شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

توفان سهمگین، آسمان یزد را تار كرد

سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۲۹
کد مطلب: 221808
طوفان و گرد و خاك های باز هم همانند روزهای فروردین و اردیبهشت سال گذشته استان یزد را در هم نوردید گویی لایه ای از خاك همه شهر را فرا گرفته است.
به گزارش ایرنا، وزش باد شدید در برخی روزهای اردیبهشت در یزد زندگی مردم را مختل كرده امروز به ویژه عصر به اوج خود رسیده است.

وضعیت در شهر یزد به نحوی كه است كه گرد و غبار به شدت چشم ها و ریه ها آزار می دهد و حتی در منازل نیز با وجود بسته بودن درها و پنجره ها بوی خاك پیچیده است.

شدت باد در دشت یزد - اردكان بیش از سایر نقاط استان است و تقریبا همه شهرستانهای استان یزد درگیر گرد و غبار و وزش باد شدید هستند.

با افزوده شدن بر شدت باد و گرد و غبار، حركت وسایل نقلیه به ویژه موتورسیكلت ها كه تعداد آنها در یزد بسیار است با مشكل مواجه شده است.

پدیده گرد و غبار به خصوص توفان های شدید شن كه منجر به آلودگی هوای شهر و استان یزد شده است مشكلات عدیده ای را برای مردم این دیار ایجاد می كند و موجب مختل شدن كارها و فعالیت های روزمره آنها می شود.

غبار این میهمان ناخوانده و ماندگار در شهر یزد در طول سال و بخصوص ماههای اسفند،‌ فروردین و اردیبهشت، مشكلات عدیده ای را برای مردم خطه كویری یزد ایجاد كرده است.

ریزگردها و ذرات معلق در هوا به همراه آلودگی ناشی از دود كارخانجات و واحدهای آلاینده شهری ، شرایط زندگی و عرصه را برای مردمان این خطه تنگ كرده است.

در طول سال به خصوص اواخر و اوایل هر سال گرد و غبار ناشی از وزش طوفان های سهمگین زندگی مردم این استان را مختل كرده و موجب وارد آمدن خساراتی به بخش های مختلف به خصوص صنعت و تاسیسات صنعتی می شود.

به اعتقاد صاحب نظران و كارشناسان با توجه به كویری بودن یزد و وجود تپه های ماسه ای و شنی در اطراف یزد، اتخاذ تدابیر لازم برای كاهش خسارت ناشی از این طوفان ها شد.

به گفته آنها در صورتی كه كمربندی سبز در اطراف شهر یزد و سایر شهرهای ایجاد شود می توان كمك موثری به كاهش خسارت ناشی از بادهای شدید باشد.

صاحب نظران می گویند: با توجه به وجود كویر و تپه های شنی و ماسه ای و در نتیجه پیدایش و گسترش گرد و غبار و افزایش ذرات معلق در هوا ضرورت مراقبت و اندازه گیری آلودگی هوا در استان یزد ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

یك شهروند یزدی می گوید: وزش طوفان های شدید و گرد و غبار ضمن وارد شدن خسارت ، مردم را رنج می دهد.

'سیدمحمد طباطبایی ' افزود: همه ساله به خصوص در ایام فروردین و اردیبهشت، این استان شاهد وزش طوفان های شدید گرد و غبار است و مشكلاتی را برای مردم این خطه ایجاد می كند.

وی با اشاره به كویری بودن یزد و وجود تپه های ماسه ای و شنی در اطراف یزد خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای كاهش خسارت ناشی از این طوفان ها شد.

وی اضافه كرد: در صورتی كه كمربندی سبز در اطراف شهر یزد و سایر شهرهای ایجاد شود می توان كمك موثری به كاهش خسارت ناشی از بادهای شدید باشد.

از سوی دیگر كارشناسان معتقدند برای كاهش آلودگی هوا در این استان باید برنامه مدون تهیه و عملیاتی شود و باید برای رفع این معضل و مشكل ، برنامه منطقی داشته باشیم و فكری اساسی برای آن بشود.

به اعتقاد آنها شرایط اقلیمی یزد، وجود واحدهای صنعتی و آلاینده از جمله عوامل آلودگی هوای شهری یزد و سایر شهرها هستند و گرد و غبار نیز آلودگی هوا را تشدید می كند.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز چندی قبل با اشاره به آلودگی هوا، گرد و غبار و ریزگردها در سطح استان گفته بود: راه اندازی ایستگاههای سنجش میزان آلودگی هوا و شبكه دائم مراقبت از هوا در این استان ضروری است.

حمید جلالوندی افزود: برای سنجش میزان آلودگی هوا در این استان به حداقل هفت دستگاه سنجش نیاز است.

وی با بیان شهر یزد و محور یزد - اردكان بیش از سایر نقاط استان دارای آلودگی های زیست محیطی است، گفت: حداقل چهار دستگاه آن باید در شهر یزد و بقیه در محور یزد - اردكان استقرار یابد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان یزد از راه اندازی تابلو الكترونیكی نمایش آلودگی هوا در میدانهای شهر یزد برای اطلاع شهروندان از وضعیت كیفی هوا با همكاری شهرداری خبر داد و گفت: ایستگاه سنجش آلودگی هوا و تابلوهای نمایش الكترونیكی آلودگی هوا هر دو باید مكمل یكدیگر هستند كه باید در سطح شهر یزد استقرار یابند تا بر اساس آن بتوان میزان آلودگی هوا را اندازه گیری و ارزیابی نمود.

اداره كل هواشناسی استان یزد نیز اعلام كرد: بر اساس نقشه ها و تصاویر ماهواره های هواشناسی، آسمان استان از روز دوشنبه تا ظرف 24 ساعت آینده كمی تا قسمتی ابری همراه با وزش باد(بعضا' غبارآلود)، از بعدازظهر و ساعات اولیه شب با افزایش ابر و در برخی نقاط با وزش باد شدید و گرد و خاك و احتمال رگبار پراكنده پیش بینی می گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *