جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۶۳
مطهری خطاب به احمدی نژاد:

چه کرامتی از مشائی دیدی که امام را رها کردی؟

شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۱۹
کد مطلب: 161768
شما در زمان انتخابات ۸۴ و ۸۸ صداقت کافی به خرج ندادید و این افکار خود را آشکار نکردید و نگفتید من فردی هستم مرید آقای مشایی و این افکار ویژه را درباره نوروز و مکتب ایران و مسئله حجاب و به طور کلی امور فرهنگی دارم. مردم به شما به عنوان یک فرد حزب اللهی و حساس نسبت به مسائل فرهنگی و اخلاقی رأی دادند اما امروز حرف های روشنفکرانه از جناب عالی می شنوند و البته همه می دانند که این حرف ها و فکرها از آثار ارادت و سرسپردگی فکری به آقای مشایی است و الا شما در زمان تحصیل در دانشگاه علم و صنعت که اینجانب نیز دو ترم با شما در آن جا بودم این افکار را نداشتید.
مطهری خطاب به رئیس جمهور: آیامتن سخنرانی تان درجشن نوروز راقبل از ایراد به اطلاع رهبرمعظم رساندید؟ 
علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور در باره رویکردهای فرهنگی دولت تذکراتی داد.

به گزارش جهان بخشهای مهم این نامه که سایت «تابناک»، آن را منتشر کرده به شرح زیر است:


*در سخنان خود آن قدر برای نوروز محاسن و کرامات قائل شده اید که به طور طبیعی این سؤال برای انسان پیدا می شود که اگر نوروز چنین مکتبی است، چه نیازی به رسالت پیامبر اسلام و نزول قرآن و آن همه زحمات از روز بعثت تا به امروز برای زنده نگه داشتن اسلام و سپردن آن به نسل های بعدی بوده است؟


* همه ما نوروز را یک انتخاب خوب از سوی ایرانیان باستان می دانیم که بهترین ایام سال از نظر اعتدال طبیعت را برای گردش و تفریح و دید و بازدید انتخاب کردند، یعنی اهمیت نوروز در ظرف زمانی آن یعنی آغاز فصل بهار است که طبیعت بعد از آن که در پاییز و زمستان مرده بود، دوباره زنده می شود، و در آثار اسلامی نیز آمده است که هرگاه بهار را دیدید زیاد از قیامت یاد کنید، یعنی بهار نمونه ای از قیامت در همین دنیاست.آن چه که از نوروز به اذهان متبادر می شود همین مقدار است و این که بخواهیم نوروز را به عنوان یک مکتب و فرهنگ معرفی کنیم کاری است تکلف آمیز و عقل ها را قانع و دل ها را خاضع نمی کند. به علاوه خرافاتی که در نوروز هست مانند چهارشنبه سوری و سیزده به در هیچ گاه در اسلام تأیید نشده است


*جناب عالی در سخنرانی خود در دومین جشن جهانی نوروز فرمودید «نوروز فراتر از مرزهای جغرافیایی، نژادی، زبانی و جزء جدایی ناپذیری از فرهنگ الهی و انسانی مردمان منطقه ما و بسیاری دیگر از مردم جهان است» و بعد از آن که به قول خودتان ارزش های نوروز را برشمردید مانند «نو شدن و حیات دوباره طبیعت، تولد و شروعی مجدد، نگاه کریمانه آسمان به زمین، بارش رحمت و رویش زیبایی ها» که اکثر آن ها در «فرا رسیدن بهار» خلاصه می شود فرمودید «از این رو نوروز انسان ها را به فراسوی مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبانی منتقل می کند.»
معلوم نیست این نتیجه چگونه از آن مقدمه گرفته می شود زیرا وقتی نوروز، سنتی مربوط به ملت های فارسی زبان است، حداکثر، پیوندی عاطفی و نه ایدئولوژیک واعتقادی میان این ملت ها پدید می آورد و پیام آن این است که ما ملت های فارسی زبان بهترین ایام سال را برای گردش و تفریح و دید و بازدید انتخاب کرده ایم...
آیا ملت های دیگر حق ندارند ادعا کنند که فلان سنت ما بهتر است، شما بیایید سنت ما را بپذیرید، چرا ما نوروز شما را بپذیریم؟


*فرموده اید «در منطقه ما و هر جا که سفره نوروز پهن است ارزش های انسانی در اوج است». آیا این که ارزش های انسانی در منطقه ما نسبت به دنیای غرب زنده تر است ناشی از اسلام است یا نوروز؟ اگر اسلام نبود و فقط نوروز بود آیا ما در همین سطح از رعایت ارزش های انسانی بودیم؟ در ایران ساسانی که فقط نوروز بود و اسلام نبود چه جنایاتی علیه ملت ایران رخ می داد؟ آیا جامعه، طبقاتی نبود به گونه ای که کشاورز زاده و کفاش زاده حتماً باید کشاورز و کفاش می شد و استعدادهای خدادادی آن ها تباه می گردید؟ آیا ظلم های انوشیروان را که به غلط «عادل» نامیده شده است در تاریخ نخوانده اید؟ آیا داستان سه هزار زنی را که در حرمسرای خسرو پرویز زندگی شان تباه می شد نشنیده اید؟ اگر نوروز این همه کرامات دارد که به قول شما «زمینه ساز روابط عمیق و گسترده انسانی بین انسان ها و ملت هاست» پس چرا ایرانیان دوره ساسانی آن گونه از اسلام استقبال کردند و مقاومت جدی در مقابل سپاه مسلمین از خود نشان ندادند؟

*با اشاره به ظهور امام زمان علیه السلام فرموده اید «او خواهد آمد و با کمک صالحان و نوروزیان یگانه پرستی، یک رنگی، عدالت و عشق را به انسان هدیه خواهد کرد». در کدام یک از متون اسلامی «نوروزیان» هم ردیف «صالحان» قرار گرفته است و اساساً با عقل جور در می آید که هر کس که در روزهای اول بهار به گردش و تفریح و دید و بازدید رفت و نوروزی بود لزوما جزو صالحان است؟

تعبیر «یگانه پرستی، عدالت و عشق» ترجیع بند سخنان شما در موارد گوناگون است، هم چنان که در جای دیگرِ همین نطق خود نیز گفته اید «تجلی حقیقی نوروز آن گاه است که خداپرستی، عدالت و عشق در جهان حاکم شود» و در پایان نیز فرموده اید «از خداوند متعال برای همه بشریت صلح و سلامتی و رفاه و شکوفایی در سایه توحید، عدالت و عشق مسئلت می کنم» و در موارد زیاد دیگری نیز سعی داشته اید به جای استفاده از کلمه «اسلام» یا «آرمان های اسلامی» از سه گانه «یگانه پرستی، عدالت و عشق» استفاده نمایید، به خیال این که با این عناوین کلی و گاه مبهم بهتر می شود مردم جهان را جذب کرد، در حالی که فرضاً به این وسیله جذب شوند اهداف ما تأمین نمی شود.

*صهیونیست ها و آل سعود و صدام نیز یگانه پرست اند. اسلام بالاتر از این می خواهد، یعنی ایمان و عمل به دستوراتی که پیامبر اسلام به عنوان صراط مستقیم زندگی و یگانه راه نجات بشر از سوی خالق بشر آورده است.

*«عشق و محبت به همه انسان ها» نیز که در کلام شما زیاد تکرار می شود تعبیر درستی نیست. از نظر اسلام باید برخی انسان ها را دوست داشت و برخی را دشمن. تولی و تبری که در اسلام آمده است ناظر به همین مطلب است. باید مؤمنین را دوست داشت و کافران را ـ یعنی کسانی که از روی عناد اسلام را نپذیرفته اند ـ دشمن.


*به هر حال اسلام را نباید در سطح مکتب محبت که مکتب هندی است یا مکتب مسیحیت تحریف شده پایین آورد بلکه اساساً هنر اسلام به همین تک بعدی و تک ساحتی نبودن آن و توجه به همه ارزش های انسانی است و به تعبیر شهید آیت الله مطهری «انسان کامل انسانی است که همه ارزش های انسانی را به طور هماهنگ و در حد اعلی در خود رشد داده باشد». اسلام، هم دین محبت است و هم دین شدت، هم دین صلح است و هم دین جنگ، ولی هر کدام در جای خود.

*استدلال شما و آقای مشایی این است که چون از اسلام برداشت های مختلفی شده و مثلاً عده ای عقاید و روش القاعده را اسلام می دانند پس بهتر است ما از اسلام سخن نگوییم بلکه از فرهنگ نوروز و حداکثر از اسلام ایرانی و برداشت ایرانی از اسلام سخن بگوییم! این یک فکر خطرناک و نوعی دست برداشتن از اسلام است و مانند این است که کسی در صدر اسلام بگوید «چون خوارج خود را مظهر اسلام دانسته و از اسلام سخن می گویند، ما دیگر از اسلام سخن نمی گوییم و تعبیر دیگری به کار می بریم». این یک نوع عقب نشینی در مقابل گروه های منحرف است. همیشه باید از اسلام دم بزنیم و مقصودمان هم اسلام واقعی است.


*اینجانب در سال ۸۵ یعنی بعد از گذشت یک سال از ریاست جمهوری شما، زمانی که برای بزرگداشت شهید مطهری به منزل ما آمده بودید، به دلیل برخی نشانه ها، نسبت به روند فرهنگی دولت شما تذکری دادم اما احساس کردم که آن را جدی نگرفتید. در همان زمان در نامه ای سرگشاده هشدارهای لازم را دادم اما توجهی نشد. در نطقی که در زمان رأی اعتماد به وزرای دولت دهم در مجلس داشتم در حضور خود شما و آقای مشایی گفتم که این دولت از نظر فرهنگی لیبرال است و باعث ناراحتی شما و دوستانتان شد و تلاش کردید پاسخ آن را بدهید که قانع کننده نبود. امروز همه آن دوستانتان این واقعیت را تایید می کنند و برخی به من می گویند تو زودتر از همه این مطلب را دریافتی.

* این مطلب به ذهن متبادر می شود که شما در زمان انتخابات ۸۴ و ۸۸ صداقت کافی به خرج ندادید و این افکار خود را آشکار نکردید و نگفتید من فردی هستم مرید آقای مشایی و این افکار ویژه را درباره نوروز و مکتب ایران و مسئله حجاب و به طور کلی امور فرهنگی دارم. مردم به شما به عنوان یک فرد حزب اللهی و حساس نسبت به مسائل فرهنگی و اخلاقی رأی دادند اما امروز حرف های روشنفکرانه از جناب عالی می شنوند و البته همه می دانند که این حرف ها و فکرها از آثار ارادت و سرسپردگی فکری به آقای مشایی است و الا شما در زمان تحصیل در دانشگاه علم و صنعت که اینجانب نیز دو ترم با شما در آن جا بودم این افکار را نداشتید.

* نمی خواهم وارد ماهیت این قضیه شوم. شاید کراماتی از ایشان دیده اید که به موجب آن، افکار امام (ره) و شهید مطهری را رها کرده اید و به افکار وی چسبیده اید. حضوراً به من گفتید که «مشایی مثل خودت زلال است». ولی زلالی افراد دلیل درستی افکار آنها نیست. ای بسا افراد زلالی که افکار غلطی دارند.

*به راستی اگر امام خمینی (ره) و شهید آیت الله مطهری اکنون در قید حیات بودند جرأت داشتید متن سخنرانی خود در دومین جشن جهانی نوروز را به آن ها نشان بدهید؟ و اساساً آیا قبل از این سخنرانی این متن را به رؤیت رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی رساندید؟ بعید می دانم. متن نطق یک رئیس جمهور باید بر اساس واقعیات باشد نه بر اساس مجاز و توام با تعابیر شاعرانه.

* راهی که درباره نوروز و ترویج به قول خودتان فرهنگ نوروز در پیش گرفته اید معلوم نیست به کجا ختم می شود. امسال جشن جهانی نوروز در ایران برگزار شد. شاهد موارد خلاف شرع بودیم، مانند برنامه گروه قرقیزستانی در تالار وحدت که شامل تک خوانی و حرکات موزون یک زن بود. در سال های بعد که این جشن در سایر کشورها برگزار می شود معلوم نیست شامل چه موسیقی ها و رقص و آوازهای زنان باشد و معلوم نیست که اساساً هیأت ایرانی مجاز به شرکت در آن هست یا نه. بدین ترتیب جناب عالی و آقای مشایی بانی یک برنامه گناه آلود شده اید.


*برادرانه توصیه می کنم که بر روش فرهنگی خود پافشاری نفرمایید و اندک توجهی به هشدارهای دلسوزانه مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون، نمایندگان مجلس و بخش عظیمی از مردم بنمایید و سیاست های فرهنگی دولت را بر اساس اسلام تنظیم نمایید نه بر اساس آراء آقای مشایی. نوروز را در حد خودش ببینید، به مسئله پوشش اسلامی که همچنان رو به انحطاط است و ریشه آن بیشتر نطق تلویزیونی سال گذشته جناب عالی است اهمیت لازم را بدهید.

* از ابزار شدن مسئله امام عصر علیه السلام در دولت خود جلوگیری کنید. اخیرا لوح فشرده«ظهور نزدیک است» در سطح وسیع توزیع شد و آقای مشائی نیز افاضه فرمودند که «شناخت زمانه ظهور جزو الزامات منتظر بودن است و مهمترین مسئله برای دولت جمهوری اسلامی مدیریت صحیح فرایند ظهور است» در حالی که در روایات ما دستور تکذیب کسانی که برای ظهور زمان تعیین می کنند رسیده است و به علاوه، آقای مشائی باید از ظهور نگران باشد چون با توجه به این که ایشان فرهنگ نوروز و مکتب ایران را جایگزین اسلام کرده است معلوم نیست برخورد امام زمان علیه السلام با وی چگونه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با این که اصلا از این اقا خوشم نمی آید ولی حرف حق را باید قبول کرد. فکر کنم این اولین صحبت متین ایشان باشد. متشکرم
Iran, Islamic Republic of
انصافا این ایرادات آقای مطهری درسته و دکتر احمدی نژاد باید پاسخگو باشه
نمیشههر کی برای خودش مبنا بسازه و جوابگو نباشه
Iran, Islamic Republic of
بعضی وقتها حرفهای اقای مطهری بوی حرفهای شهید مطهری(ره) را می دهد. از اعماق دل این حرف ایشان را قبول دارم و امیدوارم هیچ وقت با غرض صحبت نکنند.
مطهری هم در انتخابات مجلس صداقت به خرج نداد و نگفت که طرفدار جریان مخالف احمدی نژاد است در حالی که با رای احمدی نژادی ها به مجلس رفت و نون حمایت از احمدی نژاد را در انتخابات مجلس می خورد .
من از مشایی و بقایی بدم می آید اما بیش از آنها از مطهری و توکلی.
خواهشاسانسور نکنید . بگذارید بدانند چنین دیدگاههایی در جامعه وجود دارد که کسانی که از مشایی و بقایی و امثالهم متنفرند از امثال مطهری و توکلی نیز تنفر دارند .
Iran, Islamic Republic of
آقاي علي مطهري شما چه كرامتي از فائزه هاشمي و پدرش ديدد كه امام و شهيد استاد مطهري و رهبري را رها كرديد؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در موارد ی که اقای مطهری تذکر دادند به ریس جمهور خیلی ازکسانی که به ایشان رای دادندناراحت هستند از عملکرد ایشان در این حوزه ها ریس جمهور باید به خواسته های مردم احترام بگذارد مطمن باشد که وقتی پای ارزشهای اسلامی درمیان باشد احمدی نژاد با بقیه فرقی نخواهد داشت
Latvia
عجب وضعي شده همه منتظرند تا يك سخنراني آقاي احمدي نژاد بكنه مثل چي بهش حمله كنند. اين آقاي مطهري اگه نگران وضع فرهنگ بود كه زمان فتنه واكنش مثبت نشان مي داد.
ما درسته اول مسلمانيم اما از ظرفيتهاي فرهنگي باستاني خوبمون بايد استفاده لازم را ببريم. كي و كجا گفته نوروز مخالف با اسلام و يا يكتا پرستي؟
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری
شما هم در زمان انتخابات مجلس صداقت به خرج ندادید و نگفتید که من فردی هستم اصلاح طلب و در جهت منافع اصلاح طلبان گام برمیدارم . مردم به خاطر وجود اسم شما در لیست اصولگرایان به شما رای دادند و البته همه می دانند که این حرفهای شما از آثار کینه ای است که از زمان انتخابات 88 از رییس جمهور به دل گرفتید .
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقاي مطهري!

معلی بن خنیس می‌گوید: در نوروز خدمت امام صادق‌(ع) رفتم آن حضرت فرمود: امروز را می‌شناسی؟ گفتم: امروز روزی است که عجم‌ها آن را بزرگ می‌شمارند و به همدیگر هدیه می‌دهند.

«شیخ احمدبن فهد حلی در کتاب مهذّب، از امام صادق‌(ع) روایت کرده که حضرت فرمود: نوروز، روزی است که قائم ما اهل‌بیت‌(ع)، صاحب امر خلافت، در آن روز قیام می‌کند و خداوند او را بر دجال پیروز می‌گرداند، آن حضرت، دجال را در کوفه به دار می‌آویزد. هیچ نوروزی نمی‌آید، مگر اینکه ما، در آن روز انتظار فرج داریم، زیرا نوروز، از روزهای ما هست، ایرانیان آن روز را حفظ کردند ولی شما عرب‌ها آن را ضایع کردید!»

