يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

پاداش شاد كردن دل مؤمن

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 159160
حجت‌الاسلام فرح‌زاد درباره ساعات بهشتي، فضيلت شب جمعه و صلوات، مذمت تنبلي در اسلام،‌ پاداش شادكردن دل مومن و ... موضوعات و خاطرات جالبي را بيان مي‌كند.

به گزارش تبيان،‌ حجت‌الاسلام فرح‌زاد درباره ساعات بهشتي، فضيلت شب جمعه و صلوات، مذمت تنبلي در اسلام،‌ پاداش شادكردن دل مومن و ... مي‌گويد:

* ساعات بهشتي

ساعاتي هستند كه در دين ما توصيه شده است كه خيلي مهم است. يكي شب و روز جمعه است كه لحظه ها و ساعت هايش با ساعات ديگر فرق ميكند. آنقدر اين ساعات مهم است كه خداوند ميفرمايد اگر كسي در اين زمان فوت كند خدا نظر خاصي به او ميكند و فشار قبر نميبيند. همچنين ساعات بين الطلوعين از ساعتهاي بهشتي است نه از شب است نه از روز. اين ساعات بين اذان صبح و طلوع فجر تا طلوع آفتاب، خيلي ساعت فوق العادهاي است. فرشته ها رفت و آمد مي كنند.

* فضيلت شب جمعه و صلوات

در شب و روز جمعه به گنه كاران تخفيف داده ميشود. دعا، التماس و هر برنامه اي را خدا در شب و روز جمعه خيلي زود قبول ميكند. لذا اگر كسي در طول هفته توفيق پيدا ميكند يكبار كار خيري انجام دهد آن را در شب يا روز جمعه انجام بدهد كه هم ثواب و فضيلتش بيشتر است و هم زود قبول ميشود. تا مي توانيد در اين ساعات صلوات بفرستيد.

امام صادق عليه السلام فرمود: عملي افضل و برتر و بالاتر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست. در مفاتيح الجنان اعمال و مستحبات ديگري هم براي شب و روز جمعه آمده است اما صلوات آنقدر فضيلت دارد كه جايگزين همه مستحبات ميتواند بشود. بلكه بالاتر و افضل از همه هست. در شب و روز جمعه يك عمل و يك كار فوقالعادهاي انجام بدهيم. صله رحم، دعا، نماز شب و بيداري در سحر توصيه شده است. شب جمعه نيم ساعت قبل از اذان بيدار شويد. و در اين ساعات گناه نكنيد چون حديث داريم كه همانطور كه اين اوقات ثوابش بيشتر است عقوبتش هم بيشتر است.

در شب جمعه فرشته اي از طرف خداي متعال ميآيد به آسمان دنيا و تا صبح ندا ميدهد كه آيا گرفتاري نيست؟ توبه كنندهاي نيست؟ مريض داري نيست؟ زندانياي نيست؟ حاجتمندي نيست كه به در خانه خدا بيايد و التماس كند تا خدا زود دعايش را مستجاب كند؟ روايت داريم كه درهاي رحمت الهي براي همه باز است.

روايت ميفرمايد: فضيلت عيد فطر و عيد قربان به عنوان سيد الايام يعني سالار و سرور همه ايام، از فضيلت شب و روز جمعه بالاتر است.

* اعتدال در همه امور

در قم در يك تكيه اي منبر ميرفتم، منبر بنده در ساعات پاياني شب بود و بعد از منبر هم مداحي ميكردند و تا ساعت سه و چهار صبح مجلس را طول ميدادند و از آن طرف براي نماز صبح نميتوانستند بيدار شوند. دو سه شب تذكر دادم كه ممكن است با اين كار نماز صبحتان قضا شود. شب سوم كه از جلسه بيرون آمدم يك داشمشتي سبيل تابيده با صورت صاف جلوي من آمد و گفت: شما خيلي آدم سادهاي هستي. گفتم چطور؟ گفت شما سه شب است التماس ميكني و جوش نماز ما را ميزنيد كه قضا نشود ولي ما اصلاً نماز نميخوانيم. پانزده روز است به خاطر حضرت ابوالفضل عليه السلام گيوه هام را در نياوردم. يعني اين آقا اصلاً مسح نميكرده است چه رسد به نمازخواندن. مواظب باشيد افراط و تفريط نكنيم.

