جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۲۸

واکنش دبیر به قتل قوی ترین مرد ایران:هیچ کس در امان نیست

دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 176385
واقعیت این است که تلخ‌تر از چنین رویدادهایی، این احساس که ما آدم‌ها یاد نگرفته‌ایم برای آرامش و امنیت یکدیگر احترام قائل شویم، جانمان را و جان همنوعمان را عزیز بشماریم و آن هنگام که نقاب خشم می‌خواهد بر صورتمان بنشیند «کظم غیظ» کنیم؛ اهمیت دارد.
به گزارش جهان پس از واقعه قتل قهرمان مسابقات قوی ترین مردان ایران که دومین واقعه منجر به قتلی است که نام یکی از این چهره ها - یک بار تحت عنوان قاتل و یک بار تحت عنوان مقتول- در آنها وجود داشت، علیرضا دبیر در یادداشتی برای آینده نوشت:

روز میلاد امام عصر (عج)، میان تمام پیامک‌هایی که به نشانه تبریک و تهنیت آن عید بزرگ دست به دست می‌شد، ناگهان خبری آمد که کام اهالی ورزش را تلخ کرده و آنها را دراین فکر فرو ببرد که چه زمانی قرار است داستان تلخ «خشونت» در ورزش ایران خاتمه یابد.

روح‌ا... داداشی- قوی‌ترین مرد ایران به ضربات پی در پی چاقو کشته شده بود و هیچ‌کس هم باور نمی‌کرد که فاصله میان حیات و ممات کسی که به زور بازو و قوت جان شهره بود، چنین کوتاه و سخت باشد. خبری از جنس بسیاری از اخبار دیگر که طی ماه‌های گذشته شنیده‌ایم و هر بار بابت آنها غصه خورده‌ایم، بغض کرده‌ایم و بالاتر از تمام اینها در این اندیشه فرو رفته‌ایم که پس تکلیف آرامش و امنیتی که حق هر شهروند است، چه می‌شود. وقتی کسی با چنین سوابقی هدف تیغ کینه و خشم قرار می‌گیرد، تکلیف آن آدم ساده و نحیفی که می‌خواهد میان همین خیابان‌ها، جاده‌ها خانواده‌اش را به شادی و نشاط میهمان کند، چیست؟

واقعیت این است که تلخ‌تر از چنین رویدادهایی، این احساس که ما آدم‌ها یاد نگرفته‌ایم برای آرامش و امنیت یکدیگر احترام قائل شویم، جانمان را و جان همنوعمان را عزیز بشماریم و آن هنگام که نقاب خشم می‌خواهد بر صورتمان بنشیند «کظم غیظ» کنیم؛ اهمیت دارد. این روزها بسیار بیش از آنچه در تصور بیاید، عصبانی هستیم، حرمت می‌شکنیم، یکدیگر را نمی‌بینیم و نمی دانیم که هیچ‌کس در قبال این عصبانیت‌ها و ندیدن‌ها مانند خود ما مسئول نیست.

نمی‌خواهیم بپذیریم که اگر به تعداد تمام مردم، پلیس و مامور و نگهبان هم بگذاریم، باز خشم و جنون آنی خودمان می‌تواند فاجعه بیافریند و جان‌های شیرین را بستاند. روح‌ا... داداشی با تمام توانمندی‌ها و توانایی‌هایش قربانی این خطای رایج شد تا بیندیشیم و متوجه شویم که با فراگیر شدن چنین خطای بزرگی، هیچ کس با هیچ سطحی از توانایی و زورمندی در امان نیست. تا شاید به این فکر کنیم که چنین زیستن و چنین رفتار کردن شایسته هیچ جامعه بشری متمدنی نیست. تا شاید فراموش نکنیم که این اتفاق می‌تواند لحظه‌ای دیگر کنار گوش خودمان و برای عزیزترین‌هایمان روی داده و زجر و درد ناشی از آن تا پایان عمر عذابمان دهد.

«خشونت» این روزها نزدیک‌ترین فاصله ممکن را با رفتار ما پیدا کرده و این اتفاق آنقدر نگران کننده و پراهمیت هست که لازم باشد خواص و اهل اندیشه در کنار هم نشسته و برای آن چاره‌اندیشی کنند. که لازم باشد نهادهای مسئول، احساس مسئولیت را یک بار دیگر به خاطر آورده و فراموش نکنند که در قبال گناهی که از ناحیه گسترش خشونت میان مردم، حاصل می‌شود آنها هم باید زمانی پاسخگو باشند.

روح‌ا... داداشی فارغ از اینکه زمانی پرونده درگذشتش بسته شود یا نه، لااقل با مرگ ناگهانی‌اش این احساس را پدید آورد که هر چه زودتر باید کاری کرد پس خداوند روحش را قرین آمرزش و رحمت نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام. اول از همه بگم هدفم از نوشتن توهین به این گروه از ورزشکاران و این مرحوم نیست که او دستش از این دنیا کوتاه است و وظیفه ما در قبال او طلب مغفرت است. اما شما اخباری را که پیرامون ورزشکاران این رشته ورزشی است کنار هم قرار دهید. از زور گیری و نزاع خیابانی به قتل میرسیم (نمونه‌اش هم توسط یکی دیگر از قهرمانان این رشته در سایت‌ها اعلام شد) خب حالا یک بار در یکی از همین نزاع‌ها طرف مقابل سریعتر عملکرده و این اتفاق رخ داده. عرضم مخالفت با نوشته اقای دبیر نیست که اون بحث ضرورتش بر کسی پوشیده نیست ولی مهمتر از اون فکری به حال و اوضاع ورزشکاران این رشته کنید که به زور و ضرب قرص و مکمل‌های مضر برای بدن در کوتاهترین زمان به هیکل‌های آنچنانی می‌رسند
Iran, Islamic Republic of
وقتی که هر بچه لاتی میره ورزشکار میشه(که متاسفانه اگر سوابق اکثرشونو مرور بفرمایید به این نتیجه می رسید) و بعد هم قهرمان وبعد از آن هم الگو برای نسل جوان.در این حالت هم نسل جوان معیوب پرورش می یابد و هم انتظار چنین وقایع و حتی بدتر از اینها را هم باید داشت.البته بنده قصد جسارت به مرحوم داداشی را ندارم ولی خداییش اکثر قریب به اتفاقشون اینطورین که عرض کردم.
Iran, Islamic Republic of
جدا"آقاي دبير درست بيان كرده فروبردن خشم وتمرين وممارست براي اينكار علاوه بر جلوگيري از عواقب بعدي عصبانيت ‘مارا در پيروي ائمه ثابت قدم ميدارد .مگر ما پيرو همان عزيزاني نيستيم كه بارها در طول زندگي پربركتشان مورد تمسخر‘توهين وتحقير افراد مخالف قرار ميگرفتن وهميشه با صبر وگذشت درسهاي تكان دهند ه اي به بشريت وما مدعيان رهرو آنها دادند اما چه شده كه متاسفانه امروزه ما دربرابر كوچكترين ناملايمتي ومثلا" توهين ازكوره در ميرويم وعاقبتش نابودي جان ومال خودمان وديگران ميگرديم؟راستي ايراد كار دركجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟بياييد همه كمي درنگ كنيم ودر موقع خشم خويشتن داري بيشتري بعمل آوريم واين ميسر نميشود مگر با تمرين وذهنيت قبلي براي گذشت.مطمئن باشيم با گذشت نه تنها چيزي از ما كم نميشود بلكه مايه مباهات وافتخار براي ماست.
Iran, Islamic Republic of
خداوند ايشان را در جوار رحمت رحماني خود جاي دهد اما تا مشخص شدن علت حادثه قضاوت و تحليل كمي عجولانه به نظر مي رسد.
Iran, Islamic Republic of
ماشا ء الله قوه قضائیه 10 سال پیش یکی از اقوام اینجانب بنام سعید بهرامی در محلات کشته شد هنوز قاتل در زندان رجز می خواند به امید اینکه 40سال بعد ایشان توسط حضرت عزرائیل جانش ستانده شود
آقای دبیر این اولین خشونت نبوده که در رسانه ها نوشته می شود. چرا الان یادتان افتاده. قبلا خواب بودید
Iran, Islamic Republic of
امنيت فداي اختلافات شده
Iran, Islamic Republic of
ننگ برنيروي انتظامي بي عرضه بادكه فقط زورش به زنان بيچاره ميرسد.نيروي انتظامي به جاي سركوب زنان ودختران به بهانه بدحجابي اراذل و اوباش راسركوب بكند .
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
خداوند ایشان را رحمت کند اما کسی که عنوان قهرمانی در سطح ملی را با خود یدک می کشد باید بیشتر از مردم دیگر صبر و خشیت در رفتار داشته باشد چرا باید قهرمان ملی ما درگیر نزاع خیابانی بشود ؟
United States
بسم الله الرحمن الرحیم:
قل اعوذ برب الفلق من شر ماخلق ومن شر غاسق اذا وقب و من شر النفاثات فی العقد ومن شر حاسد اذا حسد
به نظر حقیر باید ریشه این جنایت را در آخرین دوره مسابقات قوی ترین مردان ایران جستجو کرد.
سالها صبر بباید پدر پیر فلک را _ تادگرمادرگیتی چوتوفرزند بزاید.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
Iran, Islamic Republic of
آقای دبیر چرا شایعه پراکنی میکنی؟ مگه وزیر کشور نگفته که در کشور ناامنی نداریم. پس این حرفها چیه؟ اصلا از کجا معلوم که این بنده خدا مرده؟ شاید هنوز زنده است. خیالاتی نشدید؟ حرف شما را قبول کنیم یا حرف وزیر کشور را؟ البته حرف وزیر کشور را ...!!!؟
United States
حالا کی از جزئیات ماجرا خبر داره که فکر می کنید این بابا بخاطر عصبانی شدنش مرده
لابد یه ظلمی داشته بهش می شده یا مسائلی دذیگه مطرح بوده که ما هنوز خبر نداریم پس یه طرفه به قاضی نریم چرا همیشه در قضاوتهای ما کسی که بیشترین آسیبو دیده محکومه ؟!
Iran, Islamic Republic of
قهرمان یا یک آدم عادی ؛ وقتی کسی مدتی قبل پدر خود را از دست داده مسلماً یک سری مسائل اعصاب خردکن برایش اتفاق می افتد و در این مدت اعصابش ضعیف شده . نباید زود قضاوت کنیم که چون از لحاظ جسمی آدم قدرتمندی بوده به خاطر قدرتش سریع عصبانی شده چرا که آدمی که اعصابش ضعیف شد دیگه به زور و بازوی خودش و طرف مقابلش نگاه نمیکنه فقط میخواد حرکتی انجام بده که خودش رو از لحاظ روحی تخلیه کنه .
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه. اون که قویترین مرد ایران بود، این شد؛ تکلیف ما چهار پاره استخونها دیگه چی میشه؟!!!
این همون امنیت و آرامشیه که آقایون میفرمایند در حد عالیه؟
وقتی نیروی انتظامی برخورد نمیکنه، وقتی هم برخورد میکنه قوه قضائیه کوتاه میاد، تازه از همه طرف هم علیه نیرو جوسازی میشه، بعد هم تا دستگیر میشن دو روز بعد آزادند، خوب نتیجه همین میشه دیگه!!!
شما در صفحات حوادث ببینید چند درصد جرمها رو افراد سابقه دار انجام میدن! این یعنی تمام اون دستگیری و محاکمه و ... همش کشک!!
Iran, Islamic Republic of
ای آقای دبیر در این جامعه خیلی از این اتفاقات پیش می آید آیا باعث شد شما دست به قلم شوید ؟ آیا حتی یک تسلیت به خانواده آن دختر دانشجو که در پل مدیریت به رحمت خدا رفت گفتید...؟ عجب !!!
Iran, Islamic Republic of
آقای دبير مواظب باش يا گول فضا سازي عده اي را داري مي خوري يا تو هم جز برنامه آنها هستي و دارن از تو براي اهدافشان استفاده مي كنند و الا چطور شما يكدفعه نامه مي دهيد
خدا رحمتش کند قطعا این قهرمان کشور صبر و درایت داشته و یکی از خصوصیات قهرمانان غیرت و تعصب و مردانگی است که حتما این را هم داشته که درگیر شده !!!
پس نباید بگوییم چرا درگیر شده چون بی خاصیت و بی تفاوت نبوده می توان فهمید هنوز غیرت در این کشور نمرده و وجود دارد و انسانهای متعصب هم وجود دارند چه مرد و چه زن روحش شاد و راهش پر رهرو باد به جامعه ورزشکاران نیز تسلیت می گوییم
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه ایشون هم خیلی خودشونو باور دارن و دست به قلم شدن.متاسفانه شورای شهر و نوشتن برای اینجور افراد کار خوبی نیست.ایشون باید میرفتن همون دنبال ورزش .اونجا موفق هم میشدن و شرمنده مردم هم نمیشدن .چون کاریو قبول کردن که خودشون هم نمیدونن چیکارن.
Iran, Islamic Republic of
عوض اینکه یه فاتحه ای، چند تا آیه قرآنی برای ایشون بخوانید، جنگ و دعوا راه انداختید پشت سر اون مرحوم!
خدا رحمتش کند. روحش شاد...
Iran, Islamic Republic of
فاتحه..
سلام. یه حسی به من میگه این مدل خشونت ها ممکنه با برنامه باشه. تا اینطور ایران رو معرفی کنند که یه جامعه نا امن و سرشار از خشونت و نا آرامی است و حتی اینکه بعد از فتنه بیشتر ...
بهر حال این فقط یه احتماله و میشه از طریق رصد نوع رسانه ای کردن شبکه های غربی تا حدودی ظن را برطرف کرد.
بنظرم بهتره یه کمی وزارت اطلاعات ونیروی انتظامی به این مسأله توجه داشته باشند. روحانی ، ورزشکار ، فرد ساده یا .... در معرض تهدیدند
United States
بابا حرف دبیر چیز دیگه ای هست. منظورش اینه که در جامعه تحمل و مدارا کم شده. مگه دروغ میگه، یکی از همین قهرمان ها چند هفته پیش بخاطر جلوگیری نکردن از خشمش قتل انجام داد. این مسئله ربطی به مرحوم داداشی نداره و سوال این جاست که چرا ان جوان جرات چاقو کشیدن پیدا میکنه.بقول دبیر اگر برای تک تک ما هم مامور بزارند ولی نتونیم جلوی خشم خودمون رو بگیریم همین آشه و همین کاسه. چرا تمام کاسه کوزه ها سر نیروی انتظامی شکسته میشه.
Iran, Islamic Republic of
نکنه آقای دبیر برای مجلس برنامه‌ای دارند یک موقع ایشون دیگر ورزشکاران فکر نکنند خبریه مجلس جای افراد سیاستمداره نه ورزشکار
Iran, Islamic Republic of
برخورد برخي قضات ترسو و دنيا طلب و محافظه كار با اراذل و اوباش بايد شاهد همين اوضاع باشيم اصل قضيه را نمي توانيد لاپوشاني كنيد وبا ذكر نام دبير مردم را گول بزنيد
Iran, Islamic Republic of
پس وظيفه نيروي انتظامي چيست؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من قوه قضائیه مسئول است اگر خیلی جدی با این افراد برخورد شود و آنها را خیلی سریع به سزای اعمالشان برسانند هیچ وقت در این جامعه این چنین اتقاقاتی نمی افتد
واقعا جای تاسفه که یک ورزشکار اینطور ناجوانمردانه کشته شده بعد یک عده کامنت گذار محترم به جای طلب آمرزش بحث میکنن که خود این مرحوم چقدر مقصر بوده یا اینکه ایشون عصبانی بودن یا نه و... بابا مگه شما قاضی هستین یا اینکه توی صحنه ی جرم بودین و همه ی وقایع رو از نزدیک دیدین؟که اینقدر راحت قضاوت میکنید؟! کاش کمی خودمون رو جای خانواده ی اون مرحوم میذاشتیم و اینقدر راحت به خودمون اجازه نمیدادیم هر چی خواستیم بگیم! اگر خدای نکرده خدای نکرده شما جای خانواده ی داداشی بودین با دیدن برخی کامنتها چه حالی میشدین؟!من نمیدونم چرا ما گاهی اوقات اینقدر بی انصاف میشیم.