کتاب مهدی موعود ترجمه جلد سیزدهم بحار ص۱۱۰

البته روايات بسياري در اين باب هست كه مجال ذكر آن نيست!
شايد هم آقاي احمدي نژاد ، رييس جمهور شدنش را وامدار آقاي مشايي است، و بعد نيست که اين قضيه بعدا عيان شود؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری از این که نان به نرخ روز خور نیستید متشکرم
امیدوارم گوش شنوایی و جودداشته باشد
اقای احمدی نژاد پاسخگو باشن لطفا.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هرچيزي را كه انسان را به ياد خدا بيندازد و ياد خدا را در دلها زنده نگه دارد براي ما انسانها مقدس است و نوروز نيز چون همه فضايلي را كه خداوند در قرآن فرموده است در آن هست خيلي مقدس است و آقاي رئيس جمهور بايد بيشتر از اين به اين عيد باستاني اهميت دهد قرآن ما انسانها را به صله رحم دعوت مي كند كه در نوروز به وفور هست به گردش در طبيعت و الهام گرفتن از طبيعت دعوت مي كند كه در نوروز تجلي است و ...
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردم ،الحق و الانصاف فرزند خلف شهيد مطهري هستيد
Iran, Islamic Republic of
واقعا با خوندن این حرف ها از قول رییس جمهور خجالت کشیدم
چه لزومی داره رییس جمهور و رییس دفترش در مسائل اعتقادی و یا تخصصی به ارائه نظریه از روی احساسات یا منافع سیاسی بپردازن
مگه الکیه؟!
Iran, Islamic Republic of
با این که خودش رو اصلا قبول ندارم اما حرفش حقه احمدی نژاد دیگه شورش رو در اورد
Latvia
با وجود افراد مشكوك در حلقه ياران رييس جمهور، با همه پشتيباني كه رهبري معظم از دولتهاي مختلف داشته و دارند، در هيچ دولتي به اندازه دولت آقاي احمدي نژاد به نظرات رهبري و مراجع بي اعتنايي نشد.
Latvia
ظاهرا اين بار حق با آقاي مطهري است. زيرا وجود زاويه بين شعار و عمل دولتهاي نهم و دهم در رابطه با توصيه هاي رهبري بر هيچكس پوشيده نيست. آقاي احمدي نژاد مواظب نقشه هاي دشمنان و ياران دوست نماي خود باشند!
United Kingdom
آقای پسر شهید مطهری
کاش شما هم نطقهایتان را با نظر رهبری تطبیق میدادید و قبل از اعلام به رویت ایشان میرساندید
ضمنا آن بخشی که گفته اید((به راستی اگر امام خمینی (ره) و شهید آیت الله مطهری اکنون در قید حیات بودند جرأت داشتید متن سخنرانی خود در دومین جشن جهانی نوروز را به آن ها نشان بدهید؟ ))توهین بزرگی است. یعنی شما هم مثل بعضی مغرضان بین امام و رهبر فعلی تفاوت قائلید.
بدین معنی که رییس جمهور در زمان رهبر فعلی جرات بیان این مطالب را دارد ولی اگر در زمان امام بود،جرات نداشت.
الم یعلم بان الله یری؟
Iran, Islamic Republic of
این که هر چیزی آدمو یاد خدا انداخت مقدسه حرف درستی نیست
چرا از خودتون حرف در میارید
نوروز هم اگر مقدس باشه به این شوری ای که دکتر میگن نیستچرا ما هرچی رو ولو در جزئیات قبول داشته باشیم باید تا عرش بالاببریم
در ثانی مشترک ترینوجه بین انسانها خداست چرا اینها روی اون سرمایه گذاری نمی کنن و مردمو حول محور خدا جمع نمی کنن
آخه بهارم شد وجه اشتراک
دو تا برادرم که حساب کنید از نظر اعتقادی با هم هماهنگ نباشن بینشون جدایی می افته
تنها چیزی که انسانها رو سفت و سخت و مطمئن دور هم نگه میداره اعتقاده
جای این شاعرانه بازیا حضرات اعتقادات ناب اسلامی رو نشر بدن خود به خود ملتها جذب می شن
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری که ایراد گرفتند که آقای احمدی نژاد صادق نبوده اند , آیا خودشان را صادق می دانند و قبول ندارند که مردم اگر می دانستند که ایشان تا چه اندازه بی بصیرت هستند به ایشان رای می دادند ؟ این صحبت های آقای مطهری صحیح است , اما حرف دل بسیاری دیگر از دلسوزان نظام است , باید پرسید ایشان در خودشان چه مقبولیت اجتماعی می بینند که راه به راه نامه ی سرگشاده می نویسند؟
Iran, Islamic Republic of
بارها گفتم
این مشائی یه روزی احمدی نژاد رو باصورت به زمین میزنه
برای احمدی نژاد متاسفم که چطوری مرید این آقای مشائی شده
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
من با خط مشی سیاسی آقای مطهری موافق نیستم ودر جاهایی بشدت مخالفم ولی حرف حق را باید گفت که ایشان در مسائل فرهنگی واقعا تفکرات ناب شهیدمطهری را مطرح میکند واین نامه ایشان نیز از آن قبیل است
Iran, Islamic Republic of
آقا حرف حساب جواب نداره فقط امیدوارم که آقای مطهری این حرفهارو از روی لجبازی نگفته باشند
و آقای رئیس جمهور هم یه لحظه فکر کنند و بلکه فرجی حاصل شود
یک نکته جالب ، تا حالا توجه کردید در جامعه ما هر وقت می خوان کسی رو به غربی گرایی متهم کنند انگ روشنفکری بهش می زنن ! این یعنی چی ؟ یعنی ما مکدر الفکریم و کسی که غربی فکر می کنه روشن فکر ظاهرا با همین آرم خطاب مطهری شروع میشه
Iran, Islamic Republic of
اولا" ازاين افاضات عليخان مطهري ميتوان اميدوار بودكه اگر قدري تلاش كنند جاي اميدواري است كه بتوانند حرفهاي منطقي وتواءم بامعرفت و انصاف هم بزنند
ثانيا" كماكان ايشان تلاش ميكنند حرفهاي دوستان اصلاح طلبشان و فتنه گران وسران فتنه رابه اسم دلسوزي و تذكر بخورد مردم بدهند غافل از اينكه مردم بصير و هوشيار و ولايتمدار ايران اسلامي به خوبي دوست و دشمن را شناخته اند و فريب امثال ايشان را نخواهند خورد.
ثالثا"ايشان همچنان تلاش ميكنند همه ضعفهاوكاستيها را متوجه دولت نهم ودهم كنندودوستان خودرا مصون ازخطا واشتباه بدانند. جائي كه افاضه فرموده اند"آقاي احمدي نژادبه مسئله پوشش اسلامي كه همچنان روبه انحطاط است وريشه آن بيشترنطق تلويزيوني سال گذشته جنابعالي است اهميت لازم رابدهيد"اين فرمايشات مشابه ديگر افاضاتشان است كه ريشه فتنه را درمناظره تلويزيوني رئيس جمهورديدندودوستانشان را مصونيت بخشيدند. بهتر است قدري بخودآيد ووظيفه فرزند شهيد بزرگواربودن رابه بهاي جلب رضايت عده اي بي ريشه وغربگرا فداي خودكاميها نسازید.
United Arab Emirates
آقاي مطهري بهتره شما خيلي سنگ اسلام رو به سينه نزنيد در حالي كه خودتون به راحتي اخلاق اسلامي رو زير پا مي گذاريد. نمونه بارز و فوق العاده زشتش دشنام و فحاشي شما در مجلس شوراي اسلامي سال گذشته عليه آقاي كوچك زاده بود. در چنين سطح بالايي از امور مملكتي و در جمع نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي اين رفتار واقعا جاي تامل دارد كه البته از جنابعالي بعيد هم نبود.

أ تأمرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم؟!
آقاي مطهري ! آيا واقعا خود شما قبل از انتخاب شدن صداقت داشتيد؟
چرا با وجود تذكرات مقام معظم رهبري به جاي كمك به دولت در سال جهاد اقتصادي مكرر از دولت ايراد مي گيريد؟چرا مسائل اصلي و فرعي مملكت را تشخيص نمي دهيد ؟در ضمن از جملات و سخنراني هاي رهبر معظم انقلاب پيداست كه ايشان از دولت رضايت دارند.
در ضمن آيا اگر امام و شهيد مطهري زنده بودند آيا شما جرئت ميكرديد آن حرفهاي زشت را در صحن علني مجلس به آقاي كوچك زاذه بگوييد؟
Iran, Islamic Republic of
آدم لجوج اگه حرف درست هم بزنه به دل نمیشینه
اتفاقا همه می دانستیم که ایشان به آقای مشایی تعلق خاطر دارند و بازهم به ایشان رای دادیم و هنوز هم پشیمان نیستیم چون می بینیم که این دولت در مسیر انقلاب حرکت می کند اما بعضی ها چشم دیدن این را ندارند.
آقای مطهری هنوز یادمان نمی رود که شما تطبیق حوادث تاریخی را به فتنه سال 88 رد کردید و به آن حوادث حاضر نشدید که بگویید فتنه است.
Iran, Islamic Republic of
اینکه دوستان مدام از حمایتهای بی دریغ رهبر معظم انقلاب استفاده می کنن تا اشتباهات دولتو توجیه کنند در وهله اول جفای به رهبری و سپس خیانت به دولت است
رهبر معظم انقلاب از کلیت مواضع دولت حمایت سرسختانه دارن نه از هر تصمیم و حرفی که در دولت زده میشه چه از زبون رییس جمهور چه از زبون نور چشمی ها
حمایت های رهبری کلی هست نه جزئی
Iran, Islamic Republic of
فرزند شهید بزرگوار، شما از موسوی و ... چه دیدید که امام و شهید مطهری و رهبر را رها نمودید؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر احمدی نژاد آقای مطهری هر چقدر شما بیشتر تخریب کنی درود بر احمدی نژاد من بلند تر میشه
Iran, Islamic Republic of
با آنکه از علی مطهری زیاد خوشم نمی آید و اشکالات زیادی به ایشان وارد است ولی بیشتر سخنان ایشان در این مطلب متاسفانه درست است.
Iran, Islamic Republic of
این اظهارات علی مطهری که درست است.
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب جواب ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آفرين بر شما جناب آقاي مطهري.
ارادتم به شما بسيار بيشتر شد.
قابل توجه كساني كه سرشون رو كردن زير برف و به جاي علم رهبري زير علم مشايي سينه ميزنن....
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری فراموش کردن که اقا در سخن رانی مشهد از اصول کلی دولت حمایت کردن. لطفا با پرداختن به جزییات بی اهمییت در مورد دشمنی خودتون با دکتر فرافکنی نکنید.
درود بر امام خامنه ای
سلام بر احمدی نژاد.
Iran, Islamic Republic of
علی مطهری یک نظر درست درباره دولت داده باشه همینه. در این زمینه بینش ایشان درسته. اما در برخی موارد ایشان در مواجهه با دولت کار را از حد اعتدال و مصالح می گذرانند و رفتارهای ایشان از جنبه عدالت و مشی اصولگرایی خارج می شود.
تمام این کامنت هایی که می ذارن و از دولت دفاع الکی می کنن، سازماندهی شده است و الا حرف از این منطقی تر نمی شه. من هم با اقای مطهری موافقم که ایشون از همه زودتر احساس خطر کردند. خب تعجبی هم نداره چون ایشون فرزند همون شهید مطهری هستن که بهترین جریان شناس عصر خودشون بودن و برای همین هم از جونشون مایه گذاشتن. شهید مطهری هم همین طور تحت فشار بود. علی اقا خداوند در راه کمک به رهبر انقلاب مویدتون بداره ...
Iran, Islamic Republic of
سلام بر استاد شهید مطهری و خاندانش
United States
با وجود برخی نظرات عجیب وغریب از آقای علی مطهری صحبتهای فعلی ایشان صحیح به نطر میرسد
Kuwait
ایا مطهری مرید آقای ایکس است واین اظهاراتی که کرده ارتباطی به عقل فکرواندیشه خودش نبوده این چه دیدگاهی است که ایشان مرید مشایی است
2- آقای مطهری بروید روزها وماههای نحس را در شریعت اسلام پیداکنید وبدانید که چه احادیثی مربوط به روزهای نحس آورده شده آیا شما با آنها موافق هستید
Iran, Islamic Republic of
أ تأمرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم؟!
علی آقای مطهری اینقدر بی خود و بی جهت به پروپای دولت پیچیدی که یه حرف نسبتا منطقی هم که میزنی قبولش یه مقداری سخت میشه
ای کاش قبلا بیشتر بصیرت از خودت نشان میدادی
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرفهاي احمدي نژاد سنگينتر از روايتيه كه از امام صادق(ع) نقل شده؟!

واقعا به نظر شما خيلي بعيده كه نوروز، با اين همه زيبايي و شكوفايي در طبيعت، يك روز الهي باشه.

از كجا معلوم اگر در زمان پيغمبر هم ممكن بود، ايشان نوروز رو به عنوان يوم الله و عيد معرفي نميكردند.
Iran, Islamic Republic of
ببین چه میگوید ، نبین که میگوید
گرچه فرزند شهید بزگوار مطهری ایراداتی دارد اما این حرفهایش حساب است احمدی نژاد ومشایی مجری هستند یا نظریه پرداز؟
Iran, Islamic Republic of
یاد بگیریم نقد حرف رو از نقد نیت و انگیزه جدا کنیم.
ایشان در این نوشته مطالب قابل توجهی را فرموده اند که موجب نگرانی است.
البته امکان دارد کسی به گذشته علی مطهری و یا انگیزه طرح این مباحث یا مسائل دیگر که به خود متن مربوط نیست بینش متفاوتی با من داشته باشد ولی باید بداند که حرف درست را از هر کسی باید پذیرقت با چند تفاوت.

یکی از آنها تفاوت عکس العمل نسبت به حرف است که این عکس العمل نباید فقط با توجه به متن باشد بلکه تا جای ممکن قصد و شرایط دیگر مثل شرایط اجتماع نیز باید لحاظ شود.
Iran, Islamic Republic of
تنفر از شخص چرا ؟
وقتی هنوز خیانتی از اینا دیده نشده تنفر چرا ؟
آدممی تونه از یکی تنفر نباشه اما در عین حال اندیشه ها و نظراتشو نقد کنه
پدر کشتگی که با هم نداریم
از اندیشه های توکلی و مطهری بدتون میاد خوب ایراد نداره اما تنفر چرا
راحت می تونید اندیشه هاشونو نقد کنید و حرفتونو بزنید یا بهشون رای ندید اما لفظ تنفر برازنده نیست
Iran, Islamic Republic of
مگر اين بنده خدا آقاي مشايي چه چيز خلاف شرع و عرفي گفته كه اينقدر به آقايان برخورده، دست ايشان و جناب احمد ي نژاد درد نكنه كه براي ايران و ايراني ارزش قائل هستند. حالا اين كار چه ضرري به اسلام زده؟ اسلام در دل و قلب هه ما جا دارد.جناب مطهري شما اگر وقت اضافه داريد به وضعيت حقوق كارگران رسيدگي بفرماييد.
Iran, Islamic Republic of
"واقعا حرفهاي احمدي نژاد سنگينتر از روايتيه كه از امام صادق(ع) نقل شده؟!

واقعا به نظر شما خيلي بعيده كه نوروز، با اين همه زيبايي و شكوفايي در طبيعت، يك روز الهي باشه.

از كجا معلوم اگر در زمان پيغمبر هم ممكن بود، ايشان نوروز رو به عنوان يوم الله و عيد معرفي نميكردند."




عزیز جان کسی منکر خوب بودن نوروز نیست اما قبول کنید که دولت داره جلوتر از حدیث راه میره شده مثل اونیکه بهش گفتن برو کلاه بیار رفت کلاه رو با سر آورد
رییس جمهور حق نداره نوروزیانو هم ردیف صالحان بذاره به نظرم استدلال آقای مطهری کاملا درسته
در ثانی زمان پیغمبر (ص) هم عید نوروز بود اگر انقدر اهمیت الهی!!! داشت حتما حدیثی می فرمودند تا این عید رو بین اعرابهم سنت کنند و اصلا رنگ صد در صد اسلامی بهش بدن اما هیچی نگفتن تا زمان امام صادق (ع) به فراخور زمان حضرت یه توضیح مختصری دادن
من با اینکه به آقای مطهری انتقاد دارم ولی در مورد این آقای خاص (مشایی) با ایشان موفقم
Iran, Islamic Republic of
اقاي مطهري تو با این سابقه ات در جايگاهي نيستي كه اين سوال را از رئيس جمهور بپرسي
Latvia
من فكر ميكنم بهترين خدمتي كه ميشود به اقاي مطهري كرد اين است كه او را مجيور كنيم يك بار تاريخ ايران را مطالعه كند .
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله، بالاخره این علی مطهری هم یه حرف درست زد
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای مطهری اگر شما واقعا ولایی هستید باید گوش به فرمان رهبر باشید مگر رهبر نفرمودند مجلس دولت و دیگران اختلاف نظرتان را بین مردم نیاورید که وحدت را از بین می برد چرا به حرف رهبر گوش نمی دهید چه ضرورتی دارد که این حرفها برای مردم مطرح شود
United States
آفرين بر شجاع واقعي آقاي مطهري
حرف حسابي جواب ندارد
Iran, Islamic Republic of
من مدافع شخص رئیس جمهور و دولت هستم
آقای مطهری ماه ها بعد از انتخابات و آشوب گری های سران قتنه (چه کرامتی از آقایون سران فتنه دیدی که امام و رهبری را رها کردی؟؟؟؟؟)
Iran, Islamic Republic of
با سلام.با اینکه در مورد وقایع بعد از انتخابات به آقای مطهری انتقاداتی واردهست ولی در این مورد با ایشان موافقم.البته خدا کند این انتقاد ایشان مغرضانه نباشد
Iran, Islamic Republic of
با اینکه از منتقدان و مخالفان سر سخت مشی آقای علی مطهری هستم و اکثر کارهای ایشان را قبول ندارم اما این نامه را بجا ،صحیح و سرشار از نکته میدانم. بخدا همه اینها حرف ما هم بود .همه هم به احمدی نژاد رای دادیم و رئیس جمهور اصلا براش غیر مشایی اهمیت نداره.
Iran, Islamic Republic of
تا حالا ديده ايد مطهری در مقابل فتنه و سرانش اينگونه واكنش نشان دهد؟
به نظر من جناب مطهری اگر افاضات هاشمی و فرزندانش را هم این گونه مورد مداقه قرار می داد میشد به خلوص نیت ایشان امیدوار شد.
ولی سخنرانی کم اهمیت رئیس جمهور در یک مراسم سنتی رسمی که بازتاب جهانی ندارد و تاثیر خاصی هم ندارد نباید اینقدر حساسیت زا باشد در حالی که نامه جنجالی و سخنان خانه خراب کن سران فتنه و نیز هاشمی خیلی تاثیرات جدی منفی داشت و دارد ولی جناب مطهری به خود زحمت ندادند که کمی هم گفتار و نوشتار آنها را مورد تحلیل دلسوزانه قرار دهند در واقع احساس خطر نکردند!!
Iran, Islamic Republic of
مطهري در اين نامه باانصاف نوشته واين ها نقدهاي جدي به آقاي احمدي نژاداست ان شاءالله بخواند واصلاح کند