* توصيه اسلام؛ پرهيز از افراط و تفريط

آقاي فلسفي ميگفتند ما ايرانيها در هر رشتهاي به سيم آخر ميزنيم. يعني اگر در فوتبال ميافتيم همه زندگي ما فوتبال ميشود، اگر شرابخور شود آنقدر شراب ميخورد كه ميتركد، روي خارجيها را هم سفيد ميكند. اگر در مسائل سينه و هيأت وارد ميشويم، شب، روز، ظهر و عصر همهاش توسل و روضه ميشود. در حاليكه اسلام يك بعدش توسل و روضه است و همانقدر هم توصيه به مادر و كسب و كار ميكند. نبايد تكبعدي باشيم. كارهاي ديگري هم در زندگي هست. زندگي همهاش ذكر و نماز و مصيبت نيست.

متاسفانه بعضي از مقدسان ما فقط به در راه كربلا و مكه اند و مدام به زيارت ميروند ولي در فاميل و نزديكانشان خيلي ها آرزوي زيارت عتبات عاليات را دارند و نميتوانند بروند. درست اين است كه يكبار آنها را جاي خودشان بفرستند. با اين كار هم رضاي خدا را به دست آورده ايد و هم دل يك مومن را شاد كردهايد و ثواب آن زيارت در نامه عملت ثبت ميشود.

بزرگي خطاب به آنهايي خيلي به مشهد و مكه و كربلا ميروند ميفرمود مواظب باشيد آه بقيه شما را نگيرد. آيا در فاميل هيچ گرفتاري نداريم و همه گرفتاري ها حل شده و فقط اين مانده كه شما هر سال به حج و زيارت برويد. خيلي از حج رفتن ها شبهه دارد. كسي ميفرمود اكثر مردم نوكر زماناند يك عده كمي هم نوكر امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف هستند. ميبينند كه زمان چه ميپسندد همان كار را انجام ميدهند. هر كجا ميروند شكل عوض ميكنند. نان را به نرخ روز ميخورند.

شخصي ميگفت زمان انقلاب بچه اي در كوچه ما واكس ميزد و مدام شعرهاي مبتذل زمان شاه را ميخواند. تا اين يك مامور كميته آمد كه كفشش را واكس بزند. كانالش را عوض كرد و انجز وعد و نصر عبد را خواند.

* مذمت تنبلي در اسلام

اگر كسي خانوادهاش را اداره نكند و بگويد خدا كريم است كه نميشود زندگي كرد. خداوند توصيه به كاركردن ميكند. روايت داريم كه كسي كه بارش بر دوش ديگران باشد ملعون است "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ "[۱] حساب پيرمرد و پيرزن جداست. خدا هم از آنان توقعي ندارد اما خدا تنبلي را از كسي كه جوان و سالم است نميپذيرد.

يك عدهاي خدمت امام صادق عليه السلام آمدند و گفتند: ما ده پانزده نفر رفيق بوديم آمديم مسافرت، ولي در ما يك رفيقي خيلي اهل نماز و دعا و ذكر بود. حضرت فرمودند: كارهايش را چه كسي ميكرد؟ گفتند: ديگران. حضرت فرمود: ثواب آنهايي كه كار ميكردند بالاتر از آن كسي است كه نماز ميخواند.

* ثواب خدمت به زائرين اهل بيت (عليهما السلام)

امام خميني رحمة الله عليه در جواني با بعضي بزرگان به زيارت بارگاه امام رضا عليه السلام به مشهد ميرفتند، نماز و زيارت را مختصر ميكردند و يك ساعت زودتر از بقيه به اقامتگاهشان ميآمدند تا كارها را انجام بدهند. به رفقايش ميگفتند اين كار من كمتر از زيارت نيست بلكه شايد ثواب بيشتري دارد.

حاج آقاي دولابي ميفرمودند بعضي ميزبانند بعضي ميهمانند. حرف قشنگي است. يعني در دستگاه اهل بيت بعضي كار ميكنند پذيرايي ميكنند اينها ميشوند دست و بازوي خود امام مي شوند صاحب خانه. آنهايي كه به زوّار امام رضا عليه السلام خدمت ميكنند خود امام رضا ميشوند. آنهايي هم كه فقط ميخورند و پذيرايي ميشوند ميهمان ميشوند. ميزبان كه خيلي مهم تر است. تنبلي نكنيم.

* پاداش شادكردن دل مومن

روز قيامت بندهاي از قبر در حالي كه متحير است بيرون مي‌آيد و ناراحت مي‌شود كه در اين هول محشر چه كند. ناگهان فرشت‌هاي مي‌آيد و با روي خوش به او مي‌گويد: نترس و غصه نخور از تمام موقف‌هاي پل صراط، نماز، روزه، زكات و... تو را رد مي‌كنم. فرشته اين آقا را از همه گردنه‌ها رد مي‌كند و او را به بهشت مي‌رساند و تحويل فرشتگان بهشت مي‌دهد. اين فرد خيلي تعجب ميكند و از فرشته مي‌پرسد: تو كه هستي؟ فرشته مي‌گويد: انا سرور الذي ادخلت علي قلب الفلان اسم آن مومن را مي‌آورد. مي‌گويد يادت هست مومني قرض مي‌خواست و مشكل داشت و آبرويش در خطر بود و خيلي گرفتار بود. تو به خاطر خدا گره كارش را باز كردي و دلش را شادكردي و خداوند از شادكردن دل آن مومن من را براي نجات تو خلق كرده است.

* مرگ بخاطر دوري از شرك و ريا

يكي از دوستان قمي كه از بچه هاي هيأت رزمندگان و برادر شهيد بود؛ پدرش يك آدم بازاري بود، براي من نقل كرد پدرش را تا وقتي زنده بود نشناختند. و بعد از مرگش كارهاي خيرش را متوجه شدند. ميگفت پدر ما در يك محله مستضعف قم مسجدي ساخت در حالي كه حتي مادرمان و اهل محل و هيئت امناي آن مسجد هم خبردار نشده بودند. گفت شب سيزده رجب در همان مسجد جشني گرفته بودند و پدرم به طور ناشناس در آن مجلس شركت كرد ولي يكي از هيأت امنا فهميده بود كه باني مسجد كيست و الان در مسجد است و در بلندگوي مسجد به مردم ميگويد: يك بشارت بزرگي به شما بدهم. حاجآقاي رمضاني باني مسجد را كه ما نميشناختيم امشب اينجا تشريف آوردند از ايشان تشكر ميكنيم. پدر ما هم وقتي اين خبر را اعلام كردند همانجا سكته ميكند و بعد از يكي دو روز فوت كرد. پدر ما آنقدر از شرك و ريا بدش ميآمد كه تا قبل از مرگش از هيچ يك از كارهاي خيرش خبر نداشتيم. پدر ما صندوقي داشت كه وصيت نامه و مداركش آنجا بود؛ در صندوق را كه بازكرديم ديديم پر از قبض آب و برق و گاز فقراست و هيچكس غير از خودش خبر نداشته است.

* تاثير شاد كردن مومنين و خيرات بر اموات

پيرمردي در قم به نام حاج حبيب كه موذن مرحوم آيت‌الله بهاءالديني بود گفت وقتي خانمم فوت كرد روزي دخترم به من گفت كه خواب ديدم مادرم در باغي از بهشت است و به من گفت كه در همسايگي من كسي به اسم رقيه، خيلي در عذاب است. اين خانم سر ديگران كلاه مي‌گذاشته است. بعد از اين خواب دخترم، يك روز پنجشنبه‌اي سر قبر همسرم رفتم جواني را كنار قبر بغلي ديدم. از او پرسيدم اسم صاحب اين قبر چيست؟ گفت رقيه. متوجه شدم كه خواب دخترم درست است. به جوان گفتم: چه نسبتي با شما داشته است؟ گفت: مادرم است.
من هم ماجراي خواب دخترم را برايش تعريف كردم و او هم خواب دخترم را تصديق كرد و خيلي ناراحت شد. بعد از مدتي دخترم دوباره خواب مادرش را ديد كه گفته بود خدا خيرتان بدهد. همه عذاب‌هاي همساي‌هام برداشته شده است. پيرمرد گفت: چند هفته بعد دوباره آن جوان را ديدم و گفتم: فلاني براي مادرت چه كار خيري كردي؟ گفت: براي خانوادهاي كه يخچال نداشتند؛ به نيت مادرم يخچال خريدم و دلشان را شاد كردم.

پي‌نوشت:

[۱]. الكافي / شيخ كليني / ۴ / ۱۲ / باب كفاية العيال و التوسع عليهم. .. / ص: ۱۱.
[۲]. وسائلالشيعة / شيخ حرعاملي / ۶ / ۱۷۲ / ۳- باب استحباب التفكر في معاني.... / ص: ۱۷۰.
[۳]. الكافي / شيخ كليني / ۱ / ۲۳۰ / باب ما أعطي الأئمة عليهم السلام من اسم الله الاعظم.... / ص: ۲۳۰.
[۴]. هود: ۱۸.
[۵]. النمل: ۶۲.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *