سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
۲

سه سوال بی‌پاسخ پورمحمدی از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي

دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 166792
چند روز پس از اظهارات عجیب سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره 65 مفسد اقتصادی و بدهی 6 هزار میلیاردی آنان، رئيس سازمان بازرسي چند سوال اساسی در این باره مطرح کرد که پاسخ آن ها عملکرد ستاد مذکور را بشدت زیر سوال برده است.
سه سوال بی‌پاسخ پورمحمدی از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي
به گزارش جهان، عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و شیوه سینوسی و پرابهام آن در برخورد با مفسدان اقتصادی، سر و صداهای زیادی در هفته های اخیر به پا کرده است. 

گرچه خبری از این ستاد در سالروز صدور فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب(۱۰ اردیبهشت ماه) خبری نبود اما علي آقاي محمدي سخنگوي آن سه روز بعد به جمع خبرنگاران آمد و از شناسایی ۶۵ نفر که در مجموع شش هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند، خبر داد.

وی در سخنانی عجیب بخشی از این "مفسدان شناسایی شده" را تبرئه کرد و حتی اصلی ترین آنان را که ۱۰۰۰ میلیاردتومان بدهی بانکی دارد، "قهرمان ملی" نامید. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در موضعی قاطع این مفسدان را "نقره داغ" کرد تا از این پس کسی به فکر مفسد اقتصادی شدن نیفتد. وی گفت: نام این مفسدان به عنوان بدحساب در سامانه ای که همه بانکها به آن دسترسی دارند درج می شود و نمی توانند از هیچ خدمات بانکی از جمله نقل و انتقال پول، دریافت دسته چک و نظایر آن استفاده کنند! 

اظهارات عجیب و برخورد ملایم سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي واکنش های منفی زیادی را در میان ناظران و فعالان سیاسی و اقتصادی و مسئولان قضایی به دنبال داشته است. 

در آخرین نمونه، مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور روز گذشته در نشست خبري خود با رسانه‌هاي خبری با اشاره به وجود ۵۰ هزار ميليارد تومان معوقات بانكي، آن را "به هیچ عنوان قابل دفاع و توجیه ندانست." 

وی سپس با اشاره به آمار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره بدهی ۶ هزار میلیاردی ۶۵ مفسد اقتصادی و نحوه برخورد با آنان، چند سوال اساسی مطرح کرد که پاسخ آن ها عملکرد ستاد مذکور را بشدت زیر سوال برده است. 

پورمحمدی ابتدا از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي پرسید که تکلیف ۴۴هزار میلیارد تومان معوقه باقیمانده چه شده است؟ 

وی سوال دوم را این گونه بیان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در مورد این شش هزار میلیارد معوقه مذکور چقدر کارساز بوده است؟ 

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در بیان سوال سوم هم گفت که "آیا اقدامات صورت گرفته در این زمینه از ایجاد معوقات بیشتر جلوگیری می کند یا خیر؟ 

وی در ادامه بی تدبیری، فساد و عوامل خارج از اراده را سه علت ایجاد معوقات بانکی دانست و با بیان اینکه همه معوقات ناشی از نبودن نظارت است، افزود: در كشور ۵۰ هزار ميليارد تومان معوقات بانكي داريم كه بخش دولتي تنها توانسته ۶ هزار ميليارد تومان آن را شناسايي كند و هنوز هم باز پس نگرفته است.
آقا محمدی روز ۱۸ اردیبهشت هم از معرفی ۲۰ مفسد اقتصادی به دستگاه قضايي خبر داده و گفته بود پرونده اين در حال حاضر در دادگاه سيره قضايي را طي مي‌كند. 

سخنان وی اما در کمتر از ۲۴ ساعت از سوی سخنگوی قوه قضائیه تکذیب شد. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تاکنون هیچ مفسدی از سوی این ستاد به دستگاه قضا معرفی نشده است، عنوان کرد: ما منتظریم تا اسامی را اعلام کنند البته وی اول اعلام کرده ۶۵ نفر، بعد گفته است که با آنها به تفاهم رسیدیم و تعدادشان به ۲۰ نفر کاهش یافت ولی هیچ نامه‌ای مبنی بر اسامی مفسدان اقتصادی از سوی این کمیته به دستگاه قضا ارایه نشده است.

رييس سازمان بازرسي كل كشور هم روز گذشته در پاسخ به سوالي درباره ليست سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: ليست آقامحمدي مربوط به مصوبات بانكي است و هنوز خودشان اعلام نكرده‌اند.
عملکرد پرابهام ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در اجرای وظیفه خود در شرایطی است که محمدرضا رحیمی، رئیس این ستاد خود متهم به فساد اقتصادی است.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور سال گذشته از اتهام فساد مالی رحیمی خبر داده و گفته بود این پرونده با اخذ اظهارات سایر متهمان به دادگاه می رود و معاون رئیس جمهور باید مانند هر متهم دیگری در قبال اتهاماتش از خود دفاع کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ملت شريف ايران اساسا سر کاريد. امان از وقتي که قاضي شريک دزد باشه. فقط کافيه که نيمي از اين پولها به صاحبان اصلي يعني ملت برگردانده تمام مشکلاتشون مرتفع ميشه. مجلس ناظر هم فعلا خواب تشريف داره. آخرش هم رهبري وارد ميشه تا کار درست بشه
Iran, Islamic Republic of
حداقل دونماینده مجلس از فساد و اختلاس مالی رئیس فعلی مبارزه با مفاسد اقتصادی با ذکر اسم ایشان در برنامه زنده تلویزیونی نام برده اند و گفته اند تخلف سنگین مالی ایشان در پرونده محرز و اثبات شده است . رجوع به برنامه دیروز امروز فردا سال گذشته و ... . این دیگر چه مملکتی است ؟ من جوان چطور اعتقاد و ایمانم را به نظام و اسلام حفظ کنم وقتی اینطور جلوی چشم ملت ، دزدی و اختلاس صورت میگیره و هیشکی صداش هم درنمیاد و برخوردی هم صورت نمیگیره. ایها الناس من نمیتونم این مسائل رو برای خودم هضم کنم . والله همش از خودم دارم سئوال میکنم یعنی همه چیز کشک ؟