شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰
پنتاگون :

شش دریانورد دیگر ایرانی را هم نجات دادیم

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب: 203393
هنوز چند روزی بیشتر از نجات ۱۳ نفر از ماهیگیران ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا از دست دزدان دریایی نگذشته است که پنتاگون اعلام کرده است که ۶ دریانورد ایرانی را نیز روز سه شنبه در آب های خلیج فارس نجات داده است
تابناک ،  سخنگوی پنتاگون از نجات دریانوردان ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در خلیج فارس خبر داده است .

جرج لیتل سخنگوی پنتاگون گفته است که گارد ساحلی آمریکا در آب های خلیج فارس ۶ دریانورد ایرانی را که با مشکل روبرو شده را نجات داده و یک نفر از آنان را که سوختگی روبرو بوده است را مداوا کرده است .
در همین ارتباط بی بی سی گزارش داده است که کشتی این ۶ دریانورد ایرانی در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر ام قصر عراق با مشکل فنی در موتور خانه خود روبرو شده و نیروهای آمریکایی به کمک آنان شتافته اند .

مقامات ایران تا کنون این خبر را به صورت رسمی تاکید نکرده و واکنشی به آن نشان نداده اند.

ژست بشر دوستانه یا راهی برای دیپلماسی ؟

اقدام آمریکایی ها در رسانه ای کردن نجات ایرانیان در هفته اخیر در دو نوبت در حالی است که تا پیش از این یا چنین اقداماتی انجام نمی شد و یا اگر هم انجام می شد به این صورت رسانه ای نمی گردید . در روز های اخیر و با بالا گرفتن تنش بین امریکا و ایران ، نیروهای دریایی آمریکا در قالب اقدامات بشر دوستانه به نجات ایرانیان پرداخته اند . ژستی که در راستای سیاست اعلامی آنان یعنی حضور نیروهای آمریکایی برای حفظ امنیت در خلیج فارس قرار دارد . در این مرحله ممکن است هدف آمریکایی ها به رخ کشیدن لزوم حضور آنان در خلیج فارس باشد به نحوی که حتی ایرانیان هم از این حضور منتفع می گردند .

علاوه بر این ، هر حادثه ای که بین دو کشور ایران و آمریکا صورت می گیرد که دلالت بر نوعی ارتباط بین دو کشور باشد ، به سرعت از سوی تحلیل گران به عنوان فرصتی برای گفتگو بین این دو کشور تلقی می شود و تاکید بر چنین حوادثی این ظن را بیشتر تقویت می کند . رسانه ای کردن خبر نجات گروه دومی از ملوانان ایرانی به زعم برخی از تحلیل گران در این چارچوب قابل بررسی است ، به ویژه آنکه اقدام نخست آمریکایی ها در نجات ایرانیان گروگان گرفته شده توسط دزدان دریایی با واکنش مثبت وزارت خارجه ایران هم همراه گردیده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *