شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

کوهنورد تبریزی سومین قله مرتفع جهان را فتح کرد

شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 167521
عظیم قیچی ساز کوهنورد تبریزی و فاتح اورست در قالب تیم بین المللی قله "کانچن پونگا" سومین قله مرتفع جهان در نپال را فتح کرد.
به گزارش مهر، عظیم قیچی ساز به عنوان اولین ایرانی به دومین قله سخت جهان و سومین قله مرتفع جهان، قله هشت هزار و ۵۸۶ متری کانچن چونگا نپال در ۵۰ روز صعود کرد.

کانچن چونگا سومین قله مرتفع دنیا با ارتفاع هشت هزار و ۵۸۶ متر در مرز کشور هند و کشور نپال و در ۴۶ مایلی شمال غرب دارجلینگ قرار دارد. این کوه شرقی ترین هزار متری جهان به شمار می رود. نام کانچن چونگا به معنای پنج گنجینه برفی است و اشاره ای به پنج قله مرتفع و پوشیده از برف این رشته کوه (کانچن- توده برف، چون-پنج، گا- گنجینه) است.

عظیم قیچی ساز متولد ۱۳۶۰ تبریز، دانشجوی دوره کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تبریز است که از سال ۱۳۷۹ کوهنوردی حرفه ای را آغاز، در اردوهای تیم ملی شرکت و از سال ۱۳۸۱ در قالب تیم ملی قرار گرفته و اقدام به صعود به قله ماربل وال با ارتفاع شش هزار و ۴۰۰ متری در کشور قزاقستان کرده است.

وی در سال ۸۲ در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود قله هشت هزار و ۶۸ متری گاشر بروم یک اعزام شد که متاسفانه اعضای تیم به علت وقوع حادثه برای همنوردشان مرحوم محمد اوراز از ارتفاع هفت هزار و ۸۰۰ متری اقدام به بازگشت و نجات و انتقال وی به پائین کردند.

قیچی ساز در سال ۸۳ صعود قلل هفت هزار و ۲۰۰ متری دیران پیک و هفت هزار و ۱۲۷ متری اسپانتیک در کشور پاکستان و در سال ۸۴ افتخار صعود بدون اکسیژن بام جهان اورست به ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸ متر (اولین صعود هشت هزار متری) به همراه اولین بانوان مسلمان را در پرونده ورزشی خود رقم زد.

این کوهنورد تبریزی در سال ۸۵ صعودی انفرادی و با هزینه شخصی برای صعود به بلندترین قله رشته کوههای هندوکش (نوشاق هفت هزار و ۴۹۵ متر) را اجرا و در زمستان همان سال اقدام به تشکیل تیم مستقل بانوان تبریز و سرپرستی و صعود قله آرارات ترکیه در زمستان آن سال در قالب تیم بانوان شهرداری تبریز را جامه عمل پوشاند.

وی سال ۱۳۸۷ موفق به صعود دومین قله هشت هزار متری خود ( قله برودپیک به ارتفاع هشت هزار و ۴۸ متر در پاکستان) شد و سال بعد در مرداد ماه سال ۸۸ در قالب تیم هئیت کوهنوردی استان و با سرپرستی این تیم موفق به فتح شمالی ترین و سردترین قله هفت هزارمتری جهان "پوبدا" به ارتفاع هفت هزار و ۴۳۹ متر در کشور قرقیزستان شد که این صعود مقتدرانه به همراه کوهنوردان تبریزی در منطقه افتخار بزرگی در سطح کشور بود.

عظیم قیچی ساز همچنین بهار سال ۸۹ به همراه تیم ملی افتخار سرپرستی تیم قله و فتح قله دائولاگیری به ارتفاع هشت هزار و ۱۶۷ متر، هفتمین قله مرتفع جهان و در تابستان همان سال با حمایت و پشتیبانی شهرداری و شورای شهر تبریز افتخار اولین ایرانی فاتح نهمین قله مرتفع و دومین قله خطرناک جهان نانگاپاربات به ارتفاع هشت هزار و ۱۲۵ متر در قراقروم پاکستان را کسب کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *