دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تعليق فروش سلاح ازفرانسه به مصر

يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 155938
در پي تداوم بحران در مصر، فرانسه فروش تسليحات نظامي و تجهيزات ضد شورش به مصر را به حالت تعليق در‌آورد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوي "نوول آبزرواتور "، دفتر نخست‌وزيري فرانسه روز گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: به دنبال بروز تنش در مصر، فرانسه از روز ۲۸ ژانويه (۸ بهمن)‌، فروش هرگونه سلاح و تجهيزات امنيتي به مصر را به حالت تعليق درآورده است.

اعلام خبر تعليق فروش سلاح و تجهيزات امنيتي فرانسه به مصر در حالي صورت مي‌گيرد كه اين كشور پيش از اين به دليل ارسال سلاح و تجهيزات ضد‌شورش به كشور بحران‌زده تونس، مورد انتقاد شديد مخالفان و افكار عمومي فرانسوي قرار گرفته بود.

بنا بر اعلام مقامات آگاه در دفتر نخست‌وزيري فرانسه، تصميم تعليق فروش سلاح از فرانسه به مصر طي نشست ۲۸ ژانويه اتخاذ شد.

به گفته همين منابع، اين تعليق شامل تجهيزات امنيتي، مجوز صادرات محصولات انفجاري از جمله گاز اشك‌آور و نارنجك نيز مي‌شود كه فروش آن‌ها به فرانسه از روز ۲۵ ژانويه (۵ بهمن) به حالت تعليق درآمده است.

مصر از روز ۲۵ ژانويه سال جاري ميلادي تاكنون صحنه قيام و اعتراض بي‌سابقه و تاريخي مردم اين كشور به ادامه حضور "حسني مبارك " بر قدرت است.

بنا بر اعلام سازمان ملل، خشونت‌هاي ۱۲ روز اخير مصر دستكم ۳۰۰ كشته در اين كشور بر جا گذاشته است. اين در حالي است كه وزارت بهداشت مصر نيز روز ۲۸ ژانويه شمار مجروحان اين خشونت‌ها را بالغ بر پنج هزار نفر اعلام كرد.

گمرك فرودگاه شارل دوگل پاريس، ۱۴ ژانويه سال جاري ميلادي و همزمان با فرار "زين‌العادين بن علي " رييس جمهور مخلوع اين كشور از تونس ، از توقيف مقادير قابل توجهي از تجهيزات ضدشورش از جمله نارنجك هاي گاز اشك آور و باطوم از سوي كاركنان اين اداره خبرداد.

هم اكنون برخي از مقامات فرانسوي به دليل حمايت از بن علي و اطرافيان وي به شدت مورد انتقاد و حمله سران احزاب مخالف و برخي از شخصيت‌هاي سياسي اين كشور قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *