چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

كشته‌هاي حملات نروژ به ۹۲ نفر رسيد

يکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب: 177385
شمار تلفات حملات و انفجار روز گذشته نروژ همچنان در حال افزايش است و بر اساس آخرين آمار، تعداد كشته‌هاي اين حادثه مرگبار به ۹۲ نفر رسيده است.
به گزارش فارس به نقل از "بي‌بي‌سي "،‌ پليس نروژ اعلام كرده است كه در جريان حمله مسلحانه به اردوي تابستاني نوجوانان كه توسط حزب حاكم كارگر در شمال غرب اسلو برگزار شده بود، ۸۵ نفر كشته شدند. بمبگذاري اسلو نيز دست كم هفت كشته بر جاي گذاشت.

وزير امور خارجه نروژ روز شنبه، ۲۳ جولاي، در كنفرانسي مطبوعاتي گفت: "بعد از چنين حوادثي، معمولا پيش‌داوري‌هايي صورت مي گيرد، در حالي كه بايد مواظب قضاوت‌هاي خود باشيم و تا پيش از مشخص شدن نتيجه تحقيقات و بررسي‌هاي پليس، از حدس و گمان‌هاي اوليه خودداري كنيم. "

پليس يك مرد ۳۲ ساله را در ارتباط با اين دو حادثه بازداشت كرده و بر اساس آخرين گزارش‌ها، تحت قانون ضدتروريسم نروژ او را تفهيم اتهام كرده است.

رسانه‌هاي محلي نام اين مرد را "آندرس برينگ برويك " اعلام كرده‌اند و بر اساس گزارش‌ها، او عقايد افراطي ملي‌گرايانه دارد.

فرد متهم در سايت فيس‌بوك هم حساب كاربري داشت و در آنجا خود را يك مسيحي محافظه‌كار معرفي كرده بود. صفحه مربوط به او اكنون از سايت فيس‌بوك حذف شده است.

بر اساس گزارش‌ها ساعاتي پيش از حمله به اين جزيره، نخست وزير سابق نروژ كه در حال حاضر نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور تغييرات اقليمي است، در محل برگزاري اردوي تابستاني نوجوانان حزب حاكم كارگر در اين جزيره حضور داشت، ولي وزير امور خارجه نروژ امروز گفت كه در زمان حمله، هيچ يك از مقامات حزب حاكم در اين جزيره نبودند.

او با اين توضيح كه تحقيقات پليس درباره اين حمله ادامه دارد، گفت كه "به عنوان دولت نروژ، بايد مواظب باشيم تا در اين تحقيقات تاثيري نگذاريم. "

به گفته وزير امور خارجه نروژ، پيش از اين هم اقداماتي با انگيزه‌هاي سياسي در اين كشور مشاهده شده است و به نظر او، لازم است كه پيش از اظهارنظر رسمي، منتظر مشخص شدن نتيجه تحقيقات پليس بود و بر اساس حدس و گمان‌هاي اوليه قضاوت نكرد.

او تاكيد كرد: "ما بر وضعيت كساني كه عزيزان خود را از دست داده‌اند، متمركز هستيم و در عين حال، سعي مي‌كنيم در پيشبرد تحقيقات، به پليس كمك كنيم. "

مرد متهم كه الان در بازداشت پليس است، روز جمعه، ۲۳ ژوئيه و دو ساعت بعد از آن كه انفجاري عظيم، اسلو، پايتخت نروژ را لرزاند، در حالي كه لباس رسمي پليس بر تن داشت، به سمت شركت‌كنندگان در اردوي حزب كارگر براي نوجوانان در جزيره اوتوئيا تيراندازي كرد.

در اين حمله دست‌كم ۸۵ نفر كه بيشتر آنها نوجوان بودند، كشته شدند.

پليس نروژ فرد متهم را در همان جزيره اوتوئيا، واقع در شمال غرب اسلو بازداشت كرد و مسئولان نيروي پليس با اعلام آغاز روند بازجويي از او گفته‌اند كه فرد متهم در طول بازجويي كاملا همكاري كرده است.

بر اساس گزارش‌ها، روز شنبه، ۲۳ ژوئيه (اول مرداد)، ينس استولتنبرگ، نخست وزير نروژ، به هتلي رفته است كه بسياري از نجات‌يافتگان حمله در جزيره اوتوئيا در آن به سر مي‌برند و تحت مراقبت هستند.

در عين حال، گزارش شده است كه پليس يك مظنون ديگر را در حوالي هتل ساندولن كه نخست وزير نروژ در آن حضور دارد، بازداشت كرده است. گفته مي‌شود كه اين مرد جوان در حال حمل چاقو در جيب خود بوده است، هرچند خود او مدعي شده كه چون احساس امنيت نمي‌كند، اين چاقو را به همراه داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *