جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

جديدترين اخبار از تحولات سوريه

جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 179725
اعلام مصوبه قانون جديد انتخابات و قانون احزاب، اعتراض فرانسه به قانون جديد احزاب سوريه، تحريم جديد اتحاديه اروپا، سفر قريب الوقوع وزير خارجه لبنان به سوريه از جديدترين اخبار سوريه است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد روز پنجشنبه دو مصوبه در خصوص قانون احزاب و قانون انتخابات را اعلام كرد.

دولت سوريه در ۲۴ جولاي گذشته پيش‌نويس قانون احزاب را در ادامه اجراي اصلاحات سياسي در اين كشور تصويب و اعلام كرده بود كه هدف از اين اصلاح، پويا كردن فضاي سياسي كشور و گردش قدرت در سوريه است. همچنين دو روز بعد، در ۲۶ جولاي نيز شوراي وزيران سوريه پيش‌نويس قانون انتخابات سراسري را نيز تصويب كرده و آن را تكميل راه اجراي اصلاحات سياسي در سوريه دانسته بود.

بر اساس قانون جديد احزاب در سوريه، اجازه تعدد احزاب در سوريه داده شده است كه اين امر در نوع خود تحولي بزرگ در عرصه سياسي سوريه به شمار مي‌رود.

* فرانسه: اقدام بشار اسد در اعلام قانون جديد احزاب تحريك‌آميز است

در حالي كه اصلاح دو قانون مهم ديگر در سوريه غربي‌ها را راضي نكرد، وزارت خارجه فرانسه در واكنش به اقدام بشار اسد در اعلام دو مصوبه جديد قانون احزاب و انتخابات، اعلام كرد كه اين اقدام تحريك‌آميز است.

وزارت خارجه فرانسه تشريح نكرد كه اين موضع آن به چه معناست ولي در ادامه اذعان كرد كه اين اقدام بشار اسد گامي رو به جلوست اما كافي نيست.

اين در حالي است كه كشورهاي غربي ضمن حمايت از مخالفان خارج‌نشين بشار اسد، پيش از اين بر اجراي اصلاحات سياسي در سوريه تاكيد مي‌كردند.

* تحريم جديد اتحاديه اروپا عليه سوريه

اين در حالي است كه اتحاديه اروپا سه‌شنبه گذشته با تشديد فشار سياسي بر دولت سوريه پنج نفر ديگر از مقامات اين كشور از جمله وزير دفاع سوريه را نيز در ليست تحريم خود قرار داد.

نشريه رسمي اتحاديه اروپا در خبري اعلام كرد: نام ژنرال «علي حبيب محمود» وزير دفاع سوريه در ليست تحريم ۵ نفره جديد اتحاديه اروپا وجود دارد و وي به دليل ايفاي نقش در سركوب تظاهرات‌كنندگان و مخالفان دولت در سوريه تحريم شده است.

بر اساس اين گزارش، "محمد مفلح " رئيس اداره امنيت نظامي شهر حماة، ژنرال "توفيق يونس " رئيس امنيت داخلي سوريه، "محمد مخلوف " دايي بشار اسد، "ايمن جابر " از فرماندهان نيروهاي لباس شخصي چهار نفر ديگري هستند كه اسامي آنها در فهرست تحريم اتحاديه اروپا به چشم مي‌خورد.

اتحاديه اروپا پيش از اين نيز در اقدامي يكجانبه برخي شخصيت‌هاي سوريه از جمله دولتمردان اين كشور را در ليست تحريم قرار داده بود. تاكنون حدود ۳۰ نفر از سران و دولتمردان سوريه از سوي اتحاديه اروپا تحريم شده‌اند.

* صدور بيانيه شوراي امنيت عليه سوريه

همچنين روز چهارشنبه شوراي امنيت نيز كه در پي مخالفت روسيه و چين از صدور قطعنامه عليه سوريه ناكام مانده است، يك بيانيه غيرالزام‌آور در محكوم كردن دولت سوريه صادر كرد و از آن خواست تا خشونت عليه آنچه وي معترضان خواند متوقف كند.

شوراي امنيت در بيانيه‌اي بدون اشاره به گروهك‌هاي مسلح در سوريه با به كار بردن كلماتي مانند نقض حقوق بشر از جانب مقامات سوريه اعلام كرد «نقض گسترده حقوق بشر و استفاده از زور عليه شهروندان از جانب مقامات سوريه» را محكوم مي‌كند.

پس از چندين نشست و جلسه شوراي امنيت در دو سه ماه گذشته، اين بيانيه سخت‌ترين موضعي است كه شوراي امنيت موفق شده است عليه سوريه اتخاذ كند زيرا كشورهايي مانند چين و روسيه از اعضاي دائم شوراي امنيت و لبنان، آفريقاي جنوبي، هند و برزيل از اعضاي غيردائم بشدت با كشورهايي مانند فرانسه، انگليس و آمريكا براي محكوم كردن سوريه و دخالت در امور داخلي آن به بهانه ناآرامي در اين كشور مخالف هستند.

* وزير خارجه لبنان به سوريه مي‌رود

روزنامه السفير لبنان پنجشنبه خبر داد كه «علي عبدالكريم علي» سفير سوريه در بيروت، پايتخت لبنان،‌ دعوتنامه رسمي «وليد معلم» وزير خارجه كشورش را تسليم وزارت خارجه لبنان كرده است.

«عدنان منصور» وزير خارجه لبنان پس از دريافت اين دعوت رسمي، اوايل هفته آتي به سوريه سفر خواهد كرد تا با معلم، همتاي سوري خود ديدار كند.

علي عبدالكريم علي سفير سوريه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اين سفر مقدمه‌اي است براي ديدار سران سوريه و لبنان اعلام كرد كه اطلاعي در اين خصوص ندارد.

* هشدار «سرنوشت غم‌انگيز» ميدويديف به بشار اسد

رئيس جمهوري روسيه روز پنجشنبه و يك روز پس از صدور بيانيه شوراي امنيت عليه سوريه، رئيس جمهوري اين كشور را به اجراي اصلاحات فوري فراخواند و به وي درباره سرنوشت غم‌انگيز هشدار داد.

در حالي كه روسيه تاكنون با مخالف خود مانع هرگونه اقدام شوراي امنيت عليه سوريه شده است و با مخالفت با صدور قطعنامه عليه دمشق به حمايت از اسد پرداخته است، اين موضع روسيه در نوع خود تحولي در اين خصوص به شمار مي‌رود.

رئيس جمهوري روسيه بشار اسد را به اجراي اصلاحات و سازش با مخالفان دعوت كرد و گفت كه او اگر اين كارها را عملي نكند با سرنوشتي غم‌انگيز رو به رو خواهد شد.

در همين حال، وزارت امور خارجه روسيه تنها راه حل مشكلات سوريه را گفت‌وگو بين نيروهاي سياسي داخلي و عدم دخالت از خارج دانست.در بيانيه‌اي كه در اين خصوص از سوي دستگاه ديپلماسي روسيه منتشر شده آمده است: مقامات مسكو معتقدند كه حل و فصل اوضاع بحراني در سوريه بايد توسط نيروهاي سياسي داخلي در اين كشور، بدون دخالت خارجي و بر اساس گفت‌وگوي گسترده كه تنها راه حل مشكلات كنوني در سوريه است، صورت بگيرد.

* درگيري ارتش و گروهك‌هاي مسلح در شهر حماة

در حالي كه خبرگزاري‌هاي غربي اين هفته هجمه رسانه‌اي خود عليه سوريه را به دليل ورود ارتش اين كشور به شهر حماة براي مقابله با گروهك‌هاي مسلح تشديد كردند، خبرگزاري رويترز مدعي شد كه بيش از صد نفر در اين شهر كشته شده‌اند.

ارتش سوريه اعلام كرده است كه نيروهاي امنيتي و ارتش سوريه هم‌اكنون مشغول مبارزه با گروهك‌هاي مسلحي هستند كه راه‌هاي ارتباطي شهرها را مسدود و به ارعاب و تحريك مردم عليه نظام اقدام مي‌كنند.

بشار اسد در اين هفته در سخناني كه در مجله ارتش اين كشور چاپ شد، در سالروز تاسيس ارتش اين كشور خطاب به نيروهاي مسلح سوريه اعلام كرد كه هر كس گمان مي‌كند كه فشارهاي بر سوريه سبب مي‌شود دمشق از مواضع خود عقب‌نشيني مي‌كند سخت در اشتباه است.

* تحريم يك نماينده پارلمان سوريه

«هيلاري كلينتون» روز گذشته اعلام كرد كه آمريكا تمامي كشورهاي اروپايي، اعراب و كشورهاي ديگر را ترغيب مي‌كند تا به سوريه اعمال فشار كنند تا آنچه آنها سركوب معترضان مي‌خوانند ترك كند.

در همين خصوص اعلام شد كه آمريكا روز پنجشنبه تحريم‌هاي مالي عليه «محمد حمشو» يك نماينده پارلمان سوريه و تاجر نزديك به اسد و خانواده وي تحميل كرد.

* سفير آمريكا بزودي به دمشق بازمي‌گردد

در حاليكه مقامات آمريكايي از جمله وزير خارجه در سخناني مداخله‌جويانه، نظام سوريه را تهديد مي‌كنند، سخنگوي وزارت خارجه اين كشور اعلام كرد كه سفير آمريكا بزودي به دمشق بازخواهد گشت.

* عصبانيت كاخ سفيد از اسد

«جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد نيز روز پنجشنبه در سخناني كه بيانگر عصبانيت آمريكا از نقش سوريه در محور مقاومت و ناكامي‌هاي رژيم صهيونيستي است، گفت: سوريه بدون اسد بهتر است.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *