شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳۱
۱۲۱
"فتنه" ثمره فراموش کردن شبیخون فرهنگی بود؛

"رادیو هفت"؛ برنامه ای که مدیران صدا و سیما نباید ببینند

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب: 272029
هرگز نمی شد حدس زد که زمانی برسد که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی پخش شوند که رسماً و علناً اعتقاد صریح خود را به این بیان ترویج می کنند که هیچ علاقه ای به قسمت های اصلی فرهنگ ایرانی ندارند و فقط مایلند آنچه که در اشعار ایرج میرزا و یا در کافه های گراند هتلی منورالفکرها گذشته است را به غلط به عنوان تابلوهای فرهنگ ایرانی _ اسلامی ما جا بزنند.
"رادیو هفت"؛ برنامه ای که مدیران صدا و سیما نباید ببینند
سرویس فرهنگی جهان:
درگاه: اگر در زمینه مفاهیمی مثل "قدرت نرم"، "ملت سازی"، "تئوری سرزمین درخشان در بلندی" و ... مطالعاتی داشته باشید آنگاه به راحتی می توانید متوجه باشید که چرا مقام معظم رهبری از بیش از 20 سال قبل هشدارهای فراوانی را در زمینه "شبیخون فرهنگی"، "ناتوی فرهنگی" و البته "جنگ نرم" مطرح کرده اند.

شرح کامل این مقوله، شاهنامه ای دیگر می طلبد اما طرفه آنکه باید به نیکویی دانست که ثمره اشراف ناکامل به این مقولات، چیزی غیر از "استحاله از درون"، "تغییر سبک زندگی اسلامی و ایرانی" و البته "فتنه" نیست.

آنچه که در ادامه می خوانید گزارشی است تحلیل محور در لابه لای متن یکی از برنامه های صدا و سیما با عنوان "رادیو هفت" که به نحو بارزی در مقابل جویی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی قرار دارد و نکته جالب آنکه از نگاه مدیران انقلابی صدا و سیما و البته منتقدان حرفه ای و ارزش مدار نیز تا حدی به دور مانده است.

پر واضح آنکه پرداختن ما به این مسئله بیان کننده تمام ابعاد خاکریزگونه هجوم فرهنگی دشمن نیست اما شاید به قدر ذره ای بتواند اذهان عمومی و مخاطبان ما را با عمق فاجعه ای به نام "شبیخون فرهنگی" آشنا سازد.

*"رادیو هفت" کیست و چه می گوید؟
رادیو هفت برنامه ای تلویزیونی است که در ساعات پایانی هر شب و ظاهراً با رویکرد "آرامش محوری" (Relaxation) برای مخاطبان تلویزیون ایران از شبکه آموزش پخش می شود.

طراحان رادیو هفت ایده این برنامه را از عبارت قدیمی "شب نشینی" گرفته اند و در طول ماه ها اجرای این برنامه نیز این کلمه به وفور از زبان مجریان آن شنیده شده است.

برنامه، شامل اپیزودهای مختلفی از ترانه خوانی، موسیقی، متن خوانی توسط هنرمندان و برخی چهره های شهره، دعوت از میهمانان، گفتگو با برخی چهره های خاص و چند قسمت دیگر است که هر شب و با یک موضوع خاص از قبیل مادر، کفش، گاف، یلدا، بو و ... پخش می شود.

اما این همه ماجرا نیست و در زیر لایه های استودیوی ظاهراً صاف و ساده رادیو حقایق دیگری نهفته است.

*درباره پیام های مفهومی رادیو هفت
در اینجا مجددا تأکید می کنیم که پرداخت های ما به "رادیو هفت" تنها حجم کوچکی از بحر عمیق شبیخون فرهنگی است و این قصه
در رادیو هفت هیچ ردّ پایی از خدا دیده نمی شود. بلیّه ای که البته در عموم فیلم های سینمایی، تئاترها و حتی آثار نقاشی و تجسمی جماعت "اپوزیسیون فرهنگی" به وفور دیده می شود و حتی موردی برای استثنا و نقض هم ندارد.
در مقولات مشابه و غیر مشابه سری دراز دارد.
و اما ادامه ماجرا...

اساساً تمام مقولاتی که از رسانه ها به سمع و نظر و بصر افکار عمومی می رسند حاوی پیام های واضح و ناواضح هستند و البته رادیو هفت هم از این قاعده مستثنی نیست.

رادیو هفتی ها هر شب با مشتی ترانه های عاشقانه، عبارت "دوستت دارم"، "گفتگوهای سرگذری"، "نگاه پارناس به فرهنگ و هنر" و متأسفانه حتی با تک عبارت های نامه های فدایت شوم مثل "عزیزم"، "بی تو" و...  به سراغ بینندگانشان می روند.

این مفاهیم البته در ظاهر مشتی متن خوانی، ترانه خوانی، پلاتوهای مجریان برنامه و صد البته خطاب به مخاطبان نامشخص آن متن ها و شعرها بیان می شوند اما طرفه آنکه گویا رادیو هفتی ها هیچ حسّی نسبت به تابو بودن این مفاهیم ندارند.

در واقع از ظاهر برنامه اینطور به ذهن می رسد که مفاهیم رادیو هفتی در دنیایی سیر می کنند که عشق های حرام، اختلاط محرم و نامحرم و اساساً هیچ قانون و قاعده دینی و حتی عرفی هم وجود ندارد.


به زعم برنامه آنها، می توان هرطور که خواست بود و فقط باید ریلکس بود. مسئله اینست.

این واضحات را باید تعمیم داد به اینکه اگر قرار است جامعه ای دینی باشد آیا می توان هر لحظه و هر روز به نظاره گری شلیک چنین مفاهیم خطرناکی به اذهان انسان های آن جامعه نشست و هیچ نگفت؟!

حتماً باور نخواهید کرد اما این جملات به صورتی روزمره در برنامه های رادیو هفت و در ظاهر یک متن خوانی یا شعرخوانی گفته می شود: "یک چای تلخ با تو عزیزم غنیمت است"..."گفتن یک دوست دارم"... "چشم های تو خرمای بم است"و...

یا مثلاً در روزهایی که غربی ها آنرا "ولنتاین" می نامند در این برنامه که هیچگاه در دکور آن اثری از پرچم ایران و هرچیزی که نمایشگر هویت واقعی ما باشد، دیده نمی شود؛ یک دسته گل رُز قرمز! بر روی میز آقای مجری قرار می گیرد، وله های برنامه شکل قلب می گیرند و متن و شعرها نیز سرشار می شوند از کلمه معروف رادیو هفت یعنی "تو"!

البته "عشق" تنها دستمایه این برنامه نیست و فرهنگ ایرانی هم در دستور کار آنها هست.

*فرهنگ ایرانی ما، فرهنگ ایرانی آنها

از سال ها قبل و به محض ورود فیلم هایی مثل "مادر" به فضای رسانه ای کشور می شد حدس زد که عده ای هستند که دانسته یا نادانسته قصد دارند سر فرهنگ ایرانی_اسلامی ما را با مقولاتی مثل "پارچه های ترمه مادر بزرگ"، "شمعدونی ها سر حوض"، "کله پاچه"، "عطر میرزاقاسمی عمه قزی"، "چادر گلدار دختر همسایه" و ... سر ببُرند و قسمت های اصلی فرهنگ ما مثل "ظالم ستیزی"، "دین خواهی"، "عشق به دادار آفرینش"، "خانواده دوستی"، "رعایت محرم و نامحرمی" و ... را از آن منها کنند.

اما هرگز
از سال ها قبل و به محض ورود فیلم هایی مثل "مادر" به فضای رسانه ای کشور می شد حدس زد که عده ای هستند که دانسته یا نادانسته قصد دارند سر فرهنگ ایرانی_اسلامی ما را با مقولاتی مثل "پارچه های ترمه مادر بزرگ"، "شمعدونی ها سر حوض"، "کله پاچه"، "عطر میرزاقاسمی عمه قزی"، "چادر گلدار دختر همسایه" و ... سر ببُرند و قسمت های اصلی فرهنگ ما مثل "ظالم ستیزی"، "دین خواهی"، "عشق به دادار آفرینش"، "خانواده دوستی"، "رعایت محرم و نامحرمی" و ... را از آن منها کنند.
نمی شد حدس زد که زمانی برسد که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی پخش شوند که رسماً و علناً اعتقاد صریح خود را به این بیان ترویج می کنند که هیچ علاقه ای به قسمت های اصلی فرهنگ ایرانی ندارند و فقط مایلند آنچه که در اشعار ایرج میرزا و احمد شاملو و یا در کافه های گراند هتلی منورالفکرها گذشته است را به غلط به عنوان تابلوهای فرهنگ ایرانی _ اسلامی ما جا بزنند.

تقریباً می توان گفت که رادیو هفتی ها در هیچ شبی نیست که با حسرت از "عطر غذاهای ایرانی" یاد نکنند.

و یا نم اشکی را در رثای چادر گلدار مادر بزرگ! نفشانند.

البته گاهی هم هست که به مناسبتی از راه رسیده و بنا به عادت مألوف، اقدام به پخش نماهنگی یا وله ای انقلابی می کنند که باید گفت "طعم غذایی که با یک مَن نمک طبخ می شود، با یک قاشق شکر تغییری نمی کند"!

*مرگ "خدا" در رادیو هفت
کسی نباید از سازندگان برنامه های تلویزیونی انتظار داشته باشد که هفت روز هفته را به پخش برنامه های دینی بگذرانند اما حتما در لایف استایل انقلاب اسلامی و در یک جامعه دینی، این انتظار از برنامه سازان تلویزیونی وجود دارد که لااقل طوری رفتار نکنند که انگار خدایی نیست و مفاهیم برنامه های خود را بر مفاهیمی استوار نکنند که می پندارند اصل با انسان است و خدا هیچ.

در رادیو هفت هیچ ردّ پایی از خدا دیده نمی شود. بلیّه ای که البته در عموم فیلم های سینمایی، تئاترها و حتی آثار نقاشی و تجسمی جماعت "اپوزیسیون فرهنگی" به وفور دیده می شود و حتی موردی برای استثنا و نقض هم ندارد.
(غیر از مواردی مثل فیلم سینمایی "یه حبه قند"، که نمازخوان ماجرا یک پیرزن آلزایمری و یا یک طلبه سرطان گرفته است و یا در فیلم تلویزیونی "پایتخت" که باز هم تنها کسی که گاهی از خدا یاد می کند "باباپنجعلی" دارای عارضه مغزی! است.)

قضاوتی که می توان درباره رادیو هفت کرد این است که "خدا" در برنامه آنها گم شده و یا اصلاً نیست.
این استدلال دو دلیل واضح هم دارد. نخست آنکه هیچ (منظور از هیچ؛ استمزاج کلّی است) ردّ پایی از خدا در تمام طول مدت پخش برنامه های آنها دیده نشد و دوم آنکه اساساً چیزهایی هم که به عنوان تولیدات این برنامه ظاهراً "بالاشهری" عرضه می شود نه نسبتی با خدا و فرامین خداوندی دارد و نه حتی نسبتی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی ما.

نتیجه:
ما قبل از این هم شبیخون فرهنگی را دست کم گرفته ایم و در سال های 78 و 88 ثمره آن را دیدیم.
البته مقاومت ما در برابر پروژه "ملت سازی" (Nation Building) دشمن تا آن اندازه مطلوب بود که فتنه نتواند با آدم های اقلیّتی که طی 10 سال کار مداوم توانسته بود آنها را بعنوان سرباز تربیت کند؛ کاری را از پیش ببرد اما در روی دیگر سکه دچار یک بیماری خطرناک شدیم که اگر دست خدا با ما نبود؛ کسی نمی توانست پایان ماجرای فتنه را حدس بزند.

دقت کنیم که دشمن یک شبه از میان ما سربازگیری نمی کند.

او تلاش می کند در ابتدا به برخی نوجوانان و جوانان ما هنر پارناس و بی خدا و بی تعهد را یاد بدهد. سپس از عشق مجازی و کثیف برای آنها بسراید و در خاتمه نیز با مطالبه سازی و رفتارسازی، آنها را با قلّاب از سبک زندگی اسلامی _ ایرانی بیرون بکشد و با خود به هر سو که خواست ببرد. نقشه شومی که البته برای بزرگترها به نحو دیگری اجرا می شود.
فأین تذهبون…؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
اونوقت یکی بخواد کارمذهبی بکنه سریع بایکوت میشه. نمیذارن راحت کارشو پیش ببره. درددل مجری برنامه زاویه رو بخونید متوجه می شید
چه ربطی داره؟
دوست ...
خدا همه رو ارشاد کنه...چهقدر حسودید شما .....ابتکار در رادیو هفت موج میزنه..
ااتفاقا برنامه رادیو هفت بهترین برنامه ای که از تلویزیون پخش می شه
خدا کنه آدم دلش با خدا باشه وگرنه این که همش دم از خدا بزنیم و تو عمل نشون ندیم چه فایده
حتما با آقای ضابطیان پدر کشتگی دارین وگرنه بهترین برنامه رادیو هفته
کاملا درست است و حرف دل ما را زده است
از خودمون شروع کنیم وقتی مذهبی ها پشیمون میشن و خودشون رو از زندگی عقب افتاده می بینن از بقیه اقشار انتظار بیش از این نمیشه داشت ما مذهبی ها باید بر سر سبک زندگی اسلامی و ایرانی به شکل سنتی بمونیم نه اینکه حجاب کامل داشته باشیم و با نامحرم بگو بخند راه بندازیم هرقدر هم که قبح مسایل ریخته باشه نباید وا بدیم
كاملا درست مي گووييد حتي در سبك چيدن وسايل خانه ، در رفتار با والدين و ...
دیشب برنامه رادیو جوان حداقل سه ساعت به بهانه جشنواره موسیقی فجر که مستقیم از برج میلاد پخش میشد کل سه ساعت را برای تبلیغ موسیقی پاپ و پاپخوانهای ایرانی برنامه پخش کرد مثلا در تبلیغ یزدانیان حداقل 45 دقیقه با یک شور و حالی مصاحبه با علاقمندان وی پخش میکرد که هر شنونده ای آرزوی حضور در کنسرت وی را میکرد.
من هرشب رادیو 7 رو می بینم..بله تا اندازه ای با نظرات شما موافقم..تو این برنامه حرفی از خدا زیاد زده نمی شه..البته نباید نادیده گرفت گاهی اوقات مجریانی چون جناب معینی و یا شاعرانی چون علی عسگری شعرهای آیینی رو میخوانند..این رو هم باید دید..
یه ایرانی
با سلام
من اغلب این برنامه رو میبینم.قسمت های خوبی دار ه مثلا شب هایی که اقای معینی یا کاکاوند هستند بار ادبی خوبی داره. اما یه سری نکات هست که با ایرانی و اسلامی بودن ما در تضاده. که نویسنده به اونا اشاره کرده.خوب هر فردی اعتقاداتشو تو برنامه هاش بروز میده .این مشکل صدا وسیمای ماست که جلوی پخش بعضی قسمت ها رو نمیگیره! اهنگ گوگوش ..داریوش..و تا حالا بارها پخش شده..کاش سری به صفحه این برنامه و اعضاش در فیس بوک بزنین تا همه جی بیشتر دستتون بیاد !
منم به این جماعت مشکوکم بعضی کاراشونتو ذوق می زنه. متاسفانه چون جای برنامه های خوش اب و رنگ کمه و معتقدین به اصول انقلاب توی بازی نیستن اینا عرصه رو خالی دیدنو می تازونن. به قولی میوه که نباشه چغندر سلطان مرکباته
حامد
من قبول دارم که خط سیر کلی این برنامه ممکنه هم جهت انقلاب نباشه اما دوست عزیز از بس ما متدینین از واژه های فانتزی مثل دوستت دارم و عزیزم و واژه های کهن دوری کردیم و همه ذهنمونو مسائل سیاسی پر کرده یادمون رفته کار فرهنگی کنیم. چرا متدینین نمیان از این چیزا بسازن؟ چرا تا یکی مثل شهیدی فر که من در ولایتمداری و دلبستگیش به نظامو انقلاب شک ندارم وقتی در برنامه اش چهارتا مطلب انتقادی میگه یهجوری بایکوتش می کنیم که دیگه نتونه سر بربیاره. یادتونه سر حرفهایی که عماد افروغ زد چه بلایی سر افروغو شهیدی فر آوردن؟ ما خودمونداشته هامونو خراب می کنیم بعد توقع داریم مخالف ما (چه منتقد چه معاند) مثل ما باشه! نه عزیزم اونا خوب بلدن چطور کار کنن. ماییم که در دعواهای پایداری و متحد و چپ و راست و اصولگرا و اصول نگرا موندیم. اونا سر هدفشون متحدن و جبهه متحد واقعی اونان نه ما که هنوز بخشی از ما در فتنه گر بودن برخی سران همین حضرات هفتی شک دارن.
ماییم که همیشه سرمون زیر برفه و گول خوش آب و رنگی دیگرانو می خوریم و نمی گیریم طرف چی داره به خوردمون میده.
نگفتید در مورد همین برنامه که به شیوه ای نامحسوس و خزنده، در بخش موسیقی بی کلامی که با تصویر پخش می کند، ابتدا چند بار موسیقی ترانه "دیوار" فرامرز اصلانی را بدون کلام و با تصاویری از دیوارهای مختلف پخش کرد. بعد که مطمئن شد در آن ساعت همه مسئولان خوابند، موسیقی ترانه گوگوش را با تصاویر مرتبط پخش کرد، و بعد هم زد به سیم آخر و موسیقی بدون کلام ترانه ای از ویگن که فقط و فقط در مدح شرابخواری است را روی آنتن سیمای جمهوری اسلامی برد. این یادآوریها را در سایت دیگری که مرتبط با این برنامه مطلب نوشته بود هم انجام دادم؛ اما شاید چون نام خواننده های طاغوتی را در متن برده بودم مطلب من منتشر نشد. لطفا شما منتشر کنید تا دیگران و احتمالا مسئولان آگاه شوند.
دست بردارید از افراط.... مردم بیشتر از تحلیلهای سیاسی اقتصادی به آرامش نیاز دارند...
بی طرف
با تشکر از شما که حرف دل مارو زدین.واقعا جای تاسف داره این افراط و تفریطها...
رادیو هفت از همون ابتدا یه پرچم خیلی خوشگل ایران روی میزش داشته و داره؟.......خدا رحم کنه به کسایی که زود قضاوت میکنند........
محدثه
این حرفای چرت و پرت چیه میزنین؟...
میثم
Iran, Islamic Republic of
این برنامه یکی از برنامه های خوب صدا و سیما هست
و مسلما هم کامل نیست.....و نیاز به اصلاح داره
اینجوری که شما زدید این برنامه رو، انگار برنامه مربوط به بی بی سی هست
این نحوه برخورد صحیح نیست
ضمنا...چه ایرادی داره ما هم جملات عاشقانه بشنویم...یاد بگیریم و به همسران و فرزندانمون بگیم؟
سیدامیر
آره... خیلی برنامه خوبی هست...!
کم مونده لوگوی شبکه من و تو رو بذارن بالاش
Iran, Islamic Republic of
هر کاری و یا هر حرفی را در هر جایی زد - مثلا مایو برای استخر است و هر کسی با بلوز شلوار وارد آب بشود همه به آن نفر میخندند ، حال کسی بخواهد با مایو از استخر وارد خیابان بشود چه اتفاقی میافتد - حرفهای عاشقانه هم خوب است اما نه در هر جایی و از پشت تلویزیون
ببخشید اونوقت دقیفا این حرفارو کجا بزنن مردم؟به پسرای توی خیابون خوبه؟به دخترا چی؟خوشتون میاد این طوری باشه؟
یعنی شما بلد نیستی؟!!!!
یک آدم
نویسنده این متن چند بار رادیو هفت رو دیده که میگه در این برنامه که هیچگاه در دکور آن اثری از پرچم ایران و هرچیزی که نمایشگر هویت واقعی ما باشد، دیده نمی شود. حافظ خوانی و شاهنامه خوانی و خواندن اشعار شعرای قدیمی و آهنگ مجاز و طنز های فاقد پیام تمسخر برای اقوام مختلف ایران و دهها نکته مثبت دیگر این برنامه رو با عینک بدبینی به منصور ضابطیان می بینید.
حالا سعی کنید یکی از محدود برنامه های جالب تلویزیون رو حذف کنید.
آیدا
حافظ خوانی خوبه دوست عزیز. فقط به این شرط که قسمتای جنگ و عبادت رستم رو هم بخونن نه فقط قسمتای عشقولانشو.
رستم توی حافظ؟!
دريا
عزيزم جنگ رستم مال شاهنامه است نه حافظ!!!
دِ آخه واسه این که ذهن تو آروم بگیره این کارو میکنن دیگه!من چی بگم به شما مردم آخه؟ببینید با کیا شدیم 75 میلیون!
سعید
Iran, Islamic Republic of
عموجون بلاخره رستم یا حافظ؟!
حالا که تموم شده یادتون اومده.......
باقر
خداييش برنامه خوبيه
Iran, Islamic Republic of
مهم نیست شما چه برداشتی می کنید.. مهم اینه که من و خیلی از مخاطبان مثل من، برنامه رادیو هفت رو نگاه می کنیم چون واقعا به قدری ارامش بخشه که برای ساعتی فارغ از همه درگیری ها و همهمه های امروز مملکت، کلی ارامش و محبت به همراه داره.
مصطفی
واقعا برنامه آرامبخشی است. موافقم
النا
ایول...
یه برنامه هم که خوبه اینجوری خرابش می کنن.
پس بگو چرا برنامه داره تموم میشه.
به کوری چشم حسودا ادامه داره حالا حالاها!!
لایک:)
Iran, Islamic Republic of
شما که انقدر به نکن نکن گیر می دید چند تا برنامه فرهنگی خوب می تونید تولید کنید؟ کار فرهنگی که به این نیست همش عکس شهدا و امام و گنبد و بارگاه نشون بدن. کار فرهنگی باید نهایتا طرفو به سمت خدا جهت بده نه اینکه مستقیم بیاد زل بزنه تو چشم طرف بگه با خدا باش. باید مصادیقش بیان بشه و با خدا بودنو یاد مردم بده. ما هیچی نمی سازیم هیچ کار تخصصی نمی کنیم بعد یکی هم که تو حوزه اعتقادات خودش کا رتخصصی می کنه بهش گیر می دیم. گیریم صداو سیما اینو بست شما برنامهداری جاش پر کنی؟ وقتی امثال من و شما مشغول کار سیاسی و این حرفاییم دیگه به کار فرهنگی نمی رسیم. محض رضای خدا چهار تا کار خوب تولید کنید بعد بگید فلانی نه فلانی آره
درک نمیکنن که فقط بلدن چرت و پرت بگن مردم !
Iran, Islamic Republic of
بريد بابا شما هم .. يه برنامه خوب هم كه صدا سيما داره شما گير بدين بهش
خدایا به تو پناه می برم از این همه ...
همین کارها رو کردین که این مردم رو به سمت ماهواره می برین دیگه
یه برنامه ی بسیار شریف رو اینجوری در موردش حرف میزنین
این آقای نویسنده ظاهرا اصلا این برنامه رو ندیده که همیشه یه پرچم ایران روی میز دکور وجود داره
در همه مناسبت ها این برنامه به بهترین نحو عمل میکنه
امان از دست افراط و تفریط شماها.....
مهناز
حق با ایشون است . رادیو هفت برای همه ی مناسبت های مذهبی ملی تاریخی و حتی طبیعی(آغاز فصل پاییز) برنامه دارد همیشه هم به همه تفکری احترام گذاشته . شما بی اندازه بی انصافید !
United States
اگر مشكل شما فقط و فقط پرچمه ميتونستيد در ايام دهه ي فجر اين برنامه رو تماشا كنيد تا ببينيد نزديك به يه ماه پرچم ايران روي ميز مجري بود تو همين مدت هم به وفور از انقلاب اسلامي صحبت شد.شما كه اين متنو مينويسي اول بشين برنامه رو درست ببين بعد اضهار نظر كن
محسن
تحلیلی بسیار عالمانه و دقیق بود
احسنت برای نویسنده مطلب
خدا هممونرو هدایت کنه...و حفظ کنه از سطحی نگری...
مصطفی
کجاش عالمانه بود؟
United States
واقعا برای سطح فکرتون متاسفم
آره واسه سطح فکر شما که مثل یه بچه 1 ساله میمونه عالمانه بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوستان ايران امروز بيش از 75 ميليون جمعيت دارد واين جمعيت بالا همه مثل من وشما فكر نمي كنند رسانه ملي بايد فراگير برنامه ريزي كند وگرنه آن مي شود كه امروز شاهد آنيم .براستي مي دانيد راز موفقيت رسانه هاي غربي در موثر بودن بر مخاطبان چيست ؟ بدون شك يكي از رازهاي موفقيت آنها فراگير بودن وبه زبان ملت بودن آنهاست ما چرا هميشه همه را مانند خود بايدبخواهيم چرا چشم ديدن يك غير همفكر خود را نداريم ؟ آيا پيامبري كه به مردمش توصيه كسب علم به هر شكل ممكن را مي نمود نعوذبالله از پيشينه ومنطق دين خود اطمينان نداشت؟ چرا ما بايد آنقدر احساس ضعف كنيم كه حتي توان ديدن يك برنامه محدود به فرض اينكه بر خلاف فكرمان باشد ولي شنوندگاني در كشور داشته باشد را نداشته باشيم؟ دوستان آنچه مشكل دارد ماييم نه مكتب ما واگر خوفي داريم از برداشت وشيوه ارائه مكتب مورد ادعاي ماست نه آن دين فراگيري كه باني آن سفارش به علم آموزي مي كند حتی در بلاد كفر .
کو گوش شنوا؟؟؟؟
majid
Iran, Islamic Republic of
دلتون خوشه
خدا الان چند ساله تو برنامه های صداو سیما مرده!
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
"ما قبل از این هم شبیخون فرهنگی را دست کم گرفته ایم و در سال های 78 و 88 ثمره آن را دیدیم."

بعد از مدتها گفتن سران فتنه و آمریکا و صهیونیست و از این حرفا بالاخره یه تحلیل خیلی خوب هم خوندیم.
United Kingdom
گاهی توی مصاحبه با مهموناش رعایت ادب نمیشه و من که بعضا این برنامه رو می دیدم تو ذوقم می خورد اما مثلا بخض مصاحبه با کودکانش جالب بود
حمیدرضا صالحی
سلام.
من یکی دو بار این برنامه رو دیدم ... اما این نقد رو اصلاً نمی تونم بفهمم ..
وقتی کسی میخواد چیزی رو نقد کنه باید یک توصیف و تصویر درست ارائه بده ...
نویسنده عزیز فقط و فقط یک تصویر مبهم از برنامه ارائه کرده و خواننده هیچ تصویری تو ذهنش شکل نمیگیره ...
واقعاً اصلا متوجه نشم منظور شما چیه ...
با نقد شما منظوری که میخواستید برسونید که شبیخون فرهنگی بود اصلا نرسید ...
پيرو ولايت
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام
من اخبار رو هميشه از سايت شما دنبال ميكنم....
با تمام مشكلات جامعه ولي خود را پيرو رهبري ميدانم...
و يك بيننده راديو هفت،واقعا چقدر انصاف را در اين مورد رعايت كرديد، چرا ما بايد يك برنامه كه جلوگيري ميكنه از اينكه ملت به شبكه ها رنگارنگ ماهواره اي هجوم بياورند چرا بايد اينطور نقد بشه از اين دست برنامه ها كه بتواند مخاطب راجذب صدا و سيما كنه تعدادشان از اندازه انگشتان دست كمتره، چرا ما نابايد واقعيت ها روببينيم، شما جاي نقد چنين برنامه هايي بريد ريشه يابي كنيد كه چرا در چند سال اخير برخی از مردم رو به شبكه هاي ماهواره رو اوردند تا اينكه به خاطر گذاشتن گل سرخ يا جملات عاشقانه، كه خود خدا هم عشق زميني را حرام نكرده به يك برنامه نقد بشه چرا بايد اينطور سخت بگيريم كه مردم از همه چي زده بشن.....
این چه استدلالیه که شما می گید برنامه بد پخش کنیم که مردم به سمت برنامه های ماهواره نرن؟!!!
این برنامه ها سر و تهشون یه کرباسه.
چرا نمی گیرید هجوم اینا چقدر جدیه؟!
کیمیا
اصل حرف این برنامه احترام و مهربانی است...
چپیزی که مورد پسند خداست...
این چیز کمیه...

خیلی بی انصاف و یک طرفه قضاوت کردید آقای نویسنده...
این برنامه در مناسبت های مذهبی به بهترین نحو عمل کرده....
مگه گفتن دوستت دارم بده....
آخه عزیز من..این قدر افراط صحیح نیست. من یه آدم مذهبیم اما یه برنامه تو صدا و سیما نیست که به درد من بخوره...یا فیلمای گریه داره .یا برنامه ساسی اقتصادی....یه نفر که سلیقه مردم رو تشخیص داده اینطوری ریشه ش رو میزنید..
خدا نجات بده هممون رو از این افراط...واقعا برنامه ی متنوعی بود... خدا کدوم برنامه تو این دو دهه اخیر همچین ویژگی داشت....خدا گم شده ؟
به چه اجازه ای تفتیش عقاید کردی؟ یعنی هر کی جملات عاشقانه بگه با خدا نیست؟
"و انسان را جز برای محبت نیافریده است.."
من بخش کم رنگ بودن خدا رو در برنامه قبول دارم و بقیه حرفاتون یه مقدار افراطه
دلیل بیار توضیح بده تا باورم شه با این که نمیشه!
Iran, Islamic Republic of
نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر!
استفاده از یک سری مفاهیم کلی مثل فرهنگ ایرانی-اسلامی! و پیامهای مفهومی! و مرگ خدا!و ارائه نکردن تعریف هرکدوم از اینها نقدی است که به ایشان وارده، شاید تعریف من از فرهنگ ایرانی اسلامی درست عکس برداشت شما باشه، یا تصور من از خدا اون چیزی نیست که مد نظر شماست، جالبه که شما هم اگه بخواید برنامه ای بسازید بر فرض جایگزین رادیو هفت بشه، تنها عده ای رو راضی خواهد کرد و مطمئن باشید عده دیگر رو به نقد اندیشه ای که پشت برنامتونه وادار خواهد کرد.سخن گفتن از دوست داشتن همدیگه، مهرورزی به هم، عاشقانه نگریستن به هم، لزوماً به معنی نگاه جنسیتی نیست، چرا چشمها را نمیشوییم و جور دیگر نمی بینیم؟!باید از سالها پیش تابو بودن این مفاهیم در رادیو تلویزیون ایران از بین میرفت تا الآن شاهد خشونتها، نامهربانیها و هزاران بی اخلاقی در جامعه نمی بودیم.ضمناً در نقد منصفانه باید نقاط ضعف و قوت را در کنار هم دید نه اینکه صرفاً نقاط ضعف رو اون هم با نیش و کنایه برجسته کنیم.
110
این نظر جنابعالی که عین اباحه گریه که...
یعنی هرکی ممکنه یه تصوری از خدا داشته باشه که دیگری نداره؟!
خب خاتمی و احمدی نژادم همین چیزا رو می گن دیگه.
باید سعی کرد کسی از خط قرمزهای سبک زندگیمون عبور نکنه اخوی.
Iran, Islamic Republic of
ایول
Iran, Islamic Republic of
بابا دست برداريد از اين همه نگاه منفي ، اگه يه برنامه خوب توي صداو سيما باشه اون همين «راديو هفت» هستش
ایوووووووووووووووووول
Iran, Islamic Republic of
نه ! خدایی برنامه رو دیدی ؟!
Iran, Islamic Republic of
حرف دل مارو زدي،نمي دونم چرا هر وقت اين برنامه را ميديدم ياد راديو قبل از انقلاب مي افتادم، فقط اينو بگم كه خيلي هدفمند كار ميكنند
United States
خوب عزیزم اینقدر اذیت می شدی و خونت به جوش می آومد می زدی یه کانل دیگه نگاه نمی کردی . اجباری نبود که ؟
واقعا...هم خدا رو میخوان هم....
خودشونم نمیدونن چی میگن.بنظر من که بهترین برنامه تلویزیونه
درود بر رادیو 7
الناز
واقعا براتون متاسفم که انقدر بی انصافید ...

پس تقصیر شماهاست که رادیو 7 داره تموم میشه انقد که مزخرف میگید ...
نگاه نکن تا یادش نیوفتی!به همین راحتی!
میلاد
این برنامه از معدود برنامه های خوب صدا و سیمائه، از آن جا که شما از رضایت مردم ناراحت می شوید، حداکثر سعیتان را در تعطیل شدن این برنامه مبذول فرمایید
مریم بانو
Iran, Islamic Republic of
به فرض که تمام تحیل های علمی و کارشناسانه ی جنابعالی صحیح باشه(!) فقط بفرمایید در کدام شبکه می تونیم خدا رو پیدا کنیم؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آفففففرین،حرف دل منو زدی...
همش ریا و تزویره...فقط همین
هادی
با تمام موارد مطرح شده درمورد رادیو 7موافقم
شما دلیل بیار!توضیح بده!
الناز
بسه دیگه تا یه برنامه خوب درست میشه یه عده ادم مثل شماها هستن که میخوان بکوبوننش زمین ولی رادیو 7 همیشه عالیه ... حداقل برای من
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
قسمت های اصلی فرهنگ ما مثل "ظلم ستیزی"، "دین خواهی"، "عشق به دادار آفرینش"، "خانواده دوستی"، "رعایت محرم و نامحرمی" و ...
این نویسنده فراموش کرده که مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان فرموده اند بهترین هنر آن است که در بیانی غیر مستقیم و هنری، مفاهیم اسلامی و قرآنی را به تصویر درآورد و به مردم عرضه کرد. از نظر نویسنده ظاهراً باید هر روز و هر ساعت میزگرد گذاشت و درباره ظلم ستیزی صحبت کرد تا خدای ناکرده کسی هوس ظلم و تعدی را در روز روشن به مردم نکند. آخه برادر من، به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
نژلا
واقعا براتون متاسفم که اینطور قضاوت میکنید، در مورد شعر و ادبیات و موسیقی سرزمینمون و به خاطر دید منفی که نسبت به احترام و محبت پاک مجری ها و عوامل این برنامه دارید.
در ضمن رادیو7 برای اکثر مناسبتهای مذهبی برنامه ی مخصوص داره.یعنی شما اون لگوی سیاه و متن و شعر های مذهبی و لباس سیاه مجری رو توی عزاداریها ندیدی؟
از نظر من رادیو7 بهترین برنامه ای که تا به حال ساخته شده یه برنامه ی فرهنگی،هنری،اجتماعی عالی که آرامش رو به همه هدیه میده.پر مخاطب ترین برنامه ی شبکه 7
برای چی نظر منو ثبت نمیکنید؟!
یک ایرانی
با درود و سپاس از رادیو 7 یهای نازنین

برنامه ای بسیار وزین و پر بار

با افتخار بیننده 3 ساله این برنامه هستم.

و ارامشی که به من در این سالها هر شب هدیه دادید جای سپاس بسیار دارد .

بوسه بر دستان یکایک همگی شما میزنم .

جای هیچ کله و کمبودی نیست.

هر چیز سر جای خودش و به موقع اجرا شده است.

دیدن مجدد شما را با رادیو 7 منتظرم.

این برنامه کمبود و گله ای ندارد.

با سپاس بیکران
ماندانا
چرا نظر من نشون داده نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افتخارم اسلام و ایران
ظاهرا قرار نیست هیچ کامنتی از من رو بذارید ؟ آخه چرا ؟ بابا بخدا کلی نوشته بودم دفعات قبل ؟ چی شدن ؟ خوشتون نیومده از نوشته هام ؟ مدیونید اگه غربالگری کنید نظرات مردم رو ...
زهرا
United States
چرا نظر همه رو نمی ذارین؟انصاف هم کلمه خوبیه آقای نویسنده.
این نویسنده فقط نظر های موافق خودشو میزاره!
محدثه
به امید روزی که همه مردم کشورمون اونقدر سواد داشته باشن که بدون تفکر منطقی حرفی رو به زبون نیارن!الهی آمین
من با افتخار میگم که بیننده این برنامه هستم و تموم حرفهای شما رو رد میکنم!تو آقای نویسنده بیا برامون برنامه بساز ببینم چی میکنی شاید بعد سه چهار سال یکی دو تا بیننده پیدا کردی!شایدددددددددددددد
ماهور
آره بابا این چرت و پرتا چیه تلوزیون ملی پخش میکنه،بذارید مردم برن همون شبکه های ماهواره ای بلاد کفر رو ببینن،بهتره!
United States
رادیو 7 هرچی که باشه، کلی بیننده جذب کرده....بیننده هایی چندین برابر برنامه های دیگه...
اصلا بگیم تو رادیو7 هیچ اسمی از خدا برده نمیشه، اییییییییییییین همه برنامه داره صب تا شب از صدا سیما پخش میشه و از خدا حرف میزنه، چه تاثیری رو مردم داشته....؟؟!؟!؟؟!؟

حداقلش اینه که این برنامه به مردم برای مدتی آرامش میده....

این برنامه باعث شد خیلی از کسایی که ماهواره نگاه میکنند، حداقل برای مدتی تلویزیون رو ببینند...
حالا شما بفرمایین که بهتره مردم برنامه های ماهواره رو ببینند که مردم رو ضد کشورمون شیر میکنه یا این برنامه....؟!
رادیو7 شاید از خدا صحبتی نکنه....اما ضد اون هم حرف نمیزنه....یا افکار مردم رو ضد کشور جهت نمیده.....!!! به نظر شما این بهتره یا برنامه های ماهوارهههههههه؟؟؟!؟!!؟؟؟!!
مشکل صدا سیما اینه که میخواد تو همه ی برنامه ها مسائلی از دین یا سیاست رو جا بده....حالا یه برنامه پیدا شده که فارغ از مسائل سیاسی ساخته شده، و داره به مردم آرامش میده....
من برای اولین باری بود که برای تموم شدن یه برنامه ی تلویزیونی بغض کردم.....
hamed
حتما به روانشناس برو
رادیو هفتی
اقای نویسنده برنامه ی پنجشنبه شب رو دیدی که درباره ی شهدا گفت در تاریخ 24 اسفند 91
امیر حسین نوری
شما به کجا می روید ؟
راه شما را بنده به خوبی می شناسم
مرگ بر من که دگر اندیـشم
مرگ بر من
درود خداوند بر شما و زاویۀ دیـد قلـم پاکـتان
پیشنهادی ساده تر ....
شما که انقدر دم از خدا میزنی برات متاسفم که نمیدونی خدمت به مردم عبادت است.
تنها پیشنهادی که
می تونم برای شما برادر نسبتا محترم داشته باشم اینه که به جای این که بشینی رادیو هفت ببینی همون ساعت 11 بگیر بخواب تا برای نماز
صبح خواب نمونی !!!!....
reza
متن های زیادی رو خواندم که زاده ی تخیلان نویسندگان سایت ها بوده ولی این یکی خیلی زاده تخیلات نویسنده است .
این برتامه رو نگاه می کنم موسیقی سنتی و محلی ایرانی ها رو میذاره که بد نیست خارج از این هم من دیگه ندیدم
مهشید سادات
بعد از ساختن فیلم ها و برنامه های بی محتوای شبکه های مختلف بالاخره یک مرد پیدا شد تا برای ساعتی همه رو دور هم جمع کنه...البته این رو هم باید در نظر گرفت که این برنامه همه جور مخاطبی داره و این کاملا مسلمه که همه راضی نباشن...!اما مهم اینجاست که این برنامه قابل پسند خیلی از مردمه و این درست نیست که کسی بخواد این طور بدون انصاف وبا یک دید سطحی راجع بش صحبت کنه...
در ضمن تمامی مواردی که ذکر کردید جوابی قانع کننده داره که اگر گفته نمیشه به این دلیل نیست که وجود نداره...!
Netherlands
...بهترین برنامه صداسیمای...
واقعا بی انصاف هستید...همین کار ها رو می کنید که وضع جوون ها الان اینه..دست بردارید از این افراط و تفریط..
United States
پیشنهاد می کنم نویسنده این مطلب به روانپزشک مراجعه کنند و پس از درمان از دیدن این برنامه حرفه ای لذت ببرند.
...
مهسا
واقعا متاسم..!
همه چیز را چرا باهم قاطی میکنید؟؟؟!

یه برنامه خوب هم که ساخته میشه اینطوری قضاوت میکنید؟؟!!

دوست ندارید تماشا نکنید!!
قرار نیست همه درباره همه چیز صاحب نظر باشند.
وفا
نکته اول این که تمامی عبارات واصطلاحاتی که در بالا یاد شده ،به طور معمول در ادبیات ما وجود داره پس نباید بیان اونا رو تقصیر کسی بندازیم که روایتشون میکنه هر چند که از نظر عده قلیلی این عبارات مشکل به اصطلاح شرعی دارند.ضمنا اکر کمی چشم بگردونیم میبینیم که جامعه ی ما الان مملو از این مسایله پس تا کی با ید چشمامونو ببندیم و با بی تفاوت رد شدن از کنار مسایل نیاز جامعه رو نادیده بگیریم!نکته دوم هم این که وقتی در بین تمام روزمرگی هاو... تمامی جشن ها ی باستانیمون رو از یاد بردیم وقتی برنامه ای مثل رادیو 7پیدا شده که کمابیش اونا رو به ما یادآوری میکنه ،واقعا بی انصافیه که در حقش این طوری کم لطفی کنیم!
طیلا
سلام.اخه این کارا چیه؟یعنی چی؟فکر کنم شما حتی یه بارم این برنامه رو ندیدید که دارید اینطوری قضاوت و اظهار نظر میکنید.همین زیاده روی وافراط هاست که موجب شده خیلیا از خیلی چیزا دیگه دل زده بشن.
شقی
توی کل این سالها یک برنامه خوب هم ساخته شده باشه همین رادیو هفته.این برنامه کاملا هنریه و به هنر میپردازه نه سیاست و دین.
شماها بااین کارهای افراطی تون دارین مردمو از دین بیزار میکنین.کجای رادیو هفت سیاسی و جنگ نرم بر علیه دین داره .
واقعا که حسودی هم حدی داره.اخه چقدرمحدودیت.اگه خیلی دلسوز دین هستین برید کثافت کاری های توی سینماروجمع کنین.
ارغنون
Iran, Islamic Republic of
واقعا با این افراطی گری ها به کجا می روید ؟
این تذهبون؟
یه طرفدار پروپاقرص
واقعا که!!از نظر من شما دچار تعصب بی جا هستید اگر چیزی که شما میگید درست بود تا حالا صد باره برنامه رادیو هفت قطع شده بود
منصوره رضایی
ممنون بخاطر برنامه ی خوبتون
زینب
قابل قبول نیست ............
سروین
شما که انقدر از رادیو7 بد گفتی تا حالا یه شب نشستی این برنامه رو ببینی یا فقط از یه کسی یه چیزی شنیدی و اینو نوشتی؟ ...
Iran, Islamic Republic of
جای تاسفه که به جای چاره اندیشی برای مشکلات موجود، مشکل تراشی میکنید با این نظریات عجیب.
خودتون شب نشینی نمیکنین؟ این فرهنگ ماست. مطمئنم خودتون تو خلوت همه اینارو قبول دارین. فقط نمیخواین علنی و رسانه ای بشه!!!
...
...
سمن
نویسنده نسبتا محترم آیا ب روح اعتقاد داری ازآنجا ک فهم و شعور اکتسابی نیست کلا پیروز باشید
حسن ن
یکی از معدود برنامه های صدا وسیماست که بیننده رو به سمت خودش میکشه.
همه جای دنیا موسیقی بار اصلی جذب مخاطب رو به دو ش میکشه ولی در صدا وسیما .....
حال که برنامه ای پیدا شده وبا رعایت خطوط قرمز ساختگی صدا و سیما و با خلاقیت این کمبود رو جبران کرده دیگه جای برای این تحلیل های سطحی نمی مونه.
برای تحلیلی که انجام دادید متاسفم.
علی
کلا یه مشت تهمت ناروا بود...متاسفم که منفی میبینید.
کمی انصاف داشته باشیم.
رویا
این نقد شما رو قبلا هم خونده بودم واون موقع با خودم گفتم اگه فقط چند نفر در مورد رادیوهفت اینطوری فکر کنن این برنامه ی خوب جمع میشه والان دیگه رادیوهفتی پخش نمیشه. دوست عزی صحبت کردن در مورد چادر گلدار وغذای مادر واین جور چیزها که بهش اشاره کردید مارو به فرهنگ اصیلمون برمی گردونه، به خانواده، به ظاهر درست، به احترام به خانواده ، یعنی همه چیزایی که تو دینمون داریم. اشکال آقای ضابطیان وهمکاراش این بود که برای ظاهرنمایی خدا خدا نگفت بلکه سعی داشت مصداق هایی از خدا و اونچه که از ما خواسته رو بهمون نشون بده.محبت بین آدم ها. بین مادر وفرزند بین همنوع. به وقتش برای ولادت ائمه برنامه مرتبط داشت برای شهادت ها هم همینطور. از قضا پرجم ایران هم داشت در مورد شهدا وانقلاب هم حرف داشت. اگه اینا رو ندیدین دیگه نمیدونم چی بگم. از همه مهم تر به حقوق آدم های مختلف احترام میذاشت و تو ایتم های برنامه اش برای سلیقه های مختلف بخشی اختصاص داده بود
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
...
Atefeh
Romania
واقعا چرت و پرت محض بود واقعا
So
Romania
........
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
ممد
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بازم داره بخش میشه، به قول معروف ناراحتین جمع کنین برین
ترانه
Iran, Islamic Republic of
واقغا متاسفم براتون و براي ايران و ايراني...
راضیه
Iran, Islamic Republic of
.حیف از وقتی که گذاشتم خوندم
Iran, Islamic Republic of
.....
رهگذر
Belgium
.......