شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

اجلاس زنان و بیداری اسلامی چه نتایجی داشت؟

شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 244687
دبیر کمیته علمی اجلاس زنان و بیداری اسلامی گفت: یکی از مهم ترین اهداف اجلاس زنان و بیداری اسلامی خنثی کردن تبلیغات دشمنان علیه شیعیان و وضیعیت زنان در ایران بود.
به گزراش جهان به نقل از ایسنا؛ زهرا صابری با بیان این که حضور میهمانان خارجی درجشنواره زنان و بیداری اسلامی بسیار چشمگیر بود، عنوان کرد: مهمانان زیادی از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت کردند؛ علاوه بر این، نکته قابل توجه این است که تعداد شرکت‌کنندگان این اجلاس از سایر اجلاس بیداری اسلامی بیش‌تر بود.

وی افزود: همین حضور گسترده نشانه می دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته با برگزاری چنین اجلاسی با تبلیغات منفی که از سوی دشمنان در مورد ایران صورت می‌گیرد مبارزه کند.

صابری در بخش دیگری از این گفت‌وگو ادامه داد: ما از برگزاری اجلاس زنان و بیداری اسلامی اهدافی نظیر ایجاد وحدت و یکپارچگی میان زنان مسلمان را دنبال کردیم و با این کار می‌خواستیم به آن‌ها نشان دهیم که تبلیغات منفی‌ای که غرب علیه ایران می‌کند واقعیت نداشته و فرصتی را فراهم کنیم تا آن‌ها خود با چشمان‌شان حقیقت را ببینند.

دبیر کمیته علمی اجلاس زنان و بیداری اسلامی با بیان این که در اجلاس اهداف علمی نیز با جدیت دنبال شد، تاکید کرد: ما تلاش کردیم تا در این اجلاس میان حاضران وحدت نظرایجاد کنیم؛ ولی هدف اصلی ما خنثی کردن تبلیغات منفی دشمنان علیه مسلمانان و خصوصا شیعیان بود.

وی افزود: در حاشیه این اجلاس نیز کمیسیون‌هایی برگزار شد و تلاش کردیم تا گفتمان‌سازی لازم را ایجاد کنیم؛ هم‌چنین این کمیسیون‌ها تریبونی برای افرادی بود که از کشورهای مختلف در ایران حاضر شده وبرای آن‌ها فرصتی را فراهم کرد تا وضعیت بیداری اسلامی و مسلمانان کشور خود را برای حاضران شرح دهند.

صابری یکی از معضلات برگزاری اجلاس بیداری اسلامی را کمبود وقت دانست و ادامه داد: از آن‌جایی که استقبال برای حضور در مراسم زیاد بود همه مهمانان نمی‌توانستند در مراسم حضور یافته و یا فرصتی برای صحبت‌کردن به دست بیاورند که این امر نیز یکی از مسائلی بود که ما در اجلاس زنان و بیداری اسلامی با آن روبه‌رو بودیم.

وی گفت: هنوز خیلی زود است تا انتظار داشته باشیم نتایج این اجلاس و یا برقراری گفتمان‌ها را ببینیم؛ چرا که زمان زیادی می‌برد تا به نتایج لازم دست یابیم و هم‌چنین لازم است تا نشست‌های تخصصی‌تری در کمیسیون‌ها برگزار شود، هم‌چنین دست کم ۱۲۰ نفر در هر یک از کمیسیون‌ها حضور داشتند که با این تعداد از مخاطب نمی‌توان به دستاوردهای دلخواه رسید.

دبیر علمی اجلاس زنان و بیداری اسلامی با بیان این که تلاش کردیم مطالب مربوط به زنان و بیداری اسلامی حتی‌الامکان در تمام کمیسیون‌ها بررسی شود ادامه داد: مبانی نظری حضور زنان در عرصه بیداری اسلامی یکی از همین مفاهیم بود؛ هم‌چنین این اجلاس یک بعد بیداری اسلامی داشت و بعد دیگر آن بررسی حضور زنان در بیداری اسلامی بود.

او افزود: ما تلاش کردیم تا در تمام کمیسیون‌ها این دو ویژگی بررسی شود، مثلا بحث خانواده‌محوری و مباحث رسانه‌یی و تشکلات بین‌المللی و مراوادات بین المللی در یک کمیسیون بررسی می‌شد؛ چرا که در بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل اعتقادات حاکم حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی پررنگ نبوده؛ ولی در برخی از کشورهای شیعه حضور زنان به مراتب مشهودتر است.

صابری تاکید کرد: در کمیسیون‌هایی که در حاشیه اجلاس زنان و بیداری اسلامی برگزار شد، به بحث آینده‌نگری حضور زنان در بیداری اسلامی و آسیب‌شناسی‌هایی که در خصوص زنان وجود دارد نیز پرداخته شد و تحلیل‌های مختلفی را هم در این زمینه ارائه کردیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تبلیغات غرب علیه شیعه عنوان کرد: زمانی که مهمانان خارجی برای حضور در اجلاس زنان و بیداری اسلامی به کشور ما وارد شدند، تصویر نامناسبی از شیعیان در ذهن داشتند؛ ولی وقتی برخورد میزبانان اجلاس را دیدند، نگرش متفاوتی نسبت به شیعیان پیدا کردند؛ به خاطر همین تبلیغات هم سعی کردیم تا فضای اجلاس به سمت چالش کشیده نشده و بیش‌تر بر نقاط مشترک‌مان تاکید کردیم.

صابری در پایان تاکید کرد: ما در این اجلاس هیچ تلاشی برای شیعه کردن فردی نمی‌کنیم مگر این که آن‌ها خودشان بخواهند و یا سوالاتی بکنند که ما به آن‌ها پاسخ مناسب می‌دهیم، به همین منظور به مترجمان نیز آموزش‌های لازم را دادیم تا در مواقع لازم بتوانند بدون ایجاد اختلاف به سوالات میهمانان پاسخ دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *