه پيمانكار بعد از دريافت زمين بايد كلي هزينه كند تا با انجام عمليات مسطح‌سازي و خاكبرداري، آنجا را براي شروع اولين مرحله ساخت آماده كند. اين در حالي است كه هر عضو تعاوني يك ميليون تومان براي آماده‌سازي پول مي‌دهد. 

تعاوني‌هايي كه هم‌اكنون در تهران جلوتر از ساير تعاوني‌‌هاي مسكن مهر هستند خودشان را خط‌شكن مي‌نامند، چون زودتر از بقيه، سرعت‌گير‌ها را كشف و براي حذف آنها تلاش مي‌كنند. 

در پرند با حضور وزير چه گذشت؟ 

علي نيكزاد بعد از 27 روز فعاليت رسمي در وزارت مسكن بالاخره از پروژه‌هاي مسكن مهر بازديد كرد. بازديد هفته گذشته وزير مسكن از شهر جديد پرند، اگرچه بدون دعوت و حضور خبرنگاران انجام گرفت، اما باعث نشد وزير از مشكلاتي كه برخي زيرمجموعه‌ها مانع انتشار آن مي‌شوند، باخبر نشود. 

در جريان اين بازديد، از آنجا كه فقط تعداد معدودي از تعاوني‌ها كار ساخت را شروع كرده‌اند، بنابراين مسوولان پرند، وزير و هيات همراه را به سراغ تنها تعاوني پيشرو بردند. 

مديرعامل تعاوني‌ مسكن مهر 12 شهرري در اين بازديد سرزده، از وزير مسكن خواست به مشكلاتي كه هم‌اكنون به آن دچار است، رسيدگي شود تا لااقل بقيه تعاوني‌ها با آن روبه‌رو نشوند. 

مهدي دژآباد، مديرعامل تعاوني مسكن مهر 12 شهرري در اين باره گفت: زمين‌هاي 99 ساله در پرند هنوز به طور كامل مراحل آماده‌سازي را طي نكرده‌اند، اين در حالي است كه گفته مي‌شود تفاهم‌نامه شركت پرند با پيمانكار آماده‌سازي؛ 9ماه پيش به پايان رسيده است. 

وي تصريح كرد: زمين‌هايي كه تحت عنوان زمين قطعه‌بندي شده (زمين داخلي) به هر تعاوني تحويل داده مي‌شود بدون آماده‌سازي است و تعاوني‌ها بايد كلي هزينه كنند تا زمينشان هموار شود و شرايط لازم براي ساخت را پيدا كند. 

آب و برق نيست! 

بزرگ‌ترين مانع براي فعاليت عمراني تعاوني‌هاي مسكن مهر در شهر جديد پرند عدم‌دسترسي به آب و برق براي مصارف كارگاهي است. 

مديرعامل تعاوني مسكن مهر 12شهرري با بيان اينكه اين موضوع را در بازديد سه‌شنبه گذشته وزير مسكن از پرند به او اطلاع داده، به دنياي اقتصاد گفت: چند ماه پيش پيمانكار پروژه براي تامين برق كارگاه به مسوولان مراجعه كرد، اما در جواب شنيد قبل‌ از هر صحبتي ابتدا حدود 15‌ميليون پول بايد واريز كند. 

وي افزود: پيمانكار اين تعاوني بعد از اين قضيه تصميم گرفت يك ژنراتور به ارزش 15‌ميليون تومان خريداري كند تا به صورت مستقل برق مورد نياز خودش را تامين كند، اما هم‌اكنون براي تامين گازوئيل اين ژنراتور با مشكل مواجه هست. 

مشكل بعدي تعاوني‌هاي خط‌شكن در پرند تامين آب كارگاهي است. 

دژآباد در اين باره نيز تصريح كرد: پيمانكار سازنده در حال حاضر ماهانه حدود دو‌ميليون تومان آب مورد نياز كارگاه را خريداري مي‌كند كه اين هزينه غيرمستقيم توسط اعضاي تعاوني‌ها بايد تامين شود. 

اين مدير تعاوني مسكن مهر ضمن تشكر از حضور وزير مسكن و هيات همراه در پرند تاكيد كرد: وزير مسكن در بازديدي كه از پرند انجام داد نشان داد مصمم و پيگير براي حل مشكلات است. 

به گزارش دنياي اقتصاد، آن دسته از تعاوني‌هاي مسكن مهر كه جلوتر از ساير تعاوني‌ها هستند و به آنها خط‌شكن گفته مي‌شود با انبوهي از بي‌برنامگي‌ها روبه‌رو هستند كه به نظر مي‌رسد اگر شخص وزير مسكن از آنها اطلاع پيدا نكند، هرگز نمي‌توان اميدي به رفع آنها داشت.
 
در امر مسكن مهر، مسوولان رده‌هاي پايين عملا نمي‌توانند اين مشكلات را حل كنند، چون قوانين و مقررات جاري اين اجازه را به آنها نمي‌دهد. 

پيشنهاد مي‌شود بازديد وزير مسكن از پروژه‌هاي مسكن مهر در ساير شهرها افزايش پيدا كند تا مشكلات و گير‌هاي موجود سريع‌تر آشكار و حل شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *