جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

مذاكرات سري بين آمريكا و طالبان با ميانجي‏گري پاكستان و عربستان

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 78904
فارس: يك روزنامه‏نگار پاكستاني گزارش كرد، سازمان‏هاي اطلاعاتي پاكستان و عربستان سعودي ميانجي مذاكراتي هستند كه به شكل محرمانه بين طالبان و ايالات متحده در جريان است.

پايگاه اينترنتي "خانه شفاف‏سازي اطلاعات " (Information Clearing House) در مقاله‏اي به قلم "عزاز سيد "، روزنامه‏نگار پاكستاني با اشاره به گذشت 8 سال از آغاز جنگ خونين آمريكا و متحدانش در افغانستان تصريح كرد: پس از اين زمان طولاني به نظر مي‏رسد كه آمريكايي‏ها تازه متوجه شده‏اند كه بايد درسياست‏هاي خود در افغانستان تجديدنظر كرده و طالبان را از طريق سازمان‏هاي اطلاعاتي پاكستان و عربستان در مذاكرات شركت دهند. عزاز سيد اين مطلب را به نقل از برخي مقامات بلندمرتبه آگاه نقل كرده است.

اين روزنامه‏نگار پاكستاني از قول يكي از مقامات بلندمرتبه دخيل در مذاكرات محرمانه مذكور نوشت: "ما فرآيند مذاكره با طالبان را آغاز كرده و اميدواريم كه مثمرثمر باشد. "

اين مقام آگاه در ادامه اظهار داشته است: در مذاكره با طالبان چهار نماينده بي‏طرف به نمايندگي از حكومت عربستان، سازمان اطلاعاتي اين كشور (GID)، حكومت پاكستان و سازمان اطلاعاتي پاكستان (ISI) حاضر بوده‏اند. GID و ISI به نمايندگي از دولت آمريكا و سازمان CIA در مذاكرات شركت كرده بودند.

اين مقام آگاه افزوده است: هدف اصلي سفر اخير "لئون پانتا " (Leon Panetta)، رئيس سازمان CIA به پاكستان نيز بررسي پيشرفت اين مذاكرات پشت پرده بوده است.

عزاز سيد به نقل از اين مقام آگاه اضافه كرد كه اين چهار نفر نقش دلال را بين ايالات متحده و طالبان افغانستان بازي مي‏كردند. در ميان ايشان "عبدالله اناس "، فرزند خوانده مشاور سابق "اسامه بن لادن " يعني "عبدالله عظام " كه در سال 1989 با دو پسر خود در پيشاور پاكستان كشته شد نيز حضور داشت. اناس در انگلستان زندگي مي‏كند، با اين حال روابط نزديكي با طالبان و حتي القاعده دارد.

"ابوالحسن مندي "، رهبر سرشناس سابق سازمان "رباط عالم اسلامي " نيز از جمله مذاكره كنندگان بوده است. وي ساكن مدينه منوره است. همچنين "ابوجود محمود سامرايي " كه يك عراقي بوده و با يك زن پاكستاني ازدواج كرده و به خاطر نقشش در جنگ افغانستان از سوي "ضياءالحق "، رئيس جمهور اسبق پاكستان مليت پاكستاني دريافت كرده است نيز در اين مذاكرات حاضر بوده است.

مذاكره كننده ديگر، "مولانا فضل‏الرحمن خليل " است كه رهبر گروهي از شبه نظاميان پاكستاني است. خليل كه قبلا به عنوان بنيان‏گذار حركت الانصار شناخته شده بود اكنون رياست حزب المجاهدين را برعهده دارد.

اين روزنامه‏نگار پاكستاني تصريح كرد: خليل از جمله كساني بود كه فرمان معروف صادره از سوي اسامه بن لادن و "ايمن الظواهري " را مبني بر وجوب قتل آمريكايي‏ها امضا كرده بود. دستورات خليل هم براي طالبان پاكستان و هم براي طالبان افغانستان محترم شمرده مي‏شود، همچنين گفته مي‏شود كه وي به همراه سران پاكستاني نقش دلال را براي تحقق صلح در اين كشور بازي مي‏كند.

در پايان اين گزارش عزاز سيد به نقل از برخي منابع قابل اعتماد افزود: "ملا عمر " رهبر طالبان افغانستان وزير خارجه در سايه خود به نام "آقا معتصم " را مامور مذاكره با آمريكايي‏ها كرده است. اين منابع تاكيد كرده‏اند كه مذاكرات تاكنون در مراحل ابتدايي بوده است اما ممكن است پس از عيد قربان به شكل جدي‏تري دنبال